Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
DOI: | 10.1590/S0080-623420150000100015 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168 |
Resumo: | OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students. |
id |
USP-24_fc200ca2961f6d10bfadab7b2a943f06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/103168 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
spelling |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Evaluación de la interacción estudiante-tecnología educativa digital en enfermería neonatal Evaluation of digital educational studenttechnology interaction in neonatal nursing OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students. OBJETIVO Evaluar la interfaz de la tecnología educativa digital Cuidando el ambiente sensorial en la unidad neonatal: ruido, luminosidad y manipulación con base en los criterios de ergonomía. MÉTODO Estudio descriptivo, en el que se emplearon las orientaciones y los criterios ergonómicos establecidos por la Norma ISO 9241-11 y un instrumento tipo Likert en línea para identificar los problemas y las calidades de la interfaz. El instrumento fue construido con base en el Ergolist, que sigue los criterios de la ISO 9141-11. Participaron del estudio 58 alumnos de pregrado de la Escuela de Enfermería de Ribeirão Preto de la Universidad de São Paulo, quienes cursaron las asignaturas que ofrecen contenidos de enfermería neonatal. RESULTADOS Todos los puntos fueron evaluados positivamente por más del 70% de la muestra. CONCLUSIÓN La tecnología educativa está adecuada a los criterios ergonómicos y se puede utilizarla para la enseñanza de estudiantes de enfermería. OBJETIVO Avaliar a interface da tecnologia educacional digital Cuidando do ambiente sensorial na unidade neonatal: ruído, luminosidade e manipulação com base nos critérios de ergonomia. MÉTODO Estudo descritivo, em que foram utilizadas as orientações e os critérios ergonômicos estabelecidos pela Norma ISO 9241-11 e um instrumento tipo Likert online para identificar problemas e qualidades da interface. O instrumento foi construído com base no Ergolist, que segue os critérios da ISO 9141-11. Participaram do estudo 58 alunos de graduação da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, os quais cursaram as disciplinas que oferecem conteúdos de enfermagem neonatal. RESULTADOS Todos os itens foram avaliados positivamente por mais de 70% da amostra. CONCLUSÃO A tecnologia educacional está adequada segundo os critérios ergonômicos e pode ser disponibilizada para o ensino de estudantes de enfermagem. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10316810.1590/S0080-623420150000100015Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 114-121Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 114-121Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 114-1211980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101556https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101557http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Fernanda Salim Ferreira de Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti 2015-09-01T19:45:35Zoai:revistas.usp.br:article/103168Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:45:35Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Evaluación de la interacción estudiante-tecnología educativa digital en enfermería neonatal Evaluation of digital educational studenttechnology interaction in neonatal nursing |
title |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
spellingShingle |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Castro, Fernanda Salim Ferreira de Castro, Fernanda Salim Ferreira de |
title_short |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
title_full |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
title_fullStr |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
title_full_unstemmed |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
title_sort |
Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal |
author |
Castro, Fernanda Salim Ferreira de |
author_facet |
Castro, Fernanda Salim Ferreira de Castro, Fernanda Salim Ferreira de Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Fernanda Salim Ferreira de Dias, Danielle Monteiro Vilela Higarashi, Ieda Harumi Scochi, Carmen Gracinda Silvan Fonseca, Luciana Mara Monti |
description |
OBJECTIVE To assess the digital educational technology interface Caring for the sensory environment in the neonatal unit: noise, lighting and handling based on ergonomic criteria. METHODS Descriptive study, in which we used the guidelines and ergonomic criteria established by ISO 9241-11 and an online Likert scale instrument to identify problems and interface qualities. The instrument was built based on Ergolist, which follows the criteria of ISO 9141-11. There were 58 undergraduate study participants from the School of Nursing of Ribeirao Preto, University of Sao Paulo, who attended the classes about neonatal nursing content. RESULTS All items were positively evaluated by more than 70% of the sample. CONCLUSION Educational technology is appropriate according to the ergonomic criteria and can be made available for teaching nursing students. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168 10.1590/S0080-623420150000100015 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-623420150000100015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101556 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103168/101557 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 1 (2015); 114-121 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 1 (2015); 114-121 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 1 (2015); 114-121 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1822179144243347456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0080-623420150000100015 |