Cuidando do paciente no processo de morte na Unidade de Terapia Intensiva
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40760 |
Resumo: | The objective of this study is to characterize how nursing care is performed at the ICU to patients with no possibility of cure. Ten nurses were interviewed. The field study was performed at the Intensive Care Unit of a public teaching hospital. For the nurses, there is no uniform pattern of care. Furthermore, according to their reports, it was observed that there is an overestimation of the technical care over the emotional, social and spiritual aspects. It was, however, observed that nurses are strongly with the suffering of the family in view of their loss. Results show that nurses must understand death as a part of the life cycle and review care as the essence of nursing, thus increasing the discussions on the issue in both the academic and daily practice environments. |
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Cuidando do paciente no processo de morte na Unidade de Terapia IntensivaCuidando al paciente en proceso de muerte en la Unidad de Terapia IntensivaCaring for the patient in the process of dying at the Intensive Care UnitDeathNursing careTerminal careIntensive Care UnitsAttitude to deathMorteCuidados de enfermagemAssistência terminalUnidades de Terapia IntensivaAtitude frente a morteMuerteAtención de enfermeríaCuidado terminalUnidades de Terapia IntensivaActitud frente a la muerteThe objective of this study is to characterize how nursing care is performed at the ICU to patients with no possibility of cure. Ten nurses were interviewed. The field study was performed at the Intensive Care Unit of a public teaching hospital. For the nurses, there is no uniform pattern of care. Furthermore, according to their reports, it was observed that there is an overestimation of the technical care over the emotional, social and spiritual aspects. It was, however, observed that nurses are strongly with the suffering of the family in view of their loss. Results show that nurses must understand death as a part of the life cycle and review care as the essence of nursing, thus increasing the discussions on the issue in both the academic and daily practice environments.Este estudio busca caracterizar el desarrollo del cuidar/cuidado de Enfermería en UTI al paciente sin posibilidad de cura (PFPC) por enfermeros. Fueron entrevistadas diez enfermeras. La investigación de campo se realizó en una Unidad de Terapia Intensiva de hospital público de enseñanza. Para las enfermeras, no hay una uniformidad de cuidado. Además de eso, se evidenció en los relatos la existencia de una sobrevaloración de los cuidados técnicos en detrimento de aspectos emocionales, sociales y espirituales. Sin embargo, se observó gran preocupación de las enfermeras con el sufrimiento familiar ante la pérdida. Los resultados evidenciaron que los enfermeros/as necesitan entender a la muerte como parte del ciclo vital y repensar el cuidar/cuidado como esencia de la Enfermería, ampliando las discusiones sobre la temática tanto en el ámbito académico como en la práctica diaria.Este estudo buscou caracterizar o desenvolvimento do cuidar/cuidado de Enfermagem numa UTI ao paciente fora de possibilidade de cura (PFPC) por enfermeiros. Foram entrevistadas dez enfermeiras. A pesquisa de campo foi realizada em uma Unidade de Terapia Intensiva de um hospital público de ensino. Para estas enfermeiras, não há uma uniformidade no cuidado. Além disso, evidenciou-se pelos relatos a existência de uma supervalorização dos cuidados técnicos em detrimento dos aspectos emocional, social e espiritual. Contudo, observou-se grande preocupação das enfermeiras com o sofrimento da família diante da perda. Os resultados evidenciam que as(os) enfermeiras(os) necessitam compreender a morte como parte do ciclo vital e repensar o cuidar/cuidado como essência da Enfermagem, ampliando as discussões sobre a temática tanto no âmbito acadêmico quanto na prática diária.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4076010.1590/S0080-62342011000300027Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 3 (2011); 738-744Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 3 (2011); 738-744Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 3 (2011); 738-7441980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40760/44084https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40760/44085http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rudval Souza daCampos, Ana Emília RosaPereira, Álvaro2012-08-30T14:30:00Zoai:revistas.usp.br:article/40760Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:30Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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