O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filizola, Carmen Lúcia Alves
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/34965
Resumo: This work aims at analysing the role of the psychiatric nurse in assisting the hospitalized mentally ill, viewing that practice not in itself, but as a social and historical one. An empirical research was done in two psychiatric hospitals in two stages: field observations and interviews with nurses. It was checked that the emphasis the role of the psychiatic nurse is not in therapeutic relationship but in administratives activities and that the relationship the members of the nursing team have with the patient is authoritarian and reproduce the authoritarism of the institutions. Thus the precepts of school that says the chief role of the nurse is the therapeutic relationship seem to have an ideological character. That makes us suggest that the teachinglearning relationships must be established on a praxis basis.
id USP-24_af5e99c1e03b397f246f4edb3e080031
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/34965
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor The role of psichyatric nurse-oppressed and opressing Role-psichyatric nursePsichyatric nursingPapel do enfermeiro psiquiatraEnfermagem Psiquiátrica This work aims at analysing the role of the psychiatric nurse in assisting the hospitalized mentally ill, viewing that practice not in itself, but as a social and historical one. An empirical research was done in two psychiatric hospitals in two stages: field observations and interviews with nurses. It was checked that the emphasis the role of the psychiatic nurse is not in therapeutic relationship but in administratives activities and that the relationship the members of the nursing team have with the patient is authoritarian and reproduce the authoritarism of the institutions. Thus the precepts of school that says the chief role of the nurse is the therapeutic relationship seem to have an ideological character. That makes us suggest that the teachinglearning relationships must be established on a praxis basis. Este trabalho tem como objetivo analisar o papel do enfermeiro psiquiatra na assistência ao doente mental internado, entendendo esta prática não isoladamente mas enquanto prática social e histórica. A pesquisa empírica foi realizada em dois hospitais psiquiátricos, em duas etapas: observação de campo e entrevistas com os enfermeiros. Verificamos que a ênfase do papel do enfermeiro não está no relacionamento terapêutico mas em atividades administrativas e que a relação que os componentes da equipe de enfermagem mantêm com o paciente é autoritária e reproduz o autoritarismo das instituições. Portanto, o discurso da escola que define o papel do enfermeiro como terapêutico, exercido por meio do relacionamento terapêutico é de caráter ideológico, levando-nos a sugerir que as relações ensino/aprendizagem devam ser estabelecidas a partir da práxis. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem1997-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/3496510.1590/S0080-62341997000200001Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 31 n. 2 (1997); 173-190 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 31 No. 2 (1997); 173-190 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 31 Núm. 2 (1997); 173-190 1980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/34965/37703http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilizola, Carmen Lúcia Alves2012-07-24T20:09:09Zoai:revistas.usp.br:article/34965Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-07-24T20:09:09Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
The role of psichyatric nurse-oppressed and opressing
title O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
spellingShingle O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
Filizola, Carmen Lúcia Alves
Role-psichyatric nurse
Psichyatric nursing
Papel do enfermeiro psiquiatra
Enfermagem Psiquiátrica
title_short O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
title_full O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
title_fullStr O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
title_full_unstemmed O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
title_sort O papel do enfermeiro psiquiatra- oprimido e opressor
author Filizola, Carmen Lúcia Alves
author_facet Filizola, Carmen Lúcia Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Filizola, Carmen Lúcia Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Role-psichyatric nurse
Psichyatric nursing
Papel do enfermeiro psiquiatra
Enfermagem Psiquiátrica
topic Role-psichyatric nurse
Psichyatric nursing
Papel do enfermeiro psiquiatra
Enfermagem Psiquiátrica
description This work aims at analysing the role of the psychiatric nurse in assisting the hospitalized mentally ill, viewing that practice not in itself, but as a social and historical one. An empirical research was done in two psychiatric hospitals in two stages: field observations and interviews with nurses. It was checked that the emphasis the role of the psychiatic nurse is not in therapeutic relationship but in administratives activities and that the relationship the members of the nursing team have with the patient is authoritarian and reproduce the authoritarism of the institutions. Thus the precepts of school that says the chief role of the nurse is the therapeutic relationship seem to have an ideological character. That makes us suggest that the teachinglearning relationships must be established on a praxis basis.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/34965
10.1590/S0080-62341997000200001
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/34965
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62341997000200001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/34965/37703
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 31 n. 2 (1997); 173-190
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 31 No. 2 (1997); 173-190
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 31 Núm. 2 (1997); 173-190
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221724925493248