The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortuna, Cinira Magali
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho, Silva, Marta Angélica Iossi, Santos, Ronildo Alves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968
Resumo: The objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review.
id USP-24_7ebdfb1b74ee1c9722b980a22bc077a9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40968
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfoliosLa producción de narraciones crítico-reflexivas en los portafolios de estudiantes de enfermeríaA produção de narrativas crítico-reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagemEducação em enfermagemBacharelato em enfermagemAprendizagemNarraçãoEducación en enfermeríaBachillerato en enfermeríaAprendizajeNarraciónEducation^i2^snursEducation^i2^sbaccalaureLearningNarrationThe objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review.Esta investigación objetiva analizar el proceso de construcción de las narraciones reflexivas en portafolios de estudiantes de enfermería. Estudio cualitativo que analizó los portafolios de la disciplina Promoción de la Salud en Educación Básica, dictada en el cuarto semestre del curso de Licenciatura en Enfermería. Los resultados indicaron la predominancia inicial de registros descriptivos, con el incipiente abordaje de aspectos teóricos relacionados a los aspectos vivenciales. Con el transcurrir de las discusiones grupales y de las vivencias, fueron presentándose narraciones con elementos más críticos y reflexivos, con justificaciones de las acciones descriptas y relaciones con aspectos teórico-prácticos estudiados en la disciplina y en el curso. El estudio concluye en que existe un proceso de producción de narraciones crítico-reflexivas en portafolios, que puede incluir descripción sintética, sentido común, idealización, y que, de modo singular, posibilitan la inclusión del otro, de las diferencias y de la revisión teórica.Esta investigação visou analisar o processo de construção das narrativas reflexivas em portfólios de estudantes de enfermagem. Trata-se de um estudo qualitativo, que analisou os portfólios da disciplina Promoção da Saúde na Educação Básica, ministrada no quarto semestre do curso de Licenciatura em Enfermagem. Os resultados indicaram a predominância inicial de registros descritivos, com a incipiente abordagem de aspectos teóricos articulados aos aspectos vivenciais. Com o transcorrer das discussões em grupo e das vivências foram apresentadas narrativas com elementos mais críticos e reflexivos, com justificativas das ações descritas e relações com aspectos teórico-práticos estudados na disciplina e no curso. O estudo conclui que há um processo de produção das narrativas crítico-reflexivas em portfólios que pode incluir descrição sintética, senso comum, idealização, e que, de modo singular, possibilita a inclusão do outro, das diferenças e de revisão teórica.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4096810.1590/S0080-62342012000200025Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 452-459Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 452-459Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 452-4591980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968/44481http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortuna, Cinira MagaliGonçalves, Marlene Fagundes CarvalhoSilva, Marta Angélica IossiSantos, Ronildo Alves dos2012-08-30T16:33:06Zoai:revistas.usp.br:article/40968Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:33:06Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
La producción de narraciones crítico-reflexivas en los portafolios de estudiantes de enfermería
A produção de narrativas crítico-reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagem
title The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
spellingShingle The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
Fortuna, Cinira Magali
Educação em enfermagem
Bacharelato em enfermagem
Aprendizagem
Narração
Educación en enfermería
Bachillerato en enfermería
Aprendizaje
Narración
Education^i2^snurs
Education^i2^sbaccalaure
Learning
Narration
title_short The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
title_full The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
title_fullStr The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
title_full_unstemmed The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
title_sort The production of critical-reflexive narratives and their effect on nursing students' portfolios
author Fortuna, Cinira Magali
author_facet Fortuna, Cinira Magali
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Silva, Marta Angélica Iossi
Santos, Ronildo Alves dos
author_role author
author2 Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Silva, Marta Angélica Iossi
Santos, Ronildo Alves dos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortuna, Cinira Magali
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Silva, Marta Angélica Iossi
Santos, Ronildo Alves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Bacharelato em enfermagem
Aprendizagem
Narração
Educación en enfermería
Bachillerato en enfermería
Aprendizaje
Narración
Education^i2^snurs
Education^i2^sbaccalaure
Learning
Narration
topic Educação em enfermagem
Bacharelato em enfermagem
Aprendizagem
Narração
Educación en enfermería
Bachillerato en enfermería
Aprendizaje
Narración
Education^i2^snurs
Education^i2^sbaccalaure
Learning
Narration
description The objective of this study is to analyze the process of producing reflexive narratives on nursing students' portfolios. This qualitative study performed an analysis of the portfolios of the class discipline Health Promotion in Primary Education, taught in the fourth semester of the Nursing Licensure Course. Results showed an initial predominance of descriptive records, with the incipient approach of theoretical aspects associated with the aspects regarding their experience. Further, in the group and experience discussions, there were narratives containing more critical and reflexive elements, with justifications for the described actions and the relationships with the theoretical-practical aspects studied in the class and in the course. In conclusion, there is a process of producing critical-reflexive narratives in portfolios that could include a summarized description, using common sense and idealization which allows for including the differences and the theoretical review.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968
10.1590/S0080-62342012000200025
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000200025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40968/44481
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 452-459
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 452-459
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 452-459
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221729751040000