Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132 |
Resumo: | Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience. |
id |
USP-24_ec641c657fe81e9d6ac5f15b7cf1e707 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/103132 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto Construção e validação de manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto Development and validating an educational booklet for childbirth companions Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience. Objetivo Descrever o processo de construção e validação de um manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto. Método Pesquisa metodológica, realizada em 2011, seguindo as etapas: diagnóstico situacional; levantamento do conteúdo; seleção e fichamento do conteúdo; elaboração textual; criação das ilustrações; diagramação do manual; consulta a especialistas; consulta ao público-alvo; adequação do manual; revisão de português e avaliação do Índice de Legibilidade de Flesch (ILF). Foram elaborados tópicos que retrataram o suporte do período gestacional ao pós-parto. Resultados Entre os acompanhantes, houve concordância mínima de 81,8% nos tópicos organização, escrita, aparência e motivação. O Índice de Validade de Conteúdo (IVC) Global do manual educativo foi de 0,94. A partir do ILF, os tópicos do manual corresponderam à leitura Muito Fácil ou Fácil. Conclusão Considera-se o manual validado por especialistas e representantes do público-alvo quanto à sua aparência e conteúdo.
Objetivo Describir el proceso de construcción y validación de un manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto. Método Investigación metodológica, realizada en 2011, seguiendo las etapas: diagnóstico situacional; relevamiento del contenido; selección y registro del contenido; elaboración textual; creación de las ilustraciones; diagramación del manual; consulta a expertos; consulta al público meta; adecuación del manual; revisión de portugués y evaluación del Índice de Legibilidad de Flesch (ILF). Fueron planteados los tópicos que retrataron el soporte desde el período gestacional hasta el posparto. Resultados Entre los acompañantes, hubo concordancia mínima del 81,8% en los tópicos organización, escrita, apariencia y motivación. El Índice de Validad de Contenido (IVC) Global del manual educativo fue de 0,94. Desde el ILF, los tópicos del manual correspondieron a la lectura Muy Fácil o Fácil. Conclusión Se considera el manual validado por expertos y representantes del público meta en cuanto a su apariencia y contenido. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10313210.1590/S0080-623420140000700003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 6 (2014); 977-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 6 (2014); 977-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 6 (2014); 977-9841980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101486https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101487http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeles, Liana Mara Rocha Oliveira, Amanda Souza de Campos, Fernanda Câmara Lima, Thaís Marques Costa, Camila Chaves da Gomes, Linicarla Fabiole de Souza Oriá, Mônica Oliveira Batista Damasceno, Ana Kelve de Castro 2015-09-01T19:28:30Zoai:revistas.usp.br:article/103132Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:28:30Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto Construção e validação de manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto Development and validating an educational booklet for childbirth companions |
title |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
spellingShingle |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto Teles, Liana Mara Rocha |
title_short |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
title_full |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
title_fullStr |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
title_full_unstemmed |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
title_sort |
Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto |
author |
Teles, Liana Mara Rocha |
author_facet |
Teles, Liana Mara Rocha Oliveira, Amanda Souza de Campos, Fernanda Câmara Lima, Thaís Marques Costa, Camila Chaves da Gomes, Linicarla Fabiole de Souza Oriá, Mônica Oliveira Batista Damasceno, Ana Kelve de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Amanda Souza de Campos, Fernanda Câmara Lima, Thaís Marques Costa, Camila Chaves da Gomes, Linicarla Fabiole de Souza Oriá, Mônica Oliveira Batista Damasceno, Ana Kelve de Castro |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teles, Liana Mara Rocha Oliveira, Amanda Souza de Campos, Fernanda Câmara Lima, Thaís Marques Costa, Camila Chaves da Gomes, Linicarla Fabiole de Souza Oriá, Mônica Oliveira Batista Damasceno, Ana Kelve de Castro |
description |
Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132 10.1590/S0080-623420140000700003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-623420140000700003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101486 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101487 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 6 (2014); 977-984 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 6 (2014); 977-984 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 6 (2014); 977-984 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221724412739584 |