Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Ana Paula Alves de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Veríssimo, Maria De La Ó Ramallo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774
Resumo: The objective of this study was to identify the recommendations for the care of children with acute respiratory infections (ARI) and to describe the process of communication between professionals and mothers during the consultation. Data collection was performed in Primary Care Units, through interviews and observation of physicians' and nurses' consultations to children with ARI. The recommendations ranging between professionals and were incomplete and focusing on the disease, mainly on the treatment; communication is focused on the professional, which does not promote an emancipatory education process. The results confirmed the need to include such issues in the initial and ongoing training of professionals.
id USP-24_fcad6b6293a8211213895a6ec160c1b1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40774
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudasComunicação e educação nas consultas de crianças com infecções respiratórias agudasCommunication and education in health consultations to children with acute respiratory infectionsNiñoInfecciones del sistema respiratorioComunicación en saludEducación en saludRelaciones profesional-familiaSalud del niñoCriançaInfecções respiratóriasComunicação em saúdeEducação em saúdeRelações profissional-famíliaSaúde da criançaChildRespiratory tract infectionsHealth communicationHealth educationProfessional-family relationsChild healthThe objective of this study was to identify the recommendations for the care of children with acute respiratory infections (ARI) and to describe the process of communication between professionals and mothers during the consultation. Data collection was performed in Primary Care Units, through interviews and observation of physicians' and nurses' consultations to children with ARI. The recommendations ranging between professionals and were incomplete and focusing on the disease, mainly on the treatment; communication is focused on the professional, which does not promote an emancipatory education process. The results confirmed the need to include such issues in the initial and ongoing training of professionals.Este estudio objetivó identificar las orientaciones de cuidado al niño con infecciones respiratorias agudas (IRA) y describir el proceso de comunicación entre profesionales y madres en la consulta. Los datos se recogieron en Unidades Básicas de Salud, en entrevistas y observación de consultas de enfermeras y médicos a niños con IRA. Los resultados muestran orientaciones variables entre los profesionales e incompletas, predominantemente prescriptivas y enfocadas en la enfermedad, principalmente en el tratamiento medicamentoso; la comunicación se centra en el profesional, lo que no favorece un proceso educativo emancipatorio. Se concluye en la necesidad de incluir tales contenidos en la formación inicial y permanente de los profesionales.Este estudo objetivou identificar as orientações de cuidado à criança com infecções respiratórias agudas (IRA) e descrever o processo de comunicação entre profissionais e mães na consulta. Os dados foram coletados em Unidades Básicas de Saúde, em entrevistas e observação de consultas de enfermeiras e médicos a crianças com IRA. Os resultados mostram orientações variáveis e incompletas entre os profissionais, predominantemente prescritivas e centradas na doença, principalmente no tratamento medicamentoso. A comunicação é centrada no profissional, o que não favorece um processo educativo emancipatório. Conclui-se a necessidade de incluir esses conteúdos na formação inicial e permanente dos profissionais.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4077410.1590/S0080-62342011000400008Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 847-854Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 847-854Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 847-8541980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774/44113https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774/44114http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Ana Paula Alves deVeríssimo, Maria De La Ó Ramallo2012-08-30T14:32:02Zoai:revistas.usp.br:article/40774Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:32:02Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
Comunicação e educação nas consultas de crianças com infecções respiratórias agudas
Communication and education in health consultations to children with acute respiratory infections
title Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
spellingShingle Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
Carvalho, Ana Paula Alves de
Niño
Infecciones del sistema respiratorio
Comunicación en salud
Educación en salud
Relaciones profesional-familia
Salud del niño
Criança
Infecções respiratórias
Comunicação em saúde
Educação em saúde
Relações profissional-família
Saúde da criança
Child
Respiratory tract infections
Health communication
Health education
Professional-family relations
Child health
title_short Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
title_full Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
title_fullStr Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
title_full_unstemmed Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
title_sort Comunicación y educación en las consultas de niños con infecciones respiratorias agudas
author Carvalho, Ana Paula Alves de
author_facet Carvalho, Ana Paula Alves de
Veríssimo, Maria De La Ó Ramallo
author_role author
author2 Veríssimo, Maria De La Ó Ramallo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Ana Paula Alves de
Veríssimo, Maria De La Ó Ramallo
dc.subject.por.fl_str_mv Niño
Infecciones del sistema respiratorio
Comunicación en salud
Educación en salud
Relaciones profesional-familia
Salud del niño
Criança
Infecções respiratórias
Comunicação em saúde
Educação em saúde
Relações profissional-família
Saúde da criança
Child
Respiratory tract infections
Health communication
Health education
Professional-family relations
Child health
topic Niño
Infecciones del sistema respiratorio
Comunicación en salud
Educación en salud
Relaciones profesional-familia
Salud del niño
Criança
Infecções respiratórias
Comunicação em saúde
Educação em saúde
Relações profissional-família
Saúde da criança
Child
Respiratory tract infections
Health communication
Health education
Professional-family relations
Child health
description The objective of this study was to identify the recommendations for the care of children with acute respiratory infections (ARI) and to describe the process of communication between professionals and mothers during the consultation. Data collection was performed in Primary Care Units, through interviews and observation of physicians' and nurses' consultations to children with ARI. The recommendations ranging between professionals and were incomplete and focusing on the disease, mainly on the treatment; communication is focused on the professional, which does not promote an emancipatory education process. The results confirmed the need to include such issues in the initial and ongoing training of professionals.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774
10.1590/S0080-62342011000400008
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000400008
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774/44113
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40774/44114
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 847-854
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 847-854
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 847-854
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728188661760