A method to analyse clinical reasoning applied in neuroscience nursing
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1993 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/136588 |
Resumo: | It is a preliminary study testing the applicability of a method for knowledge characterization based on graphs theory. 11 (eleven) nurses working in a medical surgical intensive care unit including neurological patients contructed graphs to explain the diagnostic process. The results show that: the knowledge structure is in a developing stage; there is agreement regarding to diagnosis formulation and the data base on which it is founded is diversified and link to a specified form of related causes. The method demonstrated to be feasible and should be reapplied on a larger population. |
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A method to analyse clinical reasoning applied in neuroscience nursingUM MÉTODO DE ANÁLISE DO RACIOCÍNIO APLICADO EM ENFERMAGEM EM NEUROCIÊNCIAEnfermagem neurológicaDiagnóstico de EnfermagemNeurological nursingNursing DiagnosisIt is a preliminary study testing the applicability of a method for knowledge characterization based on graphs theory. 11 (eleven) nurses working in a medical surgical intensive care unit including neurological patients contructed graphs to explain the diagnostic process. The results show that: the knowledge structure is in a developing stage; there is agreement regarding to diagnosis formulation and the data base on which it is founded is diversified and link to a specified form of related causes. The method demonstrated to be feasible and should be reapplied on a larger population.Trata-se de um estudo preliminar que testa a aplicabilidade de um método de caracterização do conhecimento fundamentado na teoria dos grafos. Os grafos para elucidação do processo diagnóstico foram construídos por 11 (onze) enfermeiras de uma UTI geral as quais usualmente assistem pacientes com problemas neurológicos. Os resultados obtidos mostram que: a estrutura de conhecimento encontra-se em desenvolvimento; há consenso quanto à formulação dos diagnósticos; e, a base de dados que a fundamenta é diversificada e está ligada à forma de especificação da relação causual. O método mostrou-se viável e deve ser reaplicado em uma população maior.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem1993-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/13658810.1590/0080-6234199302700100161Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 27 n. 1 (1993); 161-173Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 27 No. 1 (1993); 161-173Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 27 Núm. 1 (1993); 161-1731980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/136588/132340http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKoizumi, Maria SumieRocha, Marly TheotoOsawa, CatarinaOkamura, Mirna Namie2017-08-11T16:55:50Zoai:revistas.usp.br:article/136588Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2017-08-11T16:55:50Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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