Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Maria Cristina Pinto de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves, Santos, Sueli Maria dos Reis, Amaral, Arlete Maria Moreira do, Rocha, Letícia de Oliveira, Thiollent, Michel Jean Marie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828
Resumo: Permanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution.
id USP-24_acfa776eb82053d5464a87fdd644d590
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40828
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Educação permanente em enfermagem em um hospital universitárioCapacitación permanente en enfermería en un Hospital UniversitarioPermanent education in nursing in a university hospitalEducation DepartmentHospitalEducationnursingInservice trainingQualitative researchServicio de Educación en HospitalEducación en enfermeríaCapacitación en servicioInvestigación cualitativaServiço Hospitalar de EducaçãoEducação em enfermagemCapacitação em serviçoPesquisa qualitativaPermanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution.La capacitación permanente enfatiza la interdisciplinaridad del equipo de salud, focaliza la práctica como fuente de conocimiento y coloca al profesional para trabajar activamente en el proceso educativo. Estudio que objetivó identificar demandas y expectativas, factores que interfieren en la calificación de trabajadores de enfermería de un hospital universitario, y proponer prácticas de capacitación permanente en perspectiva de educación permanente. El proceso investigativo fundamentado al principio de la pesquisa-acción se realizó entre 2007 y 2008, siendo sujetos enfermeros, técnicos y auxiliares de enfermería. Datos obtenidos en talleres de capacitación con 114 trabajadores de enfermería. Los resultados identificaron las condiciones institucionales en que se efectúan las acciones educativas, la posibilidad de movilización de trabajadores para identificación y resolución de problemas laborales y la necesidad de cambios en prácticas de capacitación. Esta investigación respaldó la elaboración de la propuesta del Núcleo de Educación Permanente en Enfermería para la institución.A educação permanente enfatiza a interdisciplinaridade da equipe de saúde, focaliza a prática como fonte do conhecimento e coloca o profissional para atuar ativamente no processo educativo. Este estudo objetivou identificar demandas e expectativas, fatores que interferem na qualificação de trabalhadores de enfermagem de um hospital universitário e propor práticas de capacitação na perspectiva da educação permanente. O processo investigativo fundamentado nos princípios da pesquisa-ação foi realizado no período de 2007 a 2008, tendo como sujeitos enfermeiros, técnicos e auxiliares de enfermagem. Os dados foram obtidos em oficinas de capacitação com 114 trabalhadores de enfermagem. Os resultados permitiram identificar as condições institucionais em que as ações educativas ocorrem, a possibilidade de mobilização dos trabalhadores para identificação e resolução de problemas no trabalho e a necessidade de mudanças nas práticas de capacitação. Esta pesquisa subsidiou a elaboração da proposta de um Núcleo de Educação Permanente em Enfermagem para a instituição.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4082810.1590/S0080-62342011000500028Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1229-1236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1229-1236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1229-12361980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44221https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44222http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Maria Cristina Pinto deFigueiredo, Mariangela Aparecida GonçalvesSantos, Sueli Maria dos ReisAmaral, Arlete Maria Moreira doRocha, Letícia de OliveiraThiollent, Michel Jean Marie2012-08-30T14:37:58Zoai:revistas.usp.br:article/40828Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:37:58Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
Capacitación permanente en enfermería en un Hospital Universitario
Permanent education in nursing in a university hospital
title Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
spellingShingle Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
Jesus, Maria Cristina Pinto de
Education Department
Hospital
Education
nursing
Inservice training
Qualitative research
Servicio de Educación en Hospital
Educación en enfermería
Capacitación en servicio
Investigación cualitativa
Serviço Hospitalar de Educação
Educação em enfermagem
Capacitação em serviço
Pesquisa qualitativa
title_short Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
title_full Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
title_fullStr Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
title_full_unstemmed Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
title_sort Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
author Jesus, Maria Cristina Pinto de
author_facet Jesus, Maria Cristina Pinto de
Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves
Santos, Sueli Maria dos Reis
Amaral, Arlete Maria Moreira do
Rocha, Letícia de Oliveira
Thiollent, Michel Jean Marie
author_role author
author2 Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves
Santos, Sueli Maria dos Reis
Amaral, Arlete Maria Moreira do
Rocha, Letícia de Oliveira
Thiollent, Michel Jean Marie
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Maria Cristina Pinto de
Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves
Santos, Sueli Maria dos Reis
Amaral, Arlete Maria Moreira do
Rocha, Letícia de Oliveira
Thiollent, Michel Jean Marie
dc.subject.por.fl_str_mv Education Department
Hospital
Education
nursing
Inservice training
Qualitative research
Servicio de Educación en Hospital
Educación en enfermería
Capacitación en servicio
Investigación cualitativa
Serviço Hospitalar de Educação
Educação em enfermagem
Capacitação em serviço
Pesquisa qualitativa
topic Education Department
Hospital
Education
nursing
Inservice training
Qualitative research
Servicio de Educación en Hospital
Educación en enfermería
Capacitación en servicio
Investigación cualitativa
Serviço Hospitalar de Educação
Educação em enfermagem
Capacitação em serviço
Pesquisa qualitativa
description Permanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828
10.1590/S0080-62342011000500028
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000500028
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44221
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44222
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1229-1236
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1229-1236
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1229-1236
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728830390272