Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Mirela Carina Rêgo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Luisa Acioli dos, Alves, Lahys Katarina de Barros, Feitosa Júnior, Wilson de Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paisagem e Ambiente (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393
Resumo: Educating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good.
id USP-25_609b9902f852e17bb34550b02c3f553d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/183393
network_acronym_str USP-25
network_name_str Paisagem e Ambiente (Online)
repository_id_str
spelling Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial Landscape in “concertina” towards heritage educationLandscapeCultural heritageHeritage educationExperiencePaisagemPatrimônio culturalEducação patrimonialExperiênciaEducating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good.Educar para a paisagem é uma das metas do Laboratório da Paisagem da UFPE, considerando que a consciência de paisagem permite um elo entre as ações de conservação do patrimônio cultural e a realidade cotidiana da vida das pessoas. Nesse sentido, o livro-concertina intitulado Pensar Paisagem foi desenvolvido como ferramenta lúdica de educação patrimonial para aproximar a paisagem do público geral. O presente artigo tem por objetivo apresentar a concertina, discutindo a paisagem como bem comum em uma perspectiva fenomenológica vinculada à experiência sensível. Para tanto, propõe uma interlocução entre o pensamento de Augustin Berque e Jean-Marc Besse e da vivência filosófica de Ailton Krenak. Conclui-se que o aspecto lúdico e criativo da concertina estimula a sensibilidade para o valor paisagístico, buscando motivar uma postura ética na conservação da paisagem como bem comum.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/18339310.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393Paisagem e Ambiente; Vol. 33 Núm. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393Paisagem e Ambiente; v. 33 n. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393Paisagem e Ambiente; Vol. 33 No. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e1833932359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393/177210Copyright (c) 2022 Mirela Carina Rêgo Duarte, Luisa Acioli dos Santos, Lahys Katarina de Barros Alves, Wilson de Barros Feitosa Júniorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Mirela Carina Rêgo Santos, Luisa Acioli dos Alves, Lahys Katarina de BarrosFeitosa Júnior, Wilson de Barros2022-06-15T19:05:05Zoai:revistas.usp.br:article/183393Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:15.832823Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
Landscape in “concertina” towards heritage education
title Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
spellingShingle Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
Duarte, Mirela Carina Rêgo
Landscape
Cultural heritage
Heritage education
Experience
Paisagem
Patrimônio cultural
Educação patrimonial
Experiência
title_short Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
title_full Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
title_fullStr Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
title_full_unstemmed Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
title_sort Paisagem em “concertina” para uma educação patrimonial
author Duarte, Mirela Carina Rêgo
author_facet Duarte, Mirela Carina Rêgo
Santos, Luisa Acioli dos
Alves, Lahys Katarina de Barros
Feitosa Júnior, Wilson de Barros
author_role author
author2 Santos, Luisa Acioli dos
Alves, Lahys Katarina de Barros
Feitosa Júnior, Wilson de Barros
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Mirela Carina Rêgo
Santos, Luisa Acioli dos
Alves, Lahys Katarina de Barros
Feitosa Júnior, Wilson de Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Landscape
Cultural heritage
Heritage education
Experience
Paisagem
Patrimônio cultural
Educação patrimonial
Experiência
topic Landscape
Cultural heritage
Heritage education
Experience
Paisagem
Patrimônio cultural
Educação patrimonial
Experiência
description Educating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393
10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393
url https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393
identifier_str_mv 10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/183393/177210
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv Paisagem e Ambiente; Vol. 33 Núm. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393
Paisagem e Ambiente; v. 33 n. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393
Paisagem e Ambiente; Vol. 33 No. 50 (2022): Dossiê: Entre México e Brasil: paisagem, jardim e patrimônio cultural; e183393
2359-5361
0104-6098
reponame:Paisagem e Ambiente (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paisagem e Ambiente (Online)
collection Paisagem e Ambiente (Online)
repository.name.fl_str_mv Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br
_version_ 1814253680937926656