Vulnerabilidad del nino delante de situaciones adversas a su desarrollo: propuesta de matriz analitica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daniel Ignacio da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Chiesa, Anna Maria, Verissimo, Maria de La O Ramallo, Mazza, Veronica de Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78106
Resumo: This theoretical study presents a conceptual matrix built to analyze the vulnerability of children in adverse situations to their development. It proposes that the vulnerability of children is analyzed by means of the following dimensions: individual , which is related to ongoing nurturing relationships, physical protection and security; social , which concerns the social insertion of family and access to rights of social protection and promotion; and programmatic , which involves the political-programmatic scenario and the guidelines and political-programmatic implementation. The practical application of this matrix allows apprehending the health-disease process beyond the individual dimension, enabling the articulation of public policies and actions of professionals to achieve effectiveness in meeting the needs of children. The use of this conceptual matrix can provide to health teams a specific understanding of the adverse situations to child development as well as subsidizing intervention plans based on the analytical dimensions of vulnerability.
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spelling Vulnerabilidad del nino delante de situaciones adversas a su desarrollo: propuesta de matriz analiticaVulnerabilidade da criança diante de situações adversas ao seu desenvolvimento: proposta de matriz analíticaVulnerability of children in adVerse situations to their deVelopment: proposed analytical matrixAnálise de vulnerabilidadeDesenvolvimento infantilSaúde da criançaAnálisis de vulnerabilidadDesarrollo infantilSalud del niñoVulnerability analysisChild developmentChild healthThis theoretical study presents a conceptual matrix built to analyze the vulnerability of children in adverse situations to their development. It proposes that the vulnerability of children is analyzed by means of the following dimensions: individual , which is related to ongoing nurturing relationships, physical protection and security; social , which concerns the social insertion of family and access to rights of social protection and promotion; and programmatic , which involves the political-programmatic scenario and the guidelines and political-programmatic implementation. The practical application of this matrix allows apprehending the health-disease process beyond the individual dimension, enabling the articulation of public policies and actions of professionals to achieve effectiveness in meeting the needs of children. The use of this conceptual matrix can provide to health teams a specific understanding of the adverse situations to child development as well as subsidizing intervention plans based on the analytical dimensions of vulnerability.Este estudio teórico tuvo como objetivo elaborar una matriz conceptual para analizar la vulnerabilidad del niño delante de situaciones adversas para su desarrollo. Se propone que la vulnerabilidad del niño sea analizada a través de los aspectos de las dimensiones: Individual – relaciones sostenedoras continuas, y protección física y seguridad; Social – inserción social de la familia y acceso a los derechos, a la protección y la promoción social; y Programático – escenario político-programático y directrices y realización político-programáticas. La aplicación práctica de esta matriz permite la captación del proceso salud-enfermedad más allá de la dimensión individual, posibilitando la articulación de las políticas públicas y de las acciones de los profesionales, con el objetivo de obtener eficacia en la atención de las necesidades de los niños. El uso de este instrumento conceptual puede propiciar en los equipos de salud la aprensión, de modo específico, de las situaciones adversas al desarrollo infantil, así como subsidiar para la construcción de planes de intervención a partir de las dimensiones analíticas de la vulnerabilidad.Estudo teórico que teve como objetivo elaborar uma matriz conceitual para analisar a vulnerabilidade da criança diante de situações adversas para seu desenvolvimento. Propõe-se que vulnerabilidade da criança seja analisada por meio dos aspectos das dimensões individual, relativa a relações sustentadoras contínuas e proteção física e segurança; social , concernente à inserção social da família e ao acesso a direitos à proteção e promoção social, e programática , cenário político-programático, de diretrizes e implementação político-programáticas. A aplicação prática desta matriz permite a captação do processo saúde-doença para além da dimensão individual, possibilitando a articulação das políticas públicas e das ações dos profissionais, a fim de obter eficácia no atendimento às necessidades das crianças. O uso desse instrumento conceitual pode propiciar às equipes de saúde a apreensão, de forma específica, das situações adversas ao desenvolvimento infantil, bem como subsidiar a construção de planos de intervenção a partir das dimensões analíticas da vulnerabilidade.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7810610.1590/reeusp.v47i6.78106Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 6 (2013); 1397-1402Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 6 (2013); 1397-1402Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 6 (2013); 1397-14021980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78106/82188https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78106/82189http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Daniel Ignacio daChiesa, Anna MariaVerissimo, Maria de La O RamalloMazza, Veronica de Azevedo2014-04-01T19:20:22Zoai:revistas.usp.br:article/78106Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T19:20:22Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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