Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Joséte Luzia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Laura Johanson da, Oliveira, Rosane Mara Pontes de, Stipp, Marluci Andrade Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009
Resumo: This descriptive-reflexive study was performed with the objective to present the characteristics of researchers who use the Grounded Theory method, and outline the development of aptitudes for the researcher to become a Grounded Theoretician. The theoretical discussion was based on the frameworks of this methodology and supported by the literature. The article presents the main demands of qualitative studies using Grounded Theory, and important behaviors, attitudes and characteristics developed by the researchers. It is concluded that learning about Grounded Theory involves more than operationalizing a group of procedures and techniques. It also involves facing challenges to change one's attitude as a researcher and develop new ways of thinking and researching, gathering knowledge based on data to form a theory.
id USP-24_bf4027c45c8588bcd895eae1dd3cafa8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41009
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded TheoryReflexiones sobre el investigador en la senda de la Teoría Fundamentada en los DatosReflexões sobre o pesquisador nas trilhas da Teoria Fundamentada nos DadosEnfermagemPesquisa em enfermagemPesquisa metodológica em enfermagemPesquisa qualitativaEnfermeríaInvestigación en enfermeiraInvestigación metodológica en enfermeiraInvestigación cualitativaNursingNursing researchNursing methodology researchQualitative researchThis descriptive-reflexive study was performed with the objective to present the characteristics of researchers who use the Grounded Theory method, and outline the development of aptitudes for the researcher to become a Grounded Theoretician. The theoretical discussion was based on the frameworks of this methodology and supported by the literature. The article presents the main demands of qualitative studies using Grounded Theory, and important behaviors, attitudes and characteristics developed by the researchers. It is concluded that learning about Grounded Theory involves more than operationalizing a group of procedures and techniques. It also involves facing challenges to change one's attitude as a researcher and develop new ways of thinking and researching, gathering knowledge based on data to form a theory.Estudo de natureza descritivo-reflexiva, objetivando apresentar as características do pesquisador que utiliza o método Teoria Fundamentada nos Dados e delinear reflexões sobre o desenvolvimento das aptidões do pesquisador para tornar-se um Teórico Fundamentado. A discussão teórica foi embasada nos referenciais dessa metodologia e apoiada na literatura. O artigo apresenta as principais demandas de estudos qualitativos com a Grounded Theory e importantes comportamentos, atitudes e características desenvolvidas pelos pesquisadores. Constata-se que a aprendizagem acerca da Teoria Fundamentada nos Dados vai além da habilidade para operacionalizar um conjunto de procedimentos e técnicas. Implica, também, em desafios de transformação na postura como pesquisador e em novas formas de pensar e pesquisar, reunindo conhecimentos a partir dos dados para formar uma teoria.Estudio de naturaleza descriptivo-reflexiva que objetiva presentar las características del investigador que utiliza el método Teoría Fundamentada en los Datos y delinear reflexiones sobre el desarrollo de las aptitudes del investigador para transformarse en un Teórico Fundamentado. La discusión teórica se basó en los referenciales de esa metodología y obtuvo apoyo en la literatura. El artículo presenta las principales demandas de estudios cualitativos con la Grounded Theory e importantes comportamientos, actitudes, características desarrolladas por los investigadores. Se constata que el aprendizaje de la Teoría Fundamentada en los Datos va más allá de la habilidad para poner en operatividad un conjunto de procedimientos y técnicas. Implica también desafíos de transformación en la postura como investigador y nuevas formas de pensar e investigar, reuniendo conocimientos a partir de los datos para expresar una teoría.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4100910.1590/S0080-62342012000300033Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 3 (2012); 772-777Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 3 (2012); 772-777Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 3 (2012); 772-7771980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009/44554https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009/44555http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Joséte LuziaSilva, Laura Johanson daOliveira, Rosane Mara Pontes deStipp, Marluci Andrade Conceição2012-08-30T16:42:55Zoai:revistas.usp.br:article/41009Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:42:55Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
Reflexiones sobre el investigador en la senda de la Teoría Fundamentada en los Datos
Reflexões sobre o pesquisador nas trilhas da Teoria Fundamentada nos Dados
title Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
spellingShingle Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
Leite, Joséte Luzia
Enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Pesquisa metodológica em enfermagem
Pesquisa qualitativa
Enfermería
Investigación en enfermeira
Investigación metodológica en enfermeira
Investigación cualitativa
Nursing
Nursing research
Nursing methodology research
Qualitative research
title_short Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
title_full Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
title_fullStr Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
title_full_unstemmed Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
title_sort Thoughts regarding researchers Utilizing Grounded Theory
author Leite, Joséte Luzia
author_facet Leite, Joséte Luzia
Silva, Laura Johanson da
Oliveira, Rosane Mara Pontes de
Stipp, Marluci Andrade Conceição
author_role author
author2 Silva, Laura Johanson da
Oliveira, Rosane Mara Pontes de
Stipp, Marluci Andrade Conceição
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Joséte Luzia
Silva, Laura Johanson da
Oliveira, Rosane Mara Pontes de
Stipp, Marluci Andrade Conceição
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Pesquisa metodológica em enfermagem
Pesquisa qualitativa
Enfermería
Investigación en enfermeira
Investigación metodológica en enfermeira
Investigación cualitativa
Nursing
Nursing research
Nursing methodology research
Qualitative research
topic Enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Pesquisa metodológica em enfermagem
Pesquisa qualitativa
Enfermería
Investigación en enfermeira
Investigación metodológica en enfermeira
Investigación cualitativa
Nursing
Nursing research
Nursing methodology research
Qualitative research
description This descriptive-reflexive study was performed with the objective to present the characteristics of researchers who use the Grounded Theory method, and outline the development of aptitudes for the researcher to become a Grounded Theoretician. The theoretical discussion was based on the frameworks of this methodology and supported by the literature. The article presents the main demands of qualitative studies using Grounded Theory, and important behaviors, attitudes and characteristics developed by the researchers. It is concluded that learning about Grounded Theory involves more than operationalizing a group of procedures and techniques. It also involves facing challenges to change one's attitude as a researcher and develop new ways of thinking and researching, gathering knowledge based on data to form a theory.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009
10.1590/S0080-62342012000300033
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000300033
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009/44554
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41009/44555
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 3 (2012); 772-777
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 3 (2012); 772-777
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 3 (2012); 772-777
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221730270085120