Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Sandra Ortega
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
Título da fonte: Psicologia USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377
Resumo: The study about the effects of stress on cognition and behavior is an area of special interest and research development for psychology and neurosciences. Stress induction is an essential element for these studies, because it enables the manipulation of this kind of emotional activation as an independent variable to prove its effect over behavior. Nevertheless, this induction must be enough to produce a significant increase in cortisol levels and, at the same time, to achieve the stablished ethical standards for experiments with human beings. This article aims to provide a general review about emotional activation in order to deepen the procedures used in the experimental induce stress in human beings. The conclusion is that the elaboration of more efficient protocols is required, and the use of simulation and other technologic tools could be very useful.
id USP-26_19ced7b5fea43812bf06b166167fa0c8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/161377
network_acronym_str USP-26
network_name_str Psicologia USP (Online)
repository_id_str
spelling Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresseActivation émotionnelle chez l’homme: procédures pour l’induction expérimentale du stressActivación emocional en sujetos humanos: procedimientos para la inducción experimental de estrésEmotional activation in human beings: procedures for experimental stress inductionstresscortisolemotional activationcognitionbehaviorestréscortisolactivación emocionalcognicióncomportamientostresscortisolactivation émotionnellecognitioncomportementestressecortisolativação emocionalcogniçãocomportamentoThe study about the effects of stress on cognition and behavior is an area of special interest and research development for psychology and neurosciences. Stress induction is an essential element for these studies, because it enables the manipulation of this kind of emotional activation as an independent variable to prove its effect over behavior. Nevertheless, this induction must be enough to produce a significant increase in cortisol levels and, at the same time, to achieve the stablished ethical standards for experiments with human beings. This article aims to provide a general review about emotional activation in order to deepen the procedures used in the experimental induce stress in human beings. The conclusion is that the elaboration of more efficient protocols is required, and the use of simulation and other technologic tools could be very useful.O estudo dos efeitos do estresse sobre a cognição e o comportamento é uma área de especial interesse e desenvolvimento investigativo tanto para a psicologia como para as neurociências. A introdução de estresse constitui um elemento fundamental nestes estudos, pois permite a manipulação desta forma de ativação emocional como variável independente, para observar o seu efeito sobre o comportamento; porém, esta indução deve ser suficiente para gerar incrementos significativos nos níveis de cortisol e ao mesmo tempo cumprir os padrões éticos estabelecidos para a experimentação com humanos. O presente artigo tem como propósito aportar uma revisão geral sobre a ativação emocional, para afundar nos procedimentos utilizados na indução experimental de estresse em sujeitos humanos. Conclui-se que é requerido a elaboração de protocolos mais eficientes, e para tal, o uso de simulações e outras ferramentas tecnológicas pode ser de grande utilidade.L’étude des effets du stress sur la cognition et le comportement est un domaine d’intérêt particulier et de développement de la recherche tant pour la psychologie que pour les neurosciences. L’induction du stress constitue un élément fondamental de ces études, car elle permet la manipulation de ce mode d’activation émotionnelle en tant que variable indépendante, afin d’observer son effet sur le comportement; cependant, cette induction devrait être suffisante pour provoquer des augmentations significatives des taux de cortisol tout en respectant les normes éthiques établies pour l’expérimentation humaine. Le but de cet article est d’effectuer une revue générale de l’activation émotionnelle afin d’approfondir les procédures utilisées dans l’induction expérimentale du stress chez l’homme. Cet article conclut que la conception de protocoles plus efficaces est nécessaire; à cette fin, l’utilisation de simulations et d’autres outils technologiques peut être très utile.El estudio de los efectos del estrés sobre la cognición y el comportamiento es un área de especial interés y desarrollo científico, tanto para la Psicología como para las Neurociencias. La inducción de estrés constituye un elemento fundamental en estos estudios, pues permite la manipulación de esta forma de activación emocional, como variable independiente, para observar su efecto sobre la conducta; no obstante, esta inducción debe ser suficiente para generar incrementos significativos en los niveles de cortisol y cumplir los estándares éticos establecidos para la experimentación con humanos. El presente artículo tiene como propósito aportar una revisión general sobre la activación emocional, para profundizar en el conocimiento acerca de los procedimientos utilizados en la inducción experimental de estrés en sujetos humanos. Se concluye que se requiere el diseño de protocolos más eficaces, para lo cual, el uso de las simulaciones y otras herramientas tecnológicas puede ser de gran utilidad.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2019-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/16137710.1590/0103-6564e20180176Psicologia USP; v. 30 (2019); e180176Psicologia USP; Vol. 30 (2019); e180176Psicologia USP; Vol. 30 (2019); e1801761678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengspahttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/155348https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/155349https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/156793Ferreira, Sandra Ortegainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-18T13:33:08Zoai:revistas.usp.br:article/161377Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2019-10-18T13:33:08Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
Activation émotionnelle chez l’homme: procédures pour l’induction expérimentale du stress
Activación emocional en sujetos humanos: procedimientos para la inducción experimental de estrés
Emotional activation in human beings: procedures for experimental stress induction
title Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
spellingShingle Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
Ferreira, Sandra Ortega
stress
cortisol
emotional activation
cognition
behavior
estrés
cortisol
activación emocional
cognición
comportamiento
stress
cortisol
activation émotionnelle
cognition
comportement
estresse
cortisol
ativação emocional
cognição
comportamento
title_short Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
title_full Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
title_fullStr Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
title_full_unstemmed Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
title_sort Ativação emocional em sujeitos humanos: procedimentos para a indução experimental de estresse
author Ferreira, Sandra Ortega
author_facet Ferreira, Sandra Ortega
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Sandra Ortega
dc.subject.por.fl_str_mv stress
cortisol
emotional activation
cognition
behavior
estrés
cortisol
activación emocional
cognición
comportamiento
stress
cortisol
activation émotionnelle
cognition
comportement
estresse
cortisol
ativação emocional
cognição
comportamento
topic stress
cortisol
emotional activation
cognition
behavior
estrés
cortisol
activación emocional
cognición
comportamiento
stress
cortisol
activation émotionnelle
cognition
comportement
estresse
cortisol
ativação emocional
cognição
comportamento
description The study about the effects of stress on cognition and behavior is an area of special interest and research development for psychology and neurosciences. Stress induction is an essential element for these studies, because it enables the manipulation of this kind of emotional activation as an independent variable to prove its effect over behavior. Nevertheless, this induction must be enough to produce a significant increase in cortisol levels and, at the same time, to achieve the stablished ethical standards for experiments with human beings. This article aims to provide a general review about emotional activation in order to deepen the procedures used in the experimental induce stress in human beings. The conclusion is that the elaboration of more efficient protocols is required, and the use of simulation and other technologic tools could be very useful.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377
10.1590/0103-6564e20180176
url https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377
identifier_str_mv 10.1590/0103-6564e20180176
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/155348
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/155349
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/161377/156793
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia USP; v. 30 (2019); e180176
Psicologia USP; Vol. 30 (2019); e180176
Psicologia USP; Vol. 30 (2019); e180176
1678-5177
0103-6564
reponame:Psicologia USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Psicologia USP (Online)
collection Psicologia USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@usp.br
_version_ 1800221960700952576