Communication process: a group activities tool in the family health strategy
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40840 |
Resumo: | The objective of the present study was to analyze the communication process tools triggered in group activities in the Family Health strategy. Data collection was performed using semi-structured interviews recorded with 51 nurses and through non-participating, non-systematic public observation in natural situations of 19 group activities analyzed according to content qualitative approach. Based on the reports of the professionals, two categories emerged: dialogue-action and dialogue-interaction, which evinced that the communication process is an instrumental means of group activities in the Family Health strategy. The former by the predominant use of verbal language as a means for developing operational procedures specific to each professional in relation to monitoring the health of the client, and the latter as an instrument in which, according to the nurses, there is a simultaneous use of verbal and nonverbal communication. |
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Communication process: a group activities tool in the family health strategyProceso comunicacional: instrumento de las actividades en grupo en la Estrategia Salud de la FamiliaProcesso comunicacional: instrumento das atividades em grupo na estratégia Saúde da FamíliaCommunicationNonverbal communicationFamily Health ProgramGroup processesFamily nursingComunicaciónComunicación no verbalPrograma de Salud FamiliarProcesos de grupoEnfermería de la familiaComunicaçãoComunicação não -verbalPrograma Saúde da FamíliaProcessos grupaisEnfermagem familiarThe objective of the present study was to analyze the communication process tools triggered in group activities in the Family Health strategy. Data collection was performed using semi-structured interviews recorded with 51 nurses and through non-participating, non-systematic public observation in natural situations of 19 group activities analyzed according to content qualitative approach. Based on the reports of the professionals, two categories emerged: dialogue-action and dialogue-interaction, which evinced that the communication process is an instrumental means of group activities in the Family Health strategy. The former by the predominant use of verbal language as a means for developing operational procedures specific to each professional in relation to monitoring the health of the client, and the latter as an instrument in which, according to the nurses, there is a simultaneous use of verbal and nonverbal communication.O estudo teve como objetivo analisar os instrumentos do processo comunicacional desencadeado em atividades grupais na estratégia Saúde da Família. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada gravada com 51 enfermeiros e pela observação não participante em situações naturais, não sistemática e pública de 19 atividades em grupo analisadas segundo abordagem qualitativa de conteúdo. Do discurso dos profissionais emergiram duas categorias: diálogo-ação e diálogo-interação, que evidenciam o processo comunicacional como meio instrumental das atividades grupais na estratégia Saúde da Família. O primeiro pelo uso predominante da linguagem verbal como meio operacional para o desenvolvimento dos procedimentos específicos de cada profissional na relação com o acompanhamento do estado de saúde do cliente, e o segundo como instrumento, no qual coexiste, segundo os enfermeiros, a utilização da comunicação verbal e não verbal.El estudio objetivó analizar los instrumentos del proceso comunicacional desencadenado en actividades grupales, en la estrategia Salud de la Familia. Datos recolectados mediante entrevista semiestructurada grabada con 51 enfermeros y por observación no participativa en situaciones naturales, no sistemática y pública de 19 actividades grupales analizadas según abordaje cualitativo de contenido. Del discurso de los profesionales emergieron dos categorías: diálogo-acción y diálogo-interacción, que evidencian el proceso comunicacional como medio instrumental de las actividades grupales en la estrategia Salud de la Familia. El primero por el uso predominante del lenguaje verbal como medio operacional para desarrollar los procedimientos específicos de cada profesional en relación al seguimiento del estado de salud del paciente, y el segundo como instrumento, en el que coexiste, según los enfermeros, la utilización de la comunicación verbal y no verbal.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4084010.1590/S0080-62342011000600007Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 6 (2011); 1323-1330Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 6 (2011); 1323-1330Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 6 (2011); 1323-13301980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40840/44246https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40840/44247http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Leticia SilveiraCezar-Vaz, Marta ReginaBonow, Clarice AlvesSant'Anna, Cynthia Fontella2012-08-30T14:40:25Zoai:revistas.usp.br:article/40840Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:40:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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