A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Beatriz Alves
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Furtado, Luis Achilles Rodrigues, Vieira, Camilla Araújo Lopes, Stervinou, Adeline Annelyse Marie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717
Resumo: This paper is the result of observations made from children with autism during a university extension course performed between the Mental Health network and the Psychology Service. We investigated the Lalangue relationship with music and established its contributions to the autism clinic. To this end, studies on psychology and music were employed. We used some reports from professionals’ experience and the work conducted with the extension group as material for investigation. The relationship of Lalangue with music is shown through the rhythmic games based on the presence or absence of sound during the time, bringing notable elements to the proper constitution of the participant, placing us before a diachrony, which is also present in Lalangue. Thus, we can say that studying this concept can help us understand the relationship of the primary participant with Another one, which is especially true in autism.
id USP-26_4fa1f2421088080b1b32a40b07622b2f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/141717
network_acronym_str USP-26
network_name_str Psicologia USP (Online)
repository_id_str
spelling A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistasLa dimensión musical de lalangue y sus efectos en la práctica con niños autistasThe musical dimension of lalangue and its effects on the practice with children with autismLa dimension musicale de lalangue et ses effets sur la pratique avec des enfants autisteslalanguemusiqueautismepsychanalyselalanguemusicautismpsychoanalysislalanguemúsicaautismopsicoanálisislalínguamúsicaautismopsicanálise This paper is the result of observations made from children with autism during a university extension course performed between the Mental Health network and the Psychology Service. We investigated the Lalangue relationship with music and established its contributions to the autism clinic. To this end, studies on psychology and music were employed. We used some reports from professionals’ experience and the work conducted with the extension group as material for investigation. The relationship of Lalangue with music is shown through the rhythmic games based on the presence or absence of sound during the time, bringing notable elements to the proper constitution of the participant, placing us before a diachrony, which is also present in Lalangue. Thus, we can say that studying this concept can help us understand the relationship of the primary participant with Another one, which is especially true in autism. Cet article est le résultat d’une expérience réalisée avec des autistes lors d’un cours d’extension universitaire articulé entre le réseau de santé mentale et le service de psychologie. Nous recherchons la relation de lalangue avec la musique et nous établissons leurs contributions à la clinique de l’autisme. Pour cela, une lecture de textes dans les domaines de la psychanalyse et de la musique a été réalisée. Comme matériel à explorer nous avons utilisé les récits d’expérience de professionnels et le travail au sein du groupe d’extension. La relation de lalangue avec la musique est présentée à partir de la considération de jeux rythmiques basés sur le concept de présence et absence du son au cours du temps, apportant des éléments marquants à la propre constitution du participant, en nous plaçant devant une diachronie également présente dans lalangue. A partir de cela, nous pouvons établir de quel façon l’étude de lalangue peut nous aider dans la compréhension de la relation primordiale du sujet avec l’Autre, surtout chez l’autiste. Este artigo resulta da experiência com autistas em uma extensão universitária articulada à rede de saúde mental e a um serviço de psicologia. Investiga-se a relação de lalíngua com a música e estabelece suas contribuições à clínica do autismo. Para tanto, foi feita a leitura de textos nos campos da psicanálise e da música. Como material explorado, utilizaram-se relatos de experiência de profissionais e trabalho no grupo de extensão. A relação de lalíngua com a música é apresentada a partir da consideração dos jogos rítmicos de presença e ausência do som no decorrer do tempo que trazem elementos marcantes à própria constituição do sujeito, situando-nos diante de uma diacronia, também presente em lalíngua. Com isso, pode-se pensar como o estudo desse conceito nos auxilia na compreensão da relação primordial do sujeito com Outro, especialmente no autismo. Este artículo es el resultado de una experiencia con autistas en un curso de extensión universitaria, articulado a la red de salud mental y a un servicio de psicología. Se investiga la relación de lalangue con la música y se establecen sus contribuciones a la clínica del autismo. Para ello, se realizó la lectura de textos en los ámbitos del psicoanálisis y de la música. Como material explorado, se utilizaron relatos de experiencias de profesionales y el trabajo en el grupo de extensión. La relación de lalangue con la música se presenta a partir de la consideración de juegos rítmicos de presencia y ausencia del sonido en el transcurso del tiempo, que aportan elementos notables a la propia constitución del sujeto, situándonos ante una diacronía también presente en lalangue. Lo que nos permite analizar la manera en que el estudio de ese concepto puede ayudarnos a comprender la relación primordial del sujeto con el Otro, especialmente en el autismo.