Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828 |
Resumo: | Permanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution. |
id |
USP-24_acfa776eb82053d5464a87fdd644d590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40828 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitárioCapacitación permanente en enfermería en un Hospital UniversitarioPermanent education in nursing in a university hospitalEducation DepartmentHospitalEducationnursingInservice trainingQualitative researchServicio de Educación en HospitalEducación en enfermeríaCapacitación en servicioInvestigación cualitativaServiço Hospitalar de EducaçãoEducação em enfermagemCapacitação em serviçoPesquisa qualitativaPermanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution.La capacitación permanente enfatiza la interdisciplinaridad del equipo de salud, focaliza la práctica como fuente de conocimiento y coloca al profesional para trabajar activamente en el proceso educativo. Estudio que objetivó identificar demandas y expectativas, factores que interfieren en la calificación de trabajadores de enfermería de un hospital universitario, y proponer prácticas de capacitación permanente en perspectiva de educación permanente. El proceso investigativo fundamentado al principio de la pesquisa-acción se realizó entre 2007 y 2008, siendo sujetos enfermeros, técnicos y auxiliares de enfermería. Datos obtenidos en talleres de capacitación con 114 trabajadores de enfermería. Los resultados identificaron las condiciones institucionales en que se efectúan las acciones educativas, la posibilidad de movilización de trabajadores para identificación y resolución de problemas laborales y la necesidad de cambios en prácticas de capacitación. Esta investigación respaldó la elaboración de la propuesta del Núcleo de Educación Permanente en Enfermería para la institución.A educação permanente enfatiza a interdisciplinaridade da equipe de saúde, focaliza a prática como fonte do conhecimento e coloca o profissional para atuar ativamente no processo educativo. Este estudo objetivou identificar demandas e expectativas, fatores que interferem na qualificação de trabalhadores de enfermagem de um hospital universitário e propor práticas de capacitação na perspectiva da educação permanente. O processo investigativo fundamentado nos princípios da pesquisa-ação foi realizado no período de 2007 a 2008, tendo como sujeitos enfermeiros, técnicos e auxiliares de enfermagem. Os dados foram obtidos em oficinas de capacitação com 114 trabalhadores de enfermagem. Os resultados permitiram identificar as condições institucionais em que as ações educativas ocorrem, a possibilidade de mobilização dos trabalhadores para identificação e resolução de problemas no trabalho e a necessidade de mudanças nas práticas de capacitação. Esta pesquisa subsidiou a elaboração da proposta de um Núcleo de Educação Permanente em Enfermagem para a instituição.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4082810.1590/S0080-62342011000500028Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1229-1236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1229-1236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1229-12361980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44221https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44222http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Maria Cristina Pinto deFigueiredo, Mariangela Aparecida GonçalvesSantos, Sueli Maria dos ReisAmaral, Arlete Maria Moreira doRocha, Letícia de OliveiraThiollent, Michel Jean Marie2012-08-30T14:37:58Zoai:revistas.usp.br:article/40828Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:37:58Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário Capacitación permanente en enfermería en un Hospital Universitario Permanent education in nursing in a university hospital |
title |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
spellingShingle |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário Jesus, Maria Cristina Pinto de Education Department Hospital Education nursing Inservice training Qualitative research Servicio de Educación en Hospital Educación en enfermería Capacitación en servicio Investigación cualitativa Serviço Hospitalar de Educação Educação em enfermagem Capacitação em serviço Pesquisa qualitativa |
title_short |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
title_full |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
title_fullStr |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
title_full_unstemmed |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
title_sort |
Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário |
author |
Jesus, Maria Cristina Pinto de |
author_facet |
Jesus, Maria Cristina Pinto de Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves Santos, Sueli Maria dos Reis Amaral, Arlete Maria Moreira do Rocha, Letícia de Oliveira Thiollent, Michel Jean Marie |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves Santos, Sueli Maria dos Reis Amaral, Arlete Maria Moreira do Rocha, Letícia de Oliveira Thiollent, Michel Jean Marie |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Maria Cristina Pinto de Figueiredo, Mariangela Aparecida Gonçalves Santos, Sueli Maria dos Reis Amaral, Arlete Maria Moreira do Rocha, Letícia de Oliveira Thiollent, Michel Jean Marie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Department Hospital Education nursing Inservice training Qualitative research Servicio de Educación en Hospital Educación en enfermería Capacitación en servicio Investigación cualitativa Serviço Hospitalar de Educação Educação em enfermagem Capacitação em serviço Pesquisa qualitativa |
topic |
Education Department Hospital Education nursing Inservice training Qualitative research Servicio de Educación en Hospital Educación en enfermería Capacitación en servicio Investigación cualitativa Serviço Hospitalar de Educação Educação em enfermagem Capacitação em serviço Pesquisa qualitativa |
description |
Permanent education emphasizes on the interdisciplinarity of the health team, focuses on practice as the source of knowledge and places professionals as active actors of the educational process. The objective of this study was to identify demands and expectations, i.e. factors that interfere in the qualification of nursing workers of a university hospital, and propose capacitation practices from the perspective of permanent education. The investigation process founded on the principles of action-research was performed from 2007 to 2008. Subjects were nurses, nursing technicians and nursing aides. Data collection was performed in training workshops with 114 nursing workers. The results permitted to identify the institutional conditions in which educational actions take place, the possibility of mobilizing workers to identify and solve problems at works, and the need to make changes in training practices. This study provided support for elaborating a proposal of a Center for Permanent Education in Nursing at the institution. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828 10.1590/S0080-62342011000500028 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000500028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44221 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40828/44222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1229-1236 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1229-1236 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1229-1236 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728830390272 |