A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasques, Raquel Candido Ylamas
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Bousso, Regina Szylit, Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675
Resumo: The objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable.
id USP-24_f8170369e03e97e02c93909d4b4eb512
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40675
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizadaLa experimentación de sufrimiento: historias narradas por niños internadosThe experience of suffering: stories told by hospitalized childrenCriança hospitalizadaEstresse psicológicoEnfermagem pediátricaNarraçãoChildhospitalizedStresspsychologicalPediatric nursingNarrationNiño hospitalizadoEstrés psicológicoEnfermería pediátricaNarraciónThe objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable.O estudo teve como objetivo conhecer a experiência de sofrimento de crianças em idade escolar hospitalizadas. Como estratégia metodológica, utilizamos a pesquisa de narrativa e como referencial teórico o Modelo de Sofrimento. Os dados foram coletados com 14 crianças, através de entrevistas semiestruturadas, norteadas pela questão: Me conte a sua história de ter ficado doente e ter vindo para o hospital. Os resultados mostram que os eventos hospitalares compõem a experiência de sofrimento da criança, identificados em cinco categorias para os eventos narrados: conhecendo o sofrimento causado pela doença; tolerando para sobreviver à experiência de doença; relaxando na tolerância para liberar suas emoções; vivendo o sofrimentoe flutuando entre a tolerância e o sofrimento. O sofrimento ou tolerância da criança é determinado pelo contexto da experiência e pelo suporte ou interações que vivencia. Concluímos que oferecer oportunidades para a criança expressar-se e tornar o sofrimento suportável é obrigação da enfermagem.El estudio tuvo como objetivo conocer la experimentación de sufrimiento en niños en edad escolar internados. Como estrategia metodológica, utilizamos la investigación de narrativa, y el Modelo de Sufrimiento como referencial teórico. Los datos fueron recolectados a partir de 14 niños, a través de entrevistas semiestructuradas, orientadas por nuestra pregunta: Cuéntame la historia de haber caído enfermo y haber venido al hospital. Los resultados muestran que los eventos hospitalarios componen la experimentación de sufrimiento del niño, identificándose cinco categorías para los eventos narrados: conociendo al sufrimiento causado por la enfermedad; tolerando para sobrevivir a la experiencia de la enfermedad; relajándose de la tolerancia para liberar las emociones; viviendo en sufrimiento y fluctuando entre tolerancia y sufrimiento. El sufrimiento o tolerancia del niño se determina por el contexto de la experiencia y por el soporte o interacciones que experimenta. Concluimos en que ofrecer oportunidades para que un niño se exprese y transforme en soportable el sufrimiento es obligación de la Enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4067510.1590/S0080-62342011000100017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 1 (2011); 122-129Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 1 (2011); 122-129Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 122-1291980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43913https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43914http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasques, Raquel Candido YlamasBousso, Regina SzylitMendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia2012-08-30T14:09:01Zoai:revistas.usp.br:article/40675Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:09:01Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
La experimentación de sufrimiento: historias narradas por niños internados
The experience of suffering: stories told by hospitalized children
title A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
spellingShingle A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
Vasques, Raquel Candido Ylamas
Criança hospitalizada
Estresse psicológico
Enfermagem pediátrica
Narração
Child
hospitalized
Stress
psychological
Pediatric nursing
Narration
Niño hospitalizado
Estrés psicológico
Enfermería pediátrica
Narración
title_short A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
title_full A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
title_fullStr A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
title_full_unstemmed A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
title_sort A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
author Vasques, Raquel Candido Ylamas
author_facet Vasques, Raquel Candido Ylamas
Bousso, Regina Szylit
Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
author_role author
author2 Bousso, Regina Szylit
Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasques, Raquel Candido Ylamas
Bousso, Regina Szylit
Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
dc.subject.por.fl_str_mv Criança hospitalizada
Estresse psicológico
Enfermagem pediátrica
Narração
Child
hospitalized
Stress
psychological
Pediatric nursing
Narration
Niño hospitalizado
Estrés psicológico
Enfermería pediátrica
Narración
topic Criança hospitalizada
Estresse psicológico
Enfermagem pediátrica
Narração
Child
hospitalized
Stress
psychological
Pediatric nursing
Narration
Niño hospitalizado
Estrés psicológico
Enfermería pediátrica
Narración
description The objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675
10.1590/S0080-62342011000100017
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000100017
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43913
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43914
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 1 (2011); 122-129
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 1 (2011); 122-129
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 122-129
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221727502893056