Alianças de companhias aéreas: vantagens permanentes?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44527 |
Resumo: | The aim of this paper is to examine the effects of passenger airline alliances. The following tend to be included in the list of benefits of such alliances: the possibility of allocating the best aircraft for each flight segment with cost savings, network expansion, a greater offering of services, and a larger number of city pairs serviced with the same total pax. km flown. All else being equal, these benefits seem clear in analytical terms. However, the expected benefits did not materialize as anticipated. The reason for this is that even though all firms in the alliance flew longer stretches, carrying a larger number of passengers, these carriers were affected by the drop in fare prices, driven by industry-related issues, such as the sector's heavy competition, caused by deregulation, and the emergence of low cost airlines. All of this resulted in alliance member carriers achieving only modest earnings. |
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Alianças de companhias aéreas: vantagens permanentes?Airline alliances: permanent advantages?Alianzas entre compañías aéreas: ¿ventajas permanentes?alianzas entre empresas aéreasalianzas estratégicasdesregulaciónmodelo hub-and-spokegestión de ingresostransporte aéreocompañías aéreasalianças de companhias aéreasalianças estratégicasdesregulamentaçãomodelo hub-and-spokeadministração de receitatransporte aéreocompanhias aéreasairline alliancesair carrier alliancesstrategic alliancesderegulationhub-and-spoke moderevenue managementair transportairlinesThe aim of this paper is to examine the effects of passenger airline alliances. The following tend to be included in the list of benefits of such alliances: the possibility of allocating the best aircraft for each flight segment with cost savings, network expansion, a greater offering of services, and a larger number of city pairs serviced with the same total pax. km flown. All else being equal, these benefits seem clear in analytical terms. However, the expected benefits did not materialize as anticipated. The reason for this is that even though all firms in the alliance flew longer stretches, carrying a larger number of passengers, these carriers were affected by the drop in fare prices, driven by industry-related issues, such as the sector's heavy competition, caused by deregulation, and the emergence of low cost airlines. All of this resulted in alliance member carriers achieving only modest earnings.O objetivo neste trabalho é examinar os efeitos das alianças entre empresas de transporte aéreo de passageiros. Dentre seus benefícios, costumam-se citar: possibilidade de alocar a melhor aeronave para cada segmento com economia de custos, expansão da rede, maior oferta de serviços, maior número de pares origem-destino para um mesmo total de pax.km voados. Esses benefícios são claros em uma análise ceteris paribus. Os benefícios estimados não se materializam como previsto. Isso porque, embora cada uma das empresas pertencentes à aliança passe a voar em distâncias maiores, carregando maior número de passageiros, acaba ocorrendo uma redução de tarifas em decorrência de fatores ligados à indústria, como a elevada concorrência no setor, provocada pela desregulamentação e pelo surgimento de empresas de baixo custo que provocam ganhos apenas modestos para as empresas pertencentes às alianças.El objetivo en este trabajo es investigar los efectos de las alianzas entre empresas de transporte aéreo de pasajeros. Entre las ventajas se suelen mencionar: la posibilidad de destinar la mejor aeronave para cada segmento con economía de costos, la expansión de la red, la mayor oferta de servicios, el mayor número de pares origen-destino para un mismo total de pax.km volados. Dichas ventajas quedan claras en un análisis ceteris paribus. Las ventajas estimadas no se materializan según lo previsto, pues, aunque cada una de las empresas que forman parte de la alianza pase a volar en distancias mayores, llevando a un mayor número de pasajeros, ocurre una reducción de tarifas en virtud de factores relacionados con la industria, como la alta competencia en el sector, oriunda de la desregulación y de la llegada al mercado de empresas de bajo costo, lo que aporta a las empresas que forman parte de las alianzas sólo beneficios modestos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4452710.1590/S0080-21072011000100008Revista de Administração; v. 46 n. 1 (2011); 87-100Revista de Administração; Vol. 46 No. 1 (2011); 87-100Revista de Administração; Vol. 46 Núm. 1 (2011); 87-1001984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44527/48147Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira Neto, Pericles da SilvaMarujo, Ernesto Cordeiro2015-09-15T16:53:06Zoai:revistas.usp.br:article/44527Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:53:06Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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