The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review. |
id |
USP-24_7ebdfb1b74ee1c9722b980a22bc077a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40968 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfoliosLa producción de narraciones crítico-reflexivas en los portafolios de estudiantes de enfermeríaA produção de narrativas crítico-reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagemEducação em enfermagemBacharelato em enfermagemAprendizagemNarraçãoEducación en enfermeríaBachillerato en enfermeríaAprendizajeNarraciónEducation^i2^snursEducation^i2^sbaccalaureLearningNarrationThe objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review.Esta investigación objetiva analizar el proceso de construcción de las narraciones reflexivas en portafolios de estudiantes de enfermería. Estudio cualitativo que analizó los portafolios de la disciplina Promoción de la Salud en Educación Básica, dictada en el cuarto semestre del curso de Licenciatura en Enfermería. Los resultados indicaron la predominancia inicial de registros descriptivos, con el incipiente abordaje de aspectos teóricos relacionados a los aspectos vivenciales. Con el transcurrir de las discusiones grupales y de las vivencias, fueron presentándose narraciones con elementos más críticos y reflexivos, con justificaciones de las acciones descriptas y relaciones con aspectos teórico-prácticos estudiados en la disciplina y en el curso. El estudio concluye en que existe un proceso de producción de narraciones crítico-reflexivas en portafolios, que puede incluir descripción sintética, sentido común, idealización, y que, de modo singular, posibilitan la inclusión del otro, de las diferencias y de la revisión teórica.Esta investigação visou analisar o processo de construção das narrativas reflexivas em portfólios de estudantes de enfermagem. Trata-se de um estudo qualitativo, que analisou os portfólios da disciplina Promoção da Saúde na Educação Básica, ministrada no quarto semestre do curso de Licenciatura em Enfermagem. Os resultados indicaram a predominância inicial de registros descritivos, com a incipiente abordagem de aspectos teóricos articulados aos aspectos vivenciais. Com o transcorrer das discussões em grupo e das vivências foram apresentadas narrativas com elementos mais críticos e reflexivos, com justificativas das ações descritas e relações com aspectos teórico-práticos estudados na disciplina e no curso. O estudo conclui que há um processo de produção das narrativas crítico-reflexivas em portfólios que pode incluir descrição sintética, senso comum, idealização, e que, de modo singular, possibilita a inclusão do outro, das diferenças e de revisão teórica.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4096810.1590/S0080-62342012000200025Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 452-459Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 452-459Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 452-4591980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968/44481http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortuna, Cinira MagaliGonçalves, Marlene Fagundes CarvalhoSilva, Marta Angélica IossiSantos, Ronildo Alves dos2012-08-30T16:33:06Zoai:revistas.usp.br:article/40968Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:33:06Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios La producción de narraciones crítico-reflexivas en los portafolios de estudiantes de enfermería A produção de narrativas crítico-reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagem |
title |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
spellingShingle |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios Fortuna, Cinira Magali Educação em enfermagem Bacharelato em enfermagem Aprendizagem Narração Educación en enfermería Bachillerato en enfermería Aprendizaje Narración Education^i2^snurs Education^i2^sbaccalaure Learning Narration |
title_short |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
title_full |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
title_fullStr |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
title_full_unstemmed |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
title_sort |
The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios |
author |
Fortuna, Cinira Magali |
author_facet |
Fortuna, Cinira Magali Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Silva, Marta Angélica Iossi Santos, Ronildo Alves dos |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Silva, Marta Angélica Iossi Santos, Ronildo Alves dos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fortuna, Cinira Magali Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Silva, Marta Angélica Iossi Santos, Ronildo Alves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Bacharelato em enfermagem Aprendizagem Narração Educación en enfermería Bachillerato en enfermería Aprendizaje Narración Education^i2^snurs Education^i2^sbaccalaure Learning Narration |
topic |
Educação em enfermagem Bacharelato em enfermagem Aprendizagem Narração Educación en enfermería Bachillerato en enfermería Aprendizaje Narración Education^i2^snurs Education^i2^sbaccalaure Learning Narration |
description |
The objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968 10.1590/S0080-62342012000200025 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000200025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968/44481 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 452-459 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 452-459 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 452-459 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221729751040000 |