Paralelismo entre História e Psicogênese da Escrita do Ritmo Musical
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107887 |
Resumo: | The purpose of this research was to draw a parallel between the development of a concept, that of written musical rhythm within the history of music and the psychogenesis of musical notation. This article contests the idea of a parallel between ontogenesis and psychogenesis, which was never proposed by Piaget. This study was based on the redefinition of the levels proposed by Piaget for the development of a concept and abandoned the traditional sequence of Piaget’s four stages, which are currently more diffused. The acknowledgement of the continuous intraobjectal and transobjectal levels, which happens in the history of science and in the psychogenesis of each concept, represent the description of a process in what the mechanisms of the cognitive development and the conceptual construction happen. |
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Paralelismo entre História e Psicogênese da Escrita do Ritmo MusicalParallelism between history and psychogenesis of the writing of musical rhythmGenetic epistemology. Handwriting. Rhythm. Music. Cognitive development.Epistemologia genética. Escrita. Ritmo. Música. Desenvolvimento cognitivo.The purpose of this research was to draw a parallel between the development of a concept, that of written musical rhythm within the history of music and the psychogenesis of musical notation. This article contests the idea of a parallel between ontogenesis and psychogenesis, which was never proposed by Piaget. This study was based on the redefinition of the levels proposed by Piaget for the development of a concept and abandoned the traditional sequence of Piaget’s four stages, which are currently more diffused. The acknowledgement of the continuous intraobjectal and transobjectal levels, which happens in the history of science and in the psychogenesis of each concept, represent the description of a process in what the mechanisms of the cognitive development and the conceptual construction happen.A pesquisa tem como objetivo traçar um paralelism o entre o desenvolvimento histórico de um conceito, o de escrita do ritmo musical, na história da música e na psicogênese da notação musical. Ao mesmo tempo esta pesquisa contesta a visão de paralelism o entre a ontogênese e afilogênese, jam ais proposta por Piaget. Esta pesquisa se apóia na redefinição das etapas estipuladas por Piaget para o desenvolvimento de um conceito, abandonando a tradicional sucessão de quatro estágios divulgada hoje em dia. O reconhecimento da seqüência de etapas intraobjetal, interobje ta l e transobjetal, que acontece tanto na história das ciências como na psicogênese desses conceitos, representa a descrição de um processo no qual os mecanismos pelos quais o desenvolvimento cognitivo e a constru ção conceituai se realizam.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia1998-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/10788710.1590/psicousp.v9i2.107887Psicologia USP; v. 9 n. 2 (1998); 221-247Psicologia USP; Vol. 9 No. 2 (1998); 221-247Psicologia USP; Vol. 9 Núm. 2 (1998); 221-2471678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107887/106224Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José Nunes2015-12-15T12:22:24Zoai:revistas.usp.br:article/107887Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2015-12-15T12:22:24Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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