Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Souza, Sabrina da Silva de, Trentini, Mercedes, Bonetti, Albertina, Mattosinho, Mariza Maria Serafim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
DOI: 10.1590/S0080-62342010000200038
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569
Resumo: The purpose of the study was to investigate the challenges faced by the nurses during the first years of their nursing work. A total of 31 novice nurses were included in the sample that answered a questionnaire with open and closed questions. The data analysis was conducted by using the qualitative software called Atlas Ti. The novice nurses deal with some challenges related to: a) leadership team; b) the competence and technique ability. The findings suggested that the nursing novice is not well prepared for assuming a leadership role as well as for caring in the settings of high-complexity. In order to cope those challenges new strategies of education and nursing practice has to be developed together with nurses educators and nurses practitioners.
id USP-24_e04dc408cc1ae6390d97650013cbe8db
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40569
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
spelling Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagemLos desafíos enfrentados por los novatos en la práctica de la enfermeríaThe challenges coped by the novice in nursing practiceEnfermagemPrática profissionalEducação em enfermagemNursingProfessional practiceEducationnursingEnfermeríaPráctica profesionalEducación en enfermeríaThe purpose of the study was to investigate the challenges faced by the nurses during the first years of their nursing work. A total of 31 novice nurses were included in the sample that answered a questionnaire with open and closed questions. The data analysis was conducted by using the qualitative software called Atlas Ti. The novice nurses deal with some challenges related to: a) leadership team; b) the competence and technique ability. The findings suggested that the nursing novice is not well prepared for assuming a leadership role as well as for caring in the settings of high-complexity. In order to cope those challenges new strategies of education and nursing practice has to be developed together with nurses educators and nurses practitioners.Este estudio tuvo como objetivo investigar los desafíos enfrentados por las enfermeras en el inicio del ejercicio de su profesión. La recolección de datos fue efectuada a través de encuestas semiestructuradas, realizadas a 31 profesionales de enfermería que obtuvieron su graduación en el periodo de 2000 a 2004. El análisis fue efectuado con el software Atlas Ti para análisis cuantitativo. Los recién graduados enfrentaron desafíos en relación a: a) relación con el resto del equipo de trabajo; b) competencia y habilidad técnica. Se concluye en que los novatos están poco preparados para ejercer la función de liderar un equipo de enfermería y también para la atención en unidades de alta complejidad. Para enfrentar tales desafíos es necesario desarrollar nuevas estrategias de enseñanza y de práctica, en total acuerdo entre los docentes y profesionales con actuación efectiva.O estudo teve o objetivo de investigar os desafios enfrentados pelas enfermeiras no início da profissão. As informações foram obtidas por entrevistas semiestruturadas de 31 profissionais de enfermagem formados entre 2000 a 2004. A análise foi feita pelo software Atlas Ti para análise qualitativa. Os recém-graduados enfrentaram desafios referentes às atividades: a) Relacionamento com a equipe de trabalho; b) Competência e habilidade técnica. Conclui-se que os recém-graduados estão pouco preparados para desempenhar a função de liderar uma equipe de enfermagem, bem como para o cuidado em unidades de alta complexidade. Para enfrentar esses desafios, novas estratégias de ensino e de prática devem ser traçadas de comum acordo entre docentes e enfermeira e enfermeiros atuantes na prática.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4056910.1590/S0080-62342010000200038Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 2 (2010); 511-516Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 2 (2010); 511-516Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 2 (2010); 511-5161980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569/43707https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569/43708http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Denise Guerreiro Vieira daSouza, Sabrina da Silva deTrentini, MercedesBonetti, AlbertinaMattosinho, Mariza Maria Serafim2012-08-29T20:47:02Zoai:revistas.usp.br:article/40569Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:47:02Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
Los desafíos enfrentados por los novatos en la práctica de la enfermería
The challenges coped by the novice in nursing practice
title Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
spellingShingle Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Enfermagem
Prática profissional
Educação em enfermagem
Nursing
Professional practice
Education
nursing
Enfermería
Práctica profesional
Educación en enfermería
Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Enfermagem
Prática profissional
Educação em enfermagem
Nursing
Professional practice
Education
nursing
Enfermería
Práctica profesional
Educación en enfermería
title_short Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
title_full Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
title_fullStr Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
title_full_unstemmed Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
title_sort Os desafios enfrentados pelos iniciantes na prática de enfermagem
author Silva, Denise Guerreiro Vieira da
author_facet Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Souza, Sabrina da Silva de
Trentini, Mercedes
Bonetti, Albertina
Mattosinho, Mariza Maria Serafim
Souza, Sabrina da Silva de
Trentini, Mercedes
Bonetti, Albertina
Mattosinho, Mariza Maria Serafim
author_role author
author2 Souza, Sabrina da Silva de
Trentini, Mercedes
Bonetti, Albertina
Mattosinho, Mariza Maria Serafim
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Denise Guerreiro Vieira da
Souza, Sabrina da Silva de
Trentini, Mercedes
Bonetti, Albertina
Mattosinho, Mariza Maria Serafim
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Prática profissional
Educação em enfermagem
Nursing
Professional practice
Education
nursing
Enfermería
Práctica profesional
Educación en enfermería
topic Enfermagem
Prática profissional
Educação em enfermagem
Nursing
Professional practice
Education
nursing
Enfermería
Práctica profesional
Educación en enfermería
description The purpose of the study was to investigate the challenges faced by the nurses during the first years of their nursing work. A total of 31 novice nurses were included in the sample that answered a questionnaire with open and closed questions. The data analysis was conducted by using the qualitative software called Atlas Ti. The novice nurses deal with some challenges related to: a) leadership team; b) the competence and technique ability. The findings suggested that the nursing novice is not well prepared for assuming a leadership role as well as for caring in the settings of high-complexity. In order to cope those challenges new strategies of education and nursing practice has to be developed together with nurses educators and nurses practitioners.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569
10.1590/S0080-62342010000200038
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342010000200038
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569/43707
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40569/43708
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 2 (2010); 511-516
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 2 (2010); 511-516
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 2 (2010); 511-516
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1822179110423625728
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0080-62342010000200038