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2017-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/14171710.1590/0103-656420170011Psicologia USP; v. 28 n. 3 (2017); 337-345Psicologia USP; Vol. 28 No. 3 (2017); 337-345Psicologia USP; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 337-3451678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/136744https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/136745https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/147695Copyright (c) 2017 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Beatriz AlvesFurtado, Luis Achilles RodriguesVieira, Camilla Araújo LopesStervinou, Adeline Annelyse Marie2017-12-18T18:23:04Zoai:revistas.usp.br:article/141717Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2017-12-18T18:23:04Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
La dimensión musical de lalangue y sus efectos en la práctica con niños autistas
The musical dimension of lalangue and its effects on the practice with children with autism
La dimension musicale de lalangue et ses effets sur la pratique avec des enfants autistes
title A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
spellingShingle A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
Viana, Beatriz Alves
lalangue
musique
autisme
psychanalyse
lalangue
music
autism
psychoanalysis
lalangue
música
autismo
psicoanálisis
lalíngua
música
autismo
psicanálise
title_short A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
title_full A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
title_fullStr A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
title_full_unstemmed A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
title_sort A dimensão musical de lalíngua e seus efeitos na prática com crianças autistas
author Viana, Beatriz Alves
author_facet Viana, Beatriz Alves
Furtado, Luis Achilles Rodrigues
Vieira, Camilla Araújo Lopes
Stervinou, Adeline Annelyse Marie
author_role author
author2 Furtado, Luis Achilles Rodrigues
Vieira, Camilla Araújo Lopes
Stervinou, Adeline Annelyse Marie
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Beatriz Alves
Furtado, Luis Achilles Rodrigues
Vieira, Camilla Araújo Lopes
Stervinou, Adeline Annelyse Marie
dc.subject.por.fl_str_mv lalangue
musique
autisme
psychanalyse
lalangue
music
autism
psychoanalysis
lalangue
música
autismo
psicoanálisis
lalíngua
música
autismo
psicanálise
topic lalangue
musique
autisme
psychanalyse
lalangue
music
autism
psychoanalysis
lalangue
música
autismo
psicoanálisis
lalíngua
música
autismo
psicanálise
description This paper is the result of observations made from children with autism during a university extension course performed between the Mental Health network and the Psychology Service. We investigated the Lalangue relationship with music and established its contributions to the autism clinic. To this end, studies on psychology and music were employed. We used some reports from professionals’ experience and the work conducted with the extension group as material for investigation. The relationship of Lalangue with music is shown through the rhythmic games based on the presence or absence of sound during the time, bringing notable elements to the proper constitution of the participant, placing us before a diachrony, which is also present in Lalangue. Thus, we can say that studying this concept can help us understand the relationship of the primary participant with Another one, which is especially true in autism.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717
10.1590/0103-656420170011
url https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717
identifier_str_mv 10.1590/0103-656420170011
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/136744
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/136745
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/141717/147695
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Psicologia USP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Psicologia USP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia USP; v. 28 n. 3 (2017); 337-345
Psicologia USP; Vol. 28 No. 3 (2017); 337-345
Psicologia USP; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 337-345
1678-5177
0103-6564
reponame:Psicologia USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Psicologia USP (Online)
collection Psicologia USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@usp.br
_version_ 1800221960573026304