Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Egry, Emiko Yoshikawa
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da, Bertolozzi, Maria Rita, Oliveira, Maria Amélia de Campos, Takahashi, Renata Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
DOI: 10.1590/S0080-62342005000500007
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41481
Resumo: The aim of this study was to analyze scientific production in Collective Health developed by Collective Health Nursing Department of the School of Nursing Sao Paulo University within 1992 and 2004. A total of 86 master dissertations and doctoral thesis were produced, concerning a variety of study objects, mainly epidemiologic profiles and social reproduction, connected to health-illness processes of social groups. Qualitative analysis predominated, as well as the historical and dialectical theoretical referential. Empirical data were obtained predominantly from different social groups of specific territories. The adoption of analytical categories such as social production and reproduction, gender and generation enabled approaching to comprehend and propose intervention on the study objects, thus improving Collective Health scientific knowledge.
id USP-24_832440e612a9bb46d16aa9e1255dbd4a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41481
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
spelling Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertationsConstruyendo el conocimiento en salud colectiva: una análisis de las tesis del doctorado y maestría producidasConstruindo o conhecimento em saúde coletiva: uma análise das teses e dissertações produzidasEnfermagem em saúde públicaEducação de pós-graduação em enfermagemPesquisa em enfermagemEnfermería en salud públicaEducación de post-grado en enfermeríaInvestigación en enfermeríaPublic health nursingEducationnursinggraduateNursing researchThe aim of this study was to analyze scientific production in Collective Health developed by Collective Health Nursing Department of the School of Nursing Sao Paulo University within 1992 and 2004. A total of 86 master dissertations and doctoral thesis were produced, concerning a variety of study objects, mainly epidemiologic profiles and social reproduction, connected to health-illness processes of social groups. Qualitative analysis predominated, as well as the historical and dialectical theoretical referential. Empirical data were obtained predominantly from different social groups of specific territories. The adoption of analytical categories such as social production and reproduction, gender and generation enabled approaching to comprehend and propose intervention on the study objects, thus improving Collective Health scientific knowledge.En el presente estudio se tuvo como objetivo analizar la producción del saber de la enfermería en salud colectiva, resultante del post grado vinculado al Departamento de Enfermería en Salud Colectiva de la Escuela de Enfermería de la Universidad de São Paulo, en el período de 1992 al 2004. Fueron producidas 86 tesis de maestría y doctorado sobre múltiples objetos, principalmente sobre los perfiles epidemiológicos y de reproducción social, articulados a los procesos de salud-enfermedad de los grupos sociales. Hubo predominio de análisis cualitativos y del referencial teórico-metodológico, materialista-histórico y dialéctico. Grupos poblacionales de determinados territorios constituyeron la fuente empírica más frecuente. Se concluyó que la adopción de categorías analíticas relativas a la producción y reproducción social, así como género y generación, hicieron posible la aproximación real del objeto para interpretar e intervenir, contribuyendo en el avance de los conocimientos en salud colectiva.Realizou-se um estudo com objetivo de analisar a produção do saber da enfermagem em saúde coletiva, resultante da pós-graduação vinculada ao Departa-mento de Enfermagem em Saúde Coletiva da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, no período de 1992 a 2004. Foram produzidas 86 teses e dissertações sobre múltiplos objetos, principalmente sobre os perfis epidemiológicos e de reprodução social, articulados aos processos de saúde-doença dos grupos sociais. Houve predomínio de análises qualitativas e do referencial teórico-metodológico materialista-histórico e dialético. Grupos populacionais de determinados territórios constituíram a fonte empírica mais freqüente. Concluiu-se que a adoção de categorias analíticas relativas à produção e reprodução social, assim como gênero e geração, possibilitaram a aproximação real do objeto para interpretar e intervir, contribuindo para o avanço dos conheci-mentos em saúde coletiva.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2005-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4148110.1590/S0080-62342005000500007Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 39 (2005): Número Especial; 544-552Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 39 (2005): special issue; 544-552Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 39 (2005): Número especial; 544-5521980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41481/45072http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEgry, Emiko YoshikawaFonseca, Rosa Maria Godoy Serpa daBertolozzi, Maria RitaOliveira, Maria Amélia de CamposTakahashi, Renata Ferreira2012-08-31T20:28:06Zoai:revistas.usp.br:article/41481Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:28:06Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
Construyendo el conocimiento en salud colectiva: una análisis de las tesis del doctorado y maestría producidas
Construindo o conhecimento em saúde coletiva: uma análise das teses e dissertações produzidas
title Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
spellingShingle Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
Egry, Emiko Yoshikawa
Enfermagem em saúde pública
Educação de pós-graduação em enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Enfermería en salud pública
Educación de post-grado en enfermería
Investigación en enfermería
Public health nursing
Education
nursing
graduate
Nursing research
Egry, Emiko Yoshikawa
Enfermagem em saúde pública
Educação de pós-graduação em enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Enfermería en salud pública
Educación de post-grado en enfermería
Investigación en enfermería
Public health nursing
Education
nursing
graduate
Nursing research
title_short Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
title_full Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
title_fullStr Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
title_full_unstemmed Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
title_sort Building knowledge in collective health: an analysis of thesis and dissertations
author Egry, Emiko Yoshikawa
author_facet Egry, Emiko Yoshikawa
Egry, Emiko Yoshikawa
Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da
Bertolozzi, Maria Rita
Oliveira, Maria Amélia de Campos
Takahashi, Renata Ferreira
Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da
Bertolozzi, Maria Rita
Oliveira, Maria Amélia de Campos
Takahashi, Renata Ferreira
author_role author
author2 Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da
Bertolozzi, Maria Rita
Oliveira, Maria Amélia de Campos
Takahashi, Renata Ferreira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Egry, Emiko Yoshikawa
Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da
Bertolozzi, Maria Rita
Oliveira, Maria Amélia de Campos
Takahashi, Renata Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem em saúde pública
Educação de pós-graduação em enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Enfermería en salud pública
Educación de post-grado en enfermería
Investigación en enfermería
Public health nursing
Education
nursing
graduate
Nursing research
topic Enfermagem em saúde pública
Educação de pós-graduação em enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Enfermería en salud pública
Educación de post-grado en enfermería
Investigación en enfermería
Public health nursing
Education
nursing
graduate
Nursing research
description The aim of this study was to analyze scientific production in Collective Health developed by Collective Health Nursing Department of the School of Nursing Sao Paulo University within 1992 and 2004. A total of 86 master dissertations and doctoral thesis were produced, concerning a variety of study objects, mainly epidemiologic profiles and social reproduction, connected to health-illness processes of social groups. Qualitative analysis predominated, as well as the historical and dialectical theoretical referential. Empirical data were obtained predominantly from different social groups of specific territories. The adoption of analytical categories such as social production and reproduction, gender and generation enabled approaching to comprehend and propose intervention on the study objects, thus improving Collective Health scientific knowledge.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41481
10.1590/S0080-62342005000500007
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41481
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342005000500007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41481/45072
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 39 (2005): Número Especial; 544-552
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 39 (2005): special issue; 544-552
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 39 (2005): Número especial; 544-552
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1822179117767852032
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0080-62342005000500007