Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Luana Duarte Wanderley
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Oliveira, Giselly Oseni Barbosa, Almeida, Paulo César de, Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida, Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154
Resumo: OBJECTIVE To validate assistive technology for visually impaired women to learn how to use the female condom. METHOD a methodological development study conducted on a web page, with data collection between May and October 2012. Participants were 14 judges; seven judges in sexual and reproductive health (1st stage) and seven in special education (2nd stage). RESULTS All items have reached the adopted parameter of 70% agreement. In Stage 1 new materials were added to represent the cervix, and instructions that must be heard twice were included in the 2nd stage. CONCLUSION The technology has been validated and is appropriate for its objectives, structure / presentation and relevance. It is an innovative, low cost and valid instrument for promoting health and one which may help women with visual disabilities to use the female condom.
id USP-24_9f6428dcdd98408077745997f205f46c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/103154
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación Assistive technology for visually impaired women for use of the female condom: a validation study Tecnologia assistiva para mulheres com deficiência visual acerca do preservativo feminino: estudo de validação OBJECTIVE To validate assistive technology for visually impaired women to learn how to use the female condom. METHOD a methodological development study conducted on a web page, with data collection between May and October 2012. Participants were 14 judges; seven judges in sexual and reproductive health (1st stage) and seven in special education (2nd stage). RESULTS All items have reached the adopted parameter of 70% agreement. In Stage 1 new materials were added to represent the cervix, and instructions that must be heard twice were included in the 2nd stage. CONCLUSION The technology has been validated and is appropriate for its objectives, structure / presentation and relevance. It is an innovative, low cost and valid instrument for promoting health and one which may help women with visual disabilities to use the female condom. OBJETIVO Validar tecnologia assistiva para mulheres com deficiência visual aprenderem a utilizar o preservativo feminino. MÉTODO Estudo de desenvolvimento metodológico, realizado em página da web, com coleta de dados entre maio e outubro de 2012. Participaram 14 juízes, sendo sete juízas em saúde sexual e reprodutiva (1ª etapa) e sete em educação especial (2ª etapa). RESULTADOS Todos os itens atingiram o parâmetro adotado de 70% de concordância. Na 1ª etapa foi acrescentada a representação do colo do útero com novos materiais e na 2ª incluiu-se que as instruções devem ser ouvidas duas vezes. CONCLUSÃO A tecnologia foi validada e está adequada quanto aos objetivos, estrutura/apresentação e relevância. É um instrumento de promoção da saúde válido, inovador e de baixo custo, que poderá auxiliar mulheres com deficiência visual a utilizar o preservativo feminino. OBJETIVO Validar la tecnología asistiva a fin de que las mujeres con discapacidad visual aprendan a utilizar el preservativo femenino. MÉTODO Estudio de desarrollo metodológico, llevado a cabo en página web, con recolección de datos entre mayo y octubre de 2012. Participaron 14 jueces, siendo siete juezas en salud sexual y reproductiva (1ª etapa) y siete en educación especial (2ª etapa). RESULTADOS Todos los puntos alcanzaron el parámetro adoptado del 70% de concordancia. En la 1ª etapa se añadió la representación del cuello uterino con nuevos materiales y en la 2ª se incluyó que las instrucciones se las debe oír dos veces. CONCLUSIÓN La tecnología fue validada y está adecuada en cuanto a sus objetivos, estructura/presentación y relevancia. Es un instrumento de promoción de la salud válido, innovador y de bajo costo, que podrá auxiliar a las mujeres que tienen discapacidad visual a utilizar el preservativo femenino. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10315410.1590/S0080-623420150000100002Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 14-21Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 14-21Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 14-211980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154/101531https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154/101532http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Luana Duarte Wanderley Oliveira, Giselly Oseni Barbosa Almeida, Paulo César de Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida Pagliuca, Lorita Marlena Freitag 2015-09-01T19:45:35Zoai:revistas.usp.br:article/103154Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:45:35Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
Assistive technology for visually impaired women for use of the female condom: a validation study
Tecnologia assistiva para mulheres com deficiência visual acerca do preservativo feminino: estudo de validação
title Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
spellingShingle Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
Cavalcante, Luana Duarte Wanderley
title_short Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
title_full Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
title_fullStr Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
title_full_unstemmed Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
title_sort Tecnología asistiva para mujeres con deficiencia visual acerca del preservativo femenino: estudio de validación
author Cavalcante, Luana Duarte Wanderley
author_facet Cavalcante, Luana Duarte Wanderley
Oliveira, Giselly Oseni Barbosa
Almeida, Paulo César de
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
author_role author
author2 Oliveira, Giselly Oseni Barbosa
Almeida, Paulo César de
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Luana Duarte Wanderley
Oliveira, Giselly Oseni Barbosa
Almeida, Paulo César de
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
description OBJECTIVE To validate assistive technology for visually impaired women to learn how to use the female condom. METHOD a methodological development study conducted on a web page, with data collection between May and October 2012. Participants were 14 judges; seven judges in sexual and reproductive health (1st stage) and seven in special education (2nd stage). RESULTS All items have reached the adopted parameter of 70% agreement. In Stage 1 new materials were added to represent the cervix, and instructions that must be heard twice were included in the 2nd stage. CONCLUSION The technology has been validated and is appropriate for its objectives, structure / presentation and relevance. It is an innovative, low cost and valid instrument for promoting health and one which may help women with visual disabilities to use the female condom.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154
10.1590/S0080-623420150000100002
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154
identifier_str_mv 10.1590/S0080-623420150000100002
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154/101531
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103154/101532
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 14-21
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 14-21
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 14-21
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221737939369984