Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613 |
Resumo: | This article aims: (1) to present the theoretical-methodological assumptions of the Bioecological Theory of Human Development (BTHD); and (2) to report how these assumptions influenced the conduction of a research with juvenile offenders at treatment facilities. The stages of BTHD are presented, highlighting the transformation of a context-centered approach to a theory that emphasizes everyday processes. The elements of the PPCT Model (Process, Person, Context, and Time) are discussed and methodological designs are suggested as a mean of accessing them in researches. A study conducted with juvenile offenders at treatment facilities is then presented as a way to operationalize the use of this theory in a research activity. The formulation of the research problem, the design of method, and the interpretation of the results are discussed in light of the theoretical and methodological assumptions characteristic of the theory. |
id |
USP-26_c9c67e5f78771d37cded7698f2e599c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/154613 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativaTheoretical and methodological assumptions of Bioecological Theory of Human Development: a research with juvenile offenders at treatment facilitiesmethodologydevelopmental psychologyjuvenile delinquencymetodologiapsicologia do desenvolvimentoadolescente em conflito com a leiThis article aims: (1) to present the theoretical-methodological assumptions of the Bioecological Theory of Human Development (BTHD); and (2) to report how these assumptions influenced the conduction of a research with juvenile offenders at treatment facilities. The stages of BTHD are presented, highlighting the transformation of a context-centered approach to a theory that emphasizes everyday processes. The elements of the PPCT Model (Process, Person, Context, and Time) are discussed and methodological designs are suggested as a mean of accessing them in researches. A study conducted with juvenile offenders at treatment facilities is then presented as a way to operationalize the use of this theory in a research activity. The formulation of the research problem, the design of method, and the interpretation of the results are discussed in light of the theoretical and methodological assumptions characteristic of the theory.Este artigo tem por objetivos: (1) apresentar os pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano (TBDH); e (2) relatar de que forma esses pressupostos influenciaram a condução de uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa. Apresentam-se as fases da TBDH, destacando-se a transformação de uma abordagem centrada no contexto a uma teoria que enfatiza os processos cotidianos. Os elementos do Modelo PPCT (Processo-Pessoa-Contexto-Tempo) são discutidos e sugerem-se delineamentos metodológicos como forma de acessá-los em uma pesquisa. Um estudo conduzido com adolescentes em medida socioeducativa é apresentado como forma de operacionalizar o uso da teoria em uma atividade investigativa. A formulação do problema de pesquisa, o delineamento do método e a interpretação dos resultados são discutidos à luz dos pressupostos teórico-metodológicos característicos da teoria.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/15461310.1590/0103-656420170115Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 363-373Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 363-373Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 363-3731678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613/150711https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613/150713Copyright (c) 2018 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoscioni, ViniciusNascimento, Danielly Bart doRosa, Edinete MariaKoller, Sílvia Helena2019-02-12T14:50:33Zoai:revistas.usp.br:article/154613Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2019-02-12T14:50:33Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa Theoretical and methodological assumptions of Bioecological Theory of Human Development: a research with juvenile offenders at treatment facilities |
title |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
spellingShingle |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa Coscioni, Vinicius methodology developmental psychology juvenile delinquency metodologia psicologia do desenvolvimento adolescente em conflito com a lei |
title_short |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
title_full |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
title_fullStr |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
title_full_unstemmed |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
title_sort |
Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa |
author |
Coscioni, Vinicius |
author_facet |
Coscioni, Vinicius Nascimento, Danielly Bart do Rosa, Edinete Maria Koller, Sílvia Helena |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Danielly Bart do Rosa, Edinete Maria Koller, Sílvia Helena |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coscioni, Vinicius Nascimento, Danielly Bart do Rosa, Edinete Maria Koller, Sílvia Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
methodology developmental psychology juvenile delinquency metodologia psicologia do desenvolvimento adolescente em conflito com a lei |
topic |
methodology developmental psychology juvenile delinquency metodologia psicologia do desenvolvimento adolescente em conflito com a lei |
description |
This article aims: (1) to present the theoretical-methodological assumptions of the Bioecological Theory of Human Development (BTHD); and (2) to report how these assumptions influenced the conduction of a research with juvenile offenders at treatment facilities. The stages of BTHD are presented, highlighting the transformation of a context-centered approach to a theory that emphasizes everyday processes. The elements of the PPCT Model (Process, Person, Context, and Time) are discussed and methodological designs are suggested as a mean of accessing them in researches. A study conducted with juvenile offenders at treatment facilities is then presented as a way to operationalize the use of this theory in a research activity. The formulation of the research problem, the design of method, and the interpretation of the results are discussed in light of the theoretical and methodological assumptions characteristic of the theory. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613 10.1590/0103-656420170115 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613 |
identifier_str_mv |
10.1590/0103-656420170115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613/150711 https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154613/150713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 363-373 Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 363-373 Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 363-373 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1800221955122528256 |