A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675 |
Resumo: | The objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable. |
id |
USP-24_f8170369e03e97e02c93909d4b4eb512 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40675 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizadaLa experimentación de sufrimiento: historias narradas por niños internadosThe experience of suffering: stories told by hospitalized childrenCriança hospitalizadaEstresse psicológicoEnfermagem pediátricaNarraçãoChildhospitalizedStresspsychologicalPediatric nursingNarrationNiño hospitalizadoEstrés psicológicoEnfermería pediátricaNarraciónThe objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable.O estudo teve como objetivo conhecer a experiência de sofrimento de crianças em idade escolar hospitalizadas. Como estratégia metodológica, utilizamos a pesquisa de narrativa e como referencial teórico o Modelo de Sofrimento. Os dados foram coletados com 14 crianças, através de entrevistas semiestruturadas, norteadas pela questão: Me conte a sua história de ter ficado doente e ter vindo para o hospital. Os resultados mostram que os eventos hospitalares compõem a experiência de sofrimento da criança, identificados em cinco categorias para os eventos narrados: conhecendo o sofrimento causado pela doença; tolerando para sobreviver à experiência de doença; relaxando na tolerância para liberar suas emoções; vivendo o sofrimentoe flutuando entre a tolerância e o sofrimento. O sofrimento ou tolerância da criança é determinado pelo contexto da experiência e pelo suporte ou interações que vivencia. Concluímos que oferecer oportunidades para a criança expressar-se e tornar o sofrimento suportável é obrigação da enfermagem.El estudio tuvo como objetivo conocer la experimentación de sufrimiento en niños en edad escolar internados. Como estrategia metodológica, utilizamos la investigación de narrativa, y el Modelo de Sufrimiento como referencial teórico. Los datos fueron recolectados a partir de 14 niños, a través de entrevistas semiestructuradas, orientadas por nuestra pregunta: Cuéntame la historia de haber caído enfermo y haber venido al hospital. Los resultados muestran que los eventos hospitalarios componen la experimentación de sufrimiento del niño, identificándose cinco categorías para los eventos narrados: conociendo al sufrimiento causado por la enfermedad; tolerando para sobrevivir a la experiencia de la enfermedad; relajándose de la tolerancia para liberar las emociones; viviendo en sufrimiento y fluctuando entre tolerancia y sufrimiento. El sufrimiento o tolerancia del niño se determina por el contexto de la experiencia y por el soporte o interacciones que experimenta. Concluimos en que ofrecer oportunidades para que un niño se exprese y transforme en soportable el sufrimiento es obligación de la Enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4067510.1590/S0080-62342011000100017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 1 (2011); 122-129Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 1 (2011); 122-129Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 122-1291980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43913https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43914http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasques, Raquel Candido YlamasBousso, Regina SzylitMendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia2012-08-30T14:09:01Zoai:revistas.usp.br:article/40675Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:09:01Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada La experimentación de sufrimiento: historias narradas por niños internados The experience of suffering: stories told by hospitalized children |
title |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
spellingShingle |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada Vasques, Raquel Candido Ylamas Criança hospitalizada Estresse psicológico Enfermagem pediátrica Narração Child hospitalized Stress psychological Pediatric nursing Narration Niño hospitalizado Estrés psicológico Enfermería pediátrica Narración |
title_short |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
title_full |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
title_fullStr |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
title_full_unstemmed |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
title_sort |
A experiência de sofrimento: histórias narradas pela criança hospitalizada |
author |
Vasques, Raquel Candido Ylamas |
author_facet |
Vasques, Raquel Candido Ylamas Bousso, Regina Szylit Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia |
author_role |
author |
author2 |
Bousso, Regina Szylit Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasques, Raquel Candido Ylamas Bousso, Regina Szylit Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança hospitalizada Estresse psicológico Enfermagem pediátrica Narração Child hospitalized Stress psychological Pediatric nursing Narration Niño hospitalizado Estrés psicológico Enfermería pediátrica Narración |
topic |
Criança hospitalizada Estresse psicológico Enfermagem pediátrica Narração Child hospitalized Stress psychological Pediatric nursing Narration Niño hospitalizado Estrés psicológico Enfermería pediátrica Narración |
description |
The objective of this study was to learn about the experience of suffering in hospitalized school-aged children. The methodological strategy used was narrative inquiry, and the Model of Suffering as the theoretical framework. Participants were 14 children. Data collection was performed using semi-structured interviews, guided by the following question: Tell me your story about getting sick and coming to the hospital. Results show that hospital events comprise the child's experience of suffering, represented by five categories: knowing the suffering caused by the disease; enduring to survive the experience of being ill, relaxing from enduring to free their emotions, living the suffering, and floating between enduring and suffering. The suffering or enduring of the child is determined by the context of the experience and by the support or interactions that surrounds them. In conclusion, nurses have the duty to offer children opportunities to express themselves and make the suffering bearable. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675 10.1590/S0080-62342011000100017 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000100017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43913 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40675/43914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 1 (2011); 122-129 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 1 (2011); 122-129 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 122-129 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221727502893056 |