Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paisagem e Ambiente (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393 |
Resumo: | Educating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good. |
id |
USP-25_609b9902f852e17bb34550b02c3f553d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/183393 |
network_acronym_str |
USP-25 |
network_name_str |
Paisagem e Ambiente (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial Landscape in “concertina” towards heritage educationLandscapeCultural heritageHeritage educationExperiencePaisagemPatrimônio culturalEducação patrimonialExperiênciaEducating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good.Educar para a paisagem é uma das metas do Laboratório da Paisagem da UFPE, considerando que a consciência de paisagem permite um elo entre as ações de conservação do patrimônio cultural e a realidade cotidiana da vida das pessoas. Nesse sentido, o livro-concertina intitulado Pensar Paisagem foi desenvolvido como ferramenta lúdica de educação patrimonial para aproximar a paisagem do público geral. O presente artigo tem por objetivo apresentar a concertina, discutindo a paisagem como bem comum em uma perspectiva fenomenológica vinculada à experiência sensível. Para tanto, propõe uma interlocução entre o pensamento de Augustin Berque e Jean-Marc Besse e da vivência filosófica de Ailton Krenak. Conclui-se que o aspecto lúdico e criativo da concertina estimula a sensibilidade para o valor paisagístico, buscando motivar uma postura ética na conservação da paisagem como bem comum.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/18339310.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393Paisagem e Ambiente; Vol. 33 Núm. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393Paisagem e Ambiente; v. 33 n. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393Paisagem e Ambiente; Vol. 33 No. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e1833932359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393/177210Copyright (c) 2022 Mirela Carina Rêgo Duarte, Luisa Acioli dos Santos, Lahys Katarina de Barros Alves, Wilson de Barros Feitosa Júniorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Mirela Carina Rêgo Santos, Luisa Acioli dos Alves, Lahys Katarina de BarrosFeitosa Júnior, Wilson de Barros2022-06-15T19:05:05Zoai:revistas.usp.br:article/183393Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:15.832823Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial Landscape in “concertina” towards heritage education |
title |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
spellingShingle |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial Duarte, Mirela Carina Rêgo Landscape Cultural heritage Heritage education Experience Paisagem Patrimônio cultural Educação patrimonial Experiência |
title_short |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
title_full |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
title_fullStr |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
title_full_unstemmed |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
title_sort |
Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial |
author |
Duarte, Mirela Carina Rêgo |
author_facet |
Duarte, Mirela Carina Rêgo Santos, Luisa Acioli dos Alves, Lahys Katarina de Barros Feitosa Júnior, Wilson de Barros |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Luisa Acioli dos Alves, Lahys Katarina de Barros Feitosa Júnior, Wilson de Barros |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Mirela Carina Rêgo Santos, Luisa Acioli dos Alves, Lahys Katarina de Barros Feitosa Júnior, Wilson de Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Landscape Cultural heritage Heritage education Experience Paisagem Patrimônio cultural Educação patrimonial Experiência |
topic |
Landscape Cultural heritage Heritage education Experience Paisagem Patrimônio cultural Educação patrimonial Experiência |
description |
Educating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393 10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393/177210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paisagem e Ambiente; Vol. 33 Núm. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393 Paisagem e Ambiente; v. 33 n. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393 Paisagem e Ambiente; Vol. 33 No. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393 2359-5361 0104-6098 reponame:Paisagem e Ambiente (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paisagem e Ambiente (Online) |
collection |
Paisagem e Ambiente (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br |
_version_ |
1814253680937926656 |