Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teles, Liana Mara Rocha
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oliveira, Amanda Souza de, Campos, Fernanda Câmara, Lima, Thaís Marques, Costa, Camila Chaves da, Gomes, Linicarla Fabiole de Souza, Oriá, Mônica Oliveira Batista, Damasceno, Ana Kelve de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132
Resumo: Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience.
id USP-24_ec641c657fe81e9d6ac5f15b7cf1e707
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/103132
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto Construção e validação de manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto Development and validating an educational booklet for childbirth companions Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience. Objetivo Descrever o processo de construção e validação de um manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto. Método Pesquisa metodológica, realizada em 2011, seguindo as etapas: diagnóstico situacional; levantamento do conteúdo; seleção e fichamento do conteúdo; elaboração textual; criação das ilustrações; diagramação do manual; consulta a especialistas; consulta ao público-alvo; adequação do manual; revisão de português e avaliação do Índice de Legibilidade de Flesch (ILF). Foram elaborados tópicos que retrataram o suporte do período gestacional ao pós-parto. Resultados Entre os acompanhantes, houve concordância mínima de 81,8% nos tópicos organização, escrita, aparência e motivação. O Índice de Validade de Conteúdo (IVC) Global do manual educativo foi de 0,94. A partir do ILF, os tópicos do manual corresponderam à leitura Muito Fácil ou Fácil. Conclusão Considera-se o manual validado por especialistas e representantes do público-alvo quanto à sua aparência e conteúdo.


 Objetivo Describir el proceso de construcción y validación de un manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto. Método Investigación metodológica, realizada en 2011, seguiendo las etapas: diagnóstico situacional; relevamiento del contenido; selección y registro del contenido; elaboración textual; creación de las ilustraciones; diagramación del manual; consulta a expertos; consulta al público meta; adecuación del manual; revisión de portugués y evaluación del Índice de Legibilidad de Flesch (ILF). Fueron planteados los tópicos que retrataron el soporte desde el período gestacional hasta el posparto. Resultados Entre los acompañantes, hubo concordancia mínima del 81,8% en los tópicos organización, escrita, apariencia y motivación. El Índice de Validad de Contenido (IVC) Global del manual educativo fue de 0,94. Desde el ILF, los tópicos del manual correspondieron a la lectura Muy Fácil o Fácil. Conclusión Se considera el manual validado por expertos y representantes del público meta en cuanto a su apariencia y contenido. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10313210.1590/S0080-623420140000700003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 6 (2014); 977-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 6 (2014); 977-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 6 (2014); 977-9841980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101486https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101487http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeles, Liana Mara Rocha Oliveira, Amanda Souza de Campos, Fernanda Câmara Lima, Thaís Marques Costa, Camila Chaves da Gomes, Linicarla Fabiole de Souza Oriá, Mônica Oliveira Batista Damasceno, Ana Kelve de Castro 2015-09-01T19:28:30Zoai:revistas.usp.br:article/103132Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:28:30Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
Construção e validação de manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto
Development and validating an educational booklet for childbirth companions
title Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
spellingShingle Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
Teles, Liana Mara Rocha
title_short Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
title_full Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
title_fullStr Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
title_full_unstemmed Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
title_sort Construcción y validación de manual educativo para acompañantes durante el trabajo de parto y el parto
author Teles, Liana Mara Rocha
author_facet Teles, Liana Mara Rocha
Oliveira, Amanda Souza de
Campos, Fernanda Câmara
Lima, Thaís Marques
Costa, Camila Chaves da
Gomes, Linicarla Fabiole de Souza
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Damasceno, Ana Kelve de Castro
author_role author
author2 Oliveira, Amanda Souza de
Campos, Fernanda Câmara
Lima, Thaís Marques
Costa, Camila Chaves da
Gomes, Linicarla Fabiole de Souza
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Damasceno, Ana Kelve de Castro
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teles, Liana Mara Rocha
Oliveira, Amanda Souza de
Campos, Fernanda Câmara
Lima, Thaís Marques
Costa, Camila Chaves da
Gomes, Linicarla Fabiole de Souza
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Damasceno, Ana Kelve de Castro
description Objective The article describes the steps in producing and validating an educational booklet for childbirth companions. Method Methodological study conducted in 2011 consisting of the following steps: situational assessment; establishing brochure content; content selection and referencing; drafting the text; design of illustrations; layout; consultation of specialists; consultation of target audience; amendments; proofreading; evaluation using the Flesch Reading Ease Formula. The topics portrayed the sequence of events involving support from gestation to the postpartum period. Results The concordance rate among companions was greater than or equal to 81.8% for the topics organisation, writing style, presentation and motives. The overall Content Validity Index of the booklet was 0.94. The booklet was classified as easy reading or very easy reading according to the results of the Flesch Reading Ease Formula. Conclusion The presentation and content of the manual were validated for use with the target audience by the specialists and representatives of the target audience.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132
10.1590/S0080-623420140000700003
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132
identifier_str_mv 10.1590/S0080-623420140000700003
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101486
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103132/101487
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 6 (2014); 977-984
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 6 (2014); 977-984
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 6 (2014); 977-984
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221724412739584