CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coscrato, Gisele
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Bueno, Sonia Maria Villela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016
Resumo: This qualitative study identifies the ideas regarding health education of 12 nurses who are part of the public health service of a city in the São Paulo countryside, and proposes a corresponding educational action. In this study, we used the methodology of action research. Data collection occurred in the second half of 2009 in the public health units of the mentioned municipality. Participant observation and interviews were implemented. The analysis and interpretation of data were conducted through categorization, based on the theory by Paulo Freire. As a result, the reductionism of health education in the pedagogical approach involving the transmission of knowledge was exposed, envisioning a biologicist tendency of academic training. However, in discussion circles, the awakening of political awareness related to the theme and the promotion of health was assumed. In conclusion, there is a need for changes in such training and for the facilitation of new modes of scientific production in the quest for social transformation.
id USP-24_79f68aaad8f7d939b429c31bc8d48915
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/78016
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSESConcepcion de los enfermeros de una red publica de salud en educacion de la saludConcepção de enfermeiros de uma rede pública de saúde sobre Educação para a SaúdeEducación en enfermeríaEducación em saludEnfermería em salud públicaPromoción de la saludEducation nursingHealth educationPublic health nursingHealth promotionEducação em enfermagemEducação em saúdeEnfermagem em saúde públicaPromoção da saúdeThis qualitative study identifies the ideas regarding health education of 12 nurses who are part of the public health service of a city in the São Paulo countryside, and proposes a corresponding educational action. In this study, we used the methodology of action research. Data collection occurred in the second half of 2009 in the public health units of the mentioned municipality. Participant observation and interviews were implemented. The analysis and interpretation of data were conducted through categorization, based on the theory by Paulo Freire. As a result, the reductionism of health education in the pedagogical approach involving the transmission of knowledge was exposed, envisioning a biologicist tendency of academic training. However, in discussion circles, the awakening of political awareness related to the theme and the promotion of health was assumed. In conclusion, there is a need for changes in such training and for the facilitation of new modes of scientific production in the quest for social transformation.Estudio cualitativo que tuvo como objetivo conocer las opiniones de 12 enfermeras, que representan la salud pública de un municipio en el Estado de São Paulo, en la educación para la salud, la educación y proponer acciones. Se utilizó la metodología de investigación-acción. La recolección de datos ocurrió en el segundo semestre de 2009, unidades de salud pública en el municipio. Hemos utilizado las técnicas de observación participante y entrevistas. El análisis y la interpretación de los datos se realizó de acuerdo a las categorías, en base a la teoría de Paulo Freire. Como resultado de ello, reveló el reduccionismo de la Educación para la Salud en el enfoque pedagógico que incluyó la transmisión de conocimientos, que comprende una tendencia biológica de la beca. Sin embargo, en círculos de discusión, se supuso el despertar de la conciencia política en relación con el tema y la promoción de la salud. En conclusión, se apoderó de la necesidad de cambios en la formación, y permitir nuevas formas de producción de la ciencia, la búsqueda de la transformación social.Estudo qualitativo que objetivou conhecer as concepções de 12 enfermeiros assistenciais, que compõem a rede pública de saúde de um município do interior paulista, sobre Educação para a Saúde, e propor ação educativa. Utilizou-se da metodologia da pesquisa-ação. A coleta dos dados ocorreu no segundo semestre de 2009, nas unidades públicas de saúde desse município. Foram usadas as técnicas de observação participante e entrevistas individuais. A análise e interpretação dos dados foi feita por categorização, fundamentada na teoria de Paulo Freire. Como resultados, revelou-se o reducionismo da Educação para a Saúde na abordagem pedagógica que envolvia a transmissão de conhecimentos, contemplando uma tendência biologicista da formação acadêmica. Porém, nos círculos de discussão, presumiu-se o despertar de uma consciência política relacionada à temática e à promoção da saúde. Concluindo, apreendeu-se a necessidade de mudanças na formação, e de viabilizar novos modos de produção de ciência, na busca pela transformação social.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7801610.1590/reeusp.v47i3.78016Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 3 (2013); 714-721Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 3 (2013); 714-721Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 3 (2013); 714-7211980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016/82008https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016/82009http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoscrato, GiseleBueno, Sonia Maria Villela2014-04-01T17:48:08Zoai:revistas.usp.br:article/78016Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T17:48:08Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
Concepcion de los enfermeros de una red publica de salud en educacion de la salud
Concepção de enfermeiros de uma rede pública de saúde sobre Educação para a Saúde
title CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
spellingShingle CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
Coscrato, Gisele
Educación en enfermería
Educación em salud
Enfermería em salud pública
Promoción de la salud
Education nursing
Health education
Public health nursing
Health promotion
Educação em enfermagem
Educação em saúde
Enfermagem em saúde pública
Promoção da saúde
title_short CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
title_full CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
title_fullStr CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
title_full_unstemmed CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
title_sort CONCEPTS OF HEALTH EDUCATION BY PUBLIC HEALTH NURSES
author Coscrato, Gisele
author_facet Coscrato, Gisele
Bueno, Sonia Maria Villela
author_role author
author2 Bueno, Sonia Maria Villela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coscrato, Gisele
Bueno, Sonia Maria Villela
dc.subject.por.fl_str_mv Educación en enfermería
Educación em salud
Enfermería em salud pública
Promoción de la salud
Education nursing
Health education
Public health nursing
Health promotion
Educação em enfermagem
Educação em saúde
Enfermagem em saúde pública
Promoção da saúde
topic Educación en enfermería
Educación em salud
Enfermería em salud pública
Promoción de la salud
Education nursing
Health education
Public health nursing
Health promotion
Educação em enfermagem
Educação em saúde
Enfermagem em saúde pública
Promoção da saúde
description This qualitative study identifies the ideas regarding health education of 12 nurses who are part of the public health service of a city in the São Paulo countryside, and proposes a corresponding educational action. In this study, we used the methodology of action research. Data collection occurred in the second half of 2009 in the public health units of the mentioned municipality. Participant observation and interviews were implemented. The analysis and interpretation of data were conducted through categorization, based on the theory by Paulo Freire. As a result, the reductionism of health education in the pedagogical approach involving the transmission of knowledge was exposed, envisioning a biologicist tendency of academic training. However, in discussion circles, the awakening of political awareness related to the theme and the promotion of health was assumed. In conclusion, there is a need for changes in such training and for the facilitation of new modes of scientific production in the quest for social transformation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016
10.1590/reeusp.v47i3.78016
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016
identifier_str_mv 10.1590/reeusp.v47i3.78016
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016/82008
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78016/82009
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 3 (2013); 714-721
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 3 (2013); 714-721
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 3 (2013); 714-721
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221736311980032