Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Fernanda Salim Ferreira de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Dias, Danielle Monteiro Vilela, Higarashi, Ieda Harumi, Scochi, Carmen Gracinda Silvan, Fonseca, Luciana Mara Monti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168
Resumo: OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students.
id USP-24_fc200ca2961f6d10bfadab7b2a943f06
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/103168
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Evaluación de la interacción estudiante-tecnología educativa digital en enfermería neonatal Evaluation of digital educational studenttechnology interaction in neonatal nursing OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students. OBJETIVO Evaluar la interfaz de la tecnología educativa digital Cuidando el ambiente sensorial en la unidad neonatal: ruido, luminosidad y manipulación con base en los criterios de ergonomía. MÉTODO Estudio descriptivo, en el que se emplearon las orientaciones y los criterios ergonómicos establecidos por la Norma ISO 9241-11 y un instrumento tipo Likert en línea para identificar los problemas y las calidades de la interfaz. El instrumento fue construido con base en el Ergolist, que sigue los criterios de la ISO 9141-11. Participaron del estudio 58 alumnos de pregrado de la Escuela de Enfermería de Ribeirão Preto de la Universidad de São Paulo, quienes cursaron las asignaturas que ofrecen contenidos de enfermería neonatal. RESULTADOS Todos los puntos fueron evaluados positivamente por más del 70% de la muestra. CONCLUSIÓN La tecnología educativa está adecuada a los criterios ergonómicos y se puede utilizarla para la enseñanza de estudiantes de enfermería. OBJETIVO Avaliar a interface da tecnologia educacional digital Cuidando do ambiente sensorial na unidade neonatal: ruído, luminosidade e manipulação com base nos critérios de ergonomia. MÉTODO Estudo descritivo, em que foram utilizadas as orientações e os critérios ergonômicos estabelecidos pela Norma ISO 9241-11 e um instrumento tipo Likert online para identificar problemas e qualidades da interface. O instrumento foi construído com base no Ergolist, que segue os critérios da ISO 9141-11. Participaram do estudo 58 alunos de graduação da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, os quais cursaram as disciplinas que oferecem conteúdos de enfermagem neonatal. RESULTADOS Todos os itens foram avaliados positivamente por mais de 70% da amostra. CONCLUSÃO A tecnologia educacional está adequada segundo os critérios ergonômicos e pode ser disponibilizada para o ensino de estudantes de enfermagem. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10316810.1590/S0080-623420150000100015Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 114-121Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 114-121Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 114-1211980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101556https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101557http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Fernanda Salim Ferreira de Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti 2015-09-01T19:45:35Zoai:revistas.usp.br:article/103168Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:45:35Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
Evaluación de la interacción estudiante-tecnología educativa digital en enfermería neonatal
Evaluation of digital educational studenttechnology interaction in neonatal nursing
title Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
spellingShingle Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
Castro, Fernanda Salim Ferreira de
title_short Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
title_full Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
title_fullStr Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
title_full_unstemmed Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
title_sort Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
author Castro, Fernanda Salim Ferreira de
author_facet Castro, Fernanda Salim Ferreira de
Dias, Danielle Monteiro Vilela
Higarashi, Ieda Harumi
Scochi, Carmen Gracinda Silvan
Fonseca, Luciana Mara Monti
author_role author
author2 Dias, Danielle Monteiro Vilela
Higarashi, Ieda Harumi
Scochi, Carmen Gracinda Silvan
Fonseca, Luciana Mara Monti
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Fernanda Salim Ferreira de
Dias, Danielle Monteiro Vilela
Higarashi, Ieda Harumi
Scochi, Carmen Gracinda Silvan
Fonseca, Luciana Mara Monti
description OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168
10.1590/S0080-623420150000100015
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168
identifier_str_mv 10.1590/S0080-623420150000100015
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101556
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101557
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 114-121
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 114-121
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 114-121
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221737968730112