Análisis de datos: comparación entre las distintas perspectivas metodológicas de la Teoría Fundamentada En Los Datos
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145283 |
Resumo: | Grounded Theory (GT) has undergone many transformations since its proposition as a research method in the 1960s. As a result of these changes, three different GT approaches have been outlined: classic, straussian and constructivist ground theory, each with its peculiarities, but mainly concerning data analysis. Thus, this study aimed to describe and compare the data analysis process adopted by the different methodological perspectives of GT. The text is organized into two topics. Firstly, we present the common and differentiating characteristics of the three methodological perspectives of GT. In sequence, the data analysis system adopted in each of the GT methodological perspectives is described and exemplified, varying between two and three stages, and may or may not include the use of the paradigmatic model. Thus, this study provides support for understanding the different data analysis systems adopted in GT, which may contribute to the rigor and scientific quality of nursing research adopting this method. |
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Análisis de datos: comparación entre las distintas perspectivas metodológicas de la Teoría Fundamentada En Los DatosData analysis: comparison between the different methodological perspectives of the Grounded TheoryAnálise de dados: comparação entre as diferentes perspectivas metodológicas da Teoria Fundamentada nos DadosPesquisa QualitativaPesquisa em EnfermagemPesquisa Metodológica em EnfermagemInvestigación CualitativaInvestigación en EnfermeríaInvestigación Metodológica en EnfermeríaQualitative ResearchNursing ResearchNursing Methodology Research Grounded Theory (GT) has undergone many transformations since its proposition as a research method in the 1960s. As a result of these changes, three different GT approaches have been outlined: classic, straussian and constructivist ground theory, each with its peculiarities, but mainly concerning data analysis. Thus, this study aimed to describe and compare the data analysis process adopted by the different methodological perspectives of GT. The text is organized into two topics. Firstly, we present the common and differentiating characteristics of the three methodological perspectives of GT. In sequence, the data analysis system adopted in each of the GT methodological perspectives is described and exemplified, varying between two and three stages, and may or may not include the use of the paradigmatic model. Thus, this study provides support for understanding the different data analysis systems adopted in GT, which may contribute to the rigor and scientific quality of nursing research adopting this method. La Teoría Fundamentada en los Datos (TFD) ha pasado por mucho cambios desde su proposición como método de investigación en la década de los 60. Como resultado de dichos cambios, se plantearon tres diferentes vertientes metodológicas de la TFD: clásica straussiana y constructivista, cada una con sus particularidades, especialmente en lo que se refiere al análisis de datos. Así, este estudio tuvo como objetivo describir y comparar el proceso de análisis de datos adoptado por las distintas perspectivas metodológicas de la TFD. El texto está organizado en dos tópicos. Primeramente, se presentan las características comunes y distintivas de las tres perspectivas metodológicas de la TFD. A continuación, se describe y ejemplifica el sistema de análisis de datos adoptado en cada una de las perspectivas metodológicas de la TFD, el que varía de dos a tres etapas, pudiendo incluir o no el uso del modelo paradigmático De esa manera, este estudio proporciona subsidios para la comprensión de los distintos sistemas de análisis de datos adoptados en la TFD, lo que puede contribuir al rigor y la calidad científica de las investigaciones en enfermería que adopten dicho método. A Teoria Fundamentada nos Dados (TFD) tem passado por muitas transformações desde a sua proposição como método de pesquisa nos anos de 1960. Como resultado dessas mudanças, delinearam-se três diferentes vertentes metodológicas da TFD: clássica, straussiana e construtivista, cada uma com suas particularidades, principalmente no que tange à análise de dados. Assim, este estudo teve como objetivo descrever e comparar o processo de análise de dados adotado pelas diferentes perspectivas metodológicas da TFD. O texto está organizado em dois tópicos. Primeiramente, apresentam-se as características comuns e diferenciadoras das três perspectivas metodológicas da TFD. Na sequência, descreve-se e exemplifica-se o sistema de análise de dados adotado em cada uma das perspectivas metodológicas da TFD, o qual varia de duas a três etapas, podendo incluir ou não o uso do modelo paradigmático. Dessa forma, este estudo fornece subsídios para a compreensão dos diferentes sistemas de análise de dados adotados na TFD, o que pode contribuir para o rigor e a qualidade científica das pesquisas em enfermagem que adotarem esse método.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/14528310.1590/s1980-220x2017021803303Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 52 (2018); e03303Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03303Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e033031980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145283/139380https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145283/139381http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, José Luís Guedes dosCunha, KamyllaAdamy, Edlamar KátiaBackes, Marli Terezinha SteinLeite, Joséte LuziaSousa, Francisca Georgina Macedo de2019-02-19T10:32:25Zoai:revistas.usp.br:article/145283Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2019-02-19T10:32:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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