A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/102877 |
Resumo: | This paper aims to understand female vanity and to investigate whether there is any impact of vanity with self-esteem and involvement with beauty and if it reflects in the consumption of aesthetic procedures. A set of 9 hypotheses is developed. The paper includes a discussion about beauty and its relevance for the contemporary society. A survey was conducted with 210 women that responded to a questionnaire containing two scales, vanity and beauty involvement, as well as questions about type and frequency of various aesthetic procedures. Discriminant validity of constructs was tested with a confirmatory factor analysis and analysis of the hypotheses used a structural equation modeling. The results highlight significant impact of vanity on aesthetic procedures. The higher the vanity, the greater the degree of body self-esteem, but there is a negative impact on self-esteem and surgical procedures. |
id |
USP-27_217de53a3720e5d3972f3d6bdd70ccae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/102877 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratóriaDoes vanity boosts the consumption of cosmetics and aesthetic surgical procedures in women? An exploratory investigation¿La vanidad explica el consumo de cosméticos y de procedimientos quirúrgicos en la mujer? Un estudio exploratorioThis paper aims to understand female vanity and to investigate whether there is any impact of vanity with self-esteem and involvement with beauty and if it reflects in the consumption of aesthetic procedures. A set of 9 hypotheses is developed. The paper includes a discussion about beauty and its relevance for the contemporary society. A survey was conducted with 210 women that responded to a questionnaire containing two scales, vanity and beauty involvement, as well as questions about type and frequency of various aesthetic procedures. Discriminant validity of constructs was tested with a confirmatory factor analysis and analysis of the hypotheses used a structural equation modeling. The results highlight significant impact of vanity on aesthetic procedures. The higher the vanity, the greater the degree of body self-esteem, but there is a negative impact on self-esteem and surgical procedures.A vaidade influencia a definição de padrões estéticos e de como a beleza corporal é culturalmente construída. Neste trabalho, o objetivo é entender a vaidade feminina e investigar sua relação com a autoestima, envolvimento com a beleza e o consumo de procedimentos estéticos cirúrgicos. Com base em nove hipóteses, busca-se discutir beleza e sua relevância na sociedade. Para testar as hipóteses, 210 mulheres responderam um questionário sobre vaidade e envolvimento, que foi testado em um modelo de equação estrutural para avaliar o efeito sobre tipo e frequência de realização de procedimentos estéticos. Os resultados destacam o impacto significativo do grau de vaidade na propensão para a realização de procedimentos. Além disso, verificou-se que, quanto maior a vaidade, maior a autoestima corporal, havendo impacto negativo da autoestima na realização de procedimentos. Vaidade também influencia positivamente a utilização de cosméticos e a realização de tratamentos. Dessa forma, identificaram-se reflexos no consumo dos produtos oferecidos pela indústria da beleza e procedimentos cirúrgicos estéticos.Se observa que la vanidad influye en la definición de estándares estéticos y que el concepto de belleza corporal se construye culturalmente. En este trabajo se tiene como objetivo comprender la vanidad de la mujer y su relación con la autoestima, la conexión con la belleza y el consumo de cosméticos y procedimientos estéticos. Se desarrolla un conjunto de nueve hipótesis y se discute la belleza y su importancia para la sociedad. Se llevó a cabo una encuesta con 210 mujeres que respondieron a un cuestionario sobre vanidad y compromiso. Se aplicó a los datos un modelo de ecuaciones estructurales, con el fin de evaluar el efecto sobre el tipo y la frecuencia de realización de procedimientos estéticos. Los resultados destacan la influencia significativa del grado de vanidad en la propensión a realizar procedimientos estéticos. Además, se observa que cuanto mayor es la vanidad, mayor es la autoestima, y que existe una influencia negativa de la autoestima en la realización de procedimientos. La vanidad también tiene influencia positiva en la utilización de cosméticos y la realización de tratamientos. De esa manera, se identificaron efectos en el consumo de los productos ofrecidos por la industria de la belleza y procedimientos quirúrgicos estéticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2015-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/10287710.5700/rausp1185Revista de Administração; v. 50 n. 1 (2015); 73-88Revista de Administração; Vol. 50 No. 1 (2015); 73-88Revista de Administração; Vol. 50 Núm. 1 (2015); 73-881984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/102877/101170Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStrehlau, Vivian IaraClaro, Danny PimentelLaban Neto, Silvio Abrahão2015-09-15T16:52:23Zoai:revistas.usp.br:article/102877Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:52:23Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória Does vanity boosts the consumption of cosmetics and aesthetic surgical procedures in women? An exploratory investigation ¿La vanidad explica el consumo de cosméticos y de procedimientos quirúrgicos en la mujer? Un estudio exploratorio |
title |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
spellingShingle |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória Strehlau, Vivian Iara |
title_short |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
title_full |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
title_fullStr |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
title_full_unstemmed |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
title_sort |
A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória |
author |
Strehlau, Vivian Iara |
author_facet |
Strehlau, Vivian Iara Claro, Danny Pimentel Laban Neto, Silvio Abrahão |
author_role |
author |
author2 |
Claro, Danny Pimentel Laban Neto, Silvio Abrahão |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Strehlau, Vivian Iara Claro, Danny Pimentel Laban Neto, Silvio Abrahão |
description |
This paper aims to understand female vanity and to investigate whether there is any impact of vanity with self-esteem and involvement with beauty and if it reflects in the consumption of aesthetic procedures. A set of 9 hypotheses is developed. The paper includes a discussion about beauty and its relevance for the contemporary society. A survey was conducted with 210 women that responded to a questionnaire containing two scales, vanity and beauty involvement, as well as questions about type and frequency of various aesthetic procedures. Discriminant validity of constructs was tested with a confirmatory factor analysis and analysis of the hypotheses used a structural equation modeling. The results highlight significant impact of vanity on aesthetic procedures. The higher the vanity, the greater the degree of body self-esteem, but there is a negative impact on self-esteem and surgical procedures. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/102877 10.5700/rausp1185 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/102877 |
identifier_str_mv |
10.5700/rausp1185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/102877/101170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 50 n. 1 (2015); 73-88 Revista de Administração; Vol. 50 No. 1 (2015); 73-88 Revista de Administração; Vol. 50 Núm. 1 (2015); 73-88 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222890109435904 |