Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41263 |
Resumo: | The aim of this study was to know the experience of the institutionalized child and was guided by the theoretical referential of the " Symbolic Interactionism " and by the methodological referential of the " Grounded Theory". The data had been collected in two stages: the first one understood group activities and second stage consisted of personal interviews. The results had shown that the institutionalization occurred for abandonment and reject of the parents or for legal decision as a measure of child protection, having as context the poverty of its family. The child's experience is conflicting in relation to being institutionalized, because while he/she perceives the necessity of material gain, they miss their family, their home, their friends, and simply life outside. |
id |
USP-24_bc627d70233e75dbc2e807e19e79f72e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41263 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadasLa experiencia del nino institucionalizadoInstitutionalized children and their experiencesInstitutionalized childPediatric nursingChildNino institucionalizadoEnfermería pediátricaNinoCriança institucionalizadaEnfermagem pediátricaCriançaThe aim of this study was to know the experience of the institutionalized child and was guided by the theoretical referential of the " Symbolic Interactionism " and by the methodological referential of the " Grounded Theory". The data had been collected in two stages: the first one understood group activities and second stage consisted of personal interviews. The results had shown that the institutionalization occurred for abandonment and reject of the parents or for legal decision as a measure of child protection, having as context the poverty of its family. The child's experience is conflicting in relation to being institutionalized, because while he/she perceives the necessity of material gain, they miss their family, their home, their friends, and simply life outside.Este estudo teve por objetivo conhecer a experiência da criança institucionalizada e foi norteado pelo referencial teórico do "Interacionismo Simbólico" e pelo referencial metodológico da "Teoria Fundamentada nos Dados". Os dados foram coletados por meio de duas etapas: a primeira compreendeu atividades em grupo e a segunda consistiu em entrevistas individuais. Os resultados mostraram que a institucionalização ocorreu por abandono e rejeição dos pais ou por decisão jurídica como medida de proteção à criança, tendo como contexto a pobreza de sua família. A experiência da criança é conflituosa com relação à institucionalização, pois percebe ter recursos materiais, mas sente falta da família, da casa, dos amigos, enfim, da vida fora dali.La puntería de este estudio era saber la experiencia del nino institucionalizado y fue dirigida por la referencia teorica del "Interacionismo Simbólico" y por la referencia metodologica del "Teoria Fundamentada en los Resultados". Los datos habían sido recogidos en dos etapas: primer entendia que las actividades del grupo y segunda etapa consistió en entrevistas personales. Los resultados habían mostrado que el institutionalization ocurrió para el abandono y el rechazo de los padres o para la decisión legal como mesure de la protección del nino, teniendo como contexto la pobreza de su familia. La experiencia del nino está estando en conflicto en lo referente a la institutionalización, porque mientras que he/she percibe la necesidad del beneficio material, él falta su familia, su hogar, sus amigos, y simplemente vida afuera.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2001-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4126310.1590/S0080-62342001000400015Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 4 (2001); 413-419Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 4 (2001); 413-419Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 4 (2001); 413-4191980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41263/44819http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZem-Mascarenhas, Silvia HelenaDupas, Giselle2012-08-31T18:52:10Zoai:revistas.usp.br:article/41263Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:52:10Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas La experiencia del nino institucionalizado Institutionalized children and their experiences |
title |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
spellingShingle |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Institutionalized child Pediatric nursing Child Nino institucionalizado Enfermería pediátrica Nino Criança institucionalizada Enfermagem pediátrica Criança |
title_short |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
title_full |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
title_fullStr |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
title_full_unstemmed |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
title_sort |
Conhecendo a experiência de crianças institucionalizadas |
author |
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena |
author_facet |
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Dupas, Giselle |
author_role |
author |
author2 |
Dupas, Giselle |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Dupas, Giselle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Institutionalized child Pediatric nursing Child Nino institucionalizado Enfermería pediátrica Nino Criança institucionalizada Enfermagem pediátrica Criança |
topic |
Institutionalized child Pediatric nursing Child Nino institucionalizado Enfermería pediátrica Nino Criança institucionalizada Enfermagem pediátrica Criança |
description |
The aim of this study was to know the experience of the institutionalized child and was guided by the theoretical referential of the " Symbolic Interactionism " and by the methodological referential of the " Grounded Theory". The data had been collected in two stages: the first one understood group activities and second stage consisted of personal interviews. The results had shown that the institutionalization occurred for abandonment and reject of the parents or for legal decision as a measure of child protection, having as context the poverty of its family. The child's experience is conflicting in relation to being institutionalized, because while he/she perceives the necessity of material gain, they miss their family, their home, their friends, and simply life outside. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41263 10.1590/S0080-62342001000400015 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41263 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342001000400015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41263/44819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 4 (2001); 413-419 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 4 (2001); 413-419 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 4 (2001); 413-419 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221731495870464 |