Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44449 |
Resumo: | Strategic Paradigms for Manufacturing Management (SPMM) are strategic, integrated and market-driven management models, which guide companies to accomplish specific goals. The SPMM attended in this paper are: Current Mass Manufacturing (CMM), Lean Manufacturing (LM), Responsive Manufacturing (RM), Mass Customization (MC) and Agile Manufacturing (AM). Due to such diversity this paper proposes a method to identify the SPMM being used in a company and the most suitable SPMM. Moreover the method proposed is also useful to: evaluate and improve the integration degree between strategies and operation in manufacturing; point out companies without strategic focus; show mistakes in the company strategic attitude; help companies to choose tools, methodologies and technologies according to their strategic goals. The method proposed is illustrated in a multiple case study in the Brazilian shoes industry. |
id |
USP-27_2ba93deed7b505019c4dde58d9ae23ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44449 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçadosStrategic paradigms for manufacturing management: identification, prescription and cases study in the shoes industryParadigmas estratégicos de gestión de manufactura: identificación, prescripción y estudio de casos en la industria de calzadosstrategic paradigms for manufacturing managementcurrent mass manufacturinglean manufacturingresponsive manufacturingmass customizationagile manufacturingparadigmas estratégicos de gestión de manufacturamanufactura en masa actualmanufactura esbeltamanufactura responsivacustomización en masamanufactura ágilparadigmas estratégicos de gestão da manufaturamanufatura em massa atualmanufatura enxutamanufatura responsivacustomização em massamanufatura ágilStrategic Paradigms for Manufacturing Management (SPMM) are strategic, integrated and market-driven management models, which guide companies to accomplish specific goals. The SPMM attended in this paper are: Current Mass Manufacturing (CMM), Lean Manufacturing (LM), Responsive Manufacturing (RM), Mass Customization (MC) and Agile Manufacturing (AM). Due to such diversity this paper proposes a method to identify the SPMM being used in a company and the most suitable SPMM. Moreover the method proposed is also useful to: evaluate and improve the integration degree between strategies and operation in manufacturing; point out companies without strategic focus; show mistakes in the company strategic attitude; help companies to choose tools, methodologies and technologies according to their strategic goals. The method proposed is illustrated in a multiple case study in the Brazilian shoes industry.Paradigmas Estratégicos de Gestão da Manufatura (PEGEMs) são modelos/padrões estratégicos e integrados de gestão adequados a certas situações do mercado e propõem-se a auxiliar as empresas a alcançarem determinado(s) objetivo(s) de desempenho. Os PEGEMs tratados neste artigo são: Manufatura em Massa Atual (MMA), Manufatura Enxuta (ME), Manufatura Responsiva (MR), Customização em Massa (CM) e Manufatura Ágil (MA). Diante dessa diversidade de paradigmas, propõe-se um método para identificar o PEGEM que uma empresa está utilizando e o PEGEM mais adequado para ela. Além disso, o método proposto também é útil para: avaliar e melhorar o grau de integração entre estratégias e ações na manufatura; mostrar empresas sem foco estratégico; mostrar erros no posicionamento estratégico da empresa; auxiliar empresas a escolher ferramentas, metodologias e tecnologias de acordo com seus objetivos de desempenho. Tal proposta é ilustrada por meio de sua aplicação em um estudo de múltiplos casos na indústria de calçados brasileira.Paradigmas Estratégicos de Gestión de Manufactura (PEGEMs) son modelos/estándares estratégicos e integrados de gestión adecuados a determinadas situaciones del mercado, que se proponen a auxiliar las empresas a alcanzar determinado(s) objetivo(s) de desempeño. Los PEGEMs tratados en este artículos son: Manufactura en Masa Actual (MMA), Manufactura Esbelta (ME), Manufactura Responsiva (MR), Customización en Masa (CM) y Manufactura Ágil (MA). Ante esta diversidad de paradigmas, se propone un método para identificar el PEGEM que una empresa está utilizando y el PEGEM más adecuado para ella. Además, el método propuesto también es útil para: evaluar y mejorar el grado de integración entre estrategias y acciones en la manufactura; mostrar empresas sin foco estratégico; señalar errores en el posicionamiento estratégico de la empresa; auxiliar empresas a elegir herramientas, metodologías y tecnologías de acuerdo con sus objetivos estratégicos. Esta propuesta es ilustrada por medio de su aplicación en una investigación de casos múltiples en la industria de calzados brasileña.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4444910.1590/S0080-21072007000300008Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 349-362Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 349-362Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 349-3621984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44449/48069Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGodinho Filho, MoacirFernandes, Flavio Cesar Faria2012-09-21T12:35:49Zoai:revistas.usp.br:article/44449Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:35:49Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados Strategic paradigms for manufacturing management: identification, prescription and cases study in the shoes industry Paradigmas estratégicos de gestión de manufactura: identificación, prescripción y estudio de casos en la industria de calzados |
title |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
spellingShingle |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados Godinho Filho, Moacir strategic paradigms for manufacturing management current mass manufacturing lean manufacturing responsive manufacturing mass customization agile manufacturing paradigmas estratégicos de gestión de manufactura manufactura en masa actual manufactura esbelta manufactura responsiva customización en masa manufactura ágil paradigmas estratégicos de gestão da manufatura manufatura em massa atual manufatura enxuta manufatura responsiva customização em massa manufatura ágil |
title_short |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
title_full |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
title_fullStr |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
title_full_unstemmed |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
title_sort |
Paradigmas estratégicos de gestão da manufatura: identificação, prescrição e estudo de casos na indústria de calçados |
author |
Godinho Filho, Moacir |
author_facet |
Godinho Filho, Moacir Fernandes, Flavio Cesar Faria |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Flavio Cesar Faria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godinho Filho, Moacir Fernandes, Flavio Cesar Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
strategic paradigms for manufacturing management current mass manufacturing lean manufacturing responsive manufacturing mass customization agile manufacturing paradigmas estratégicos de gestión de manufactura manufactura en masa actual manufactura esbelta manufactura responsiva customización en masa manufactura ágil paradigmas estratégicos de gestão da manufatura manufatura em massa atual manufatura enxuta manufatura responsiva customização em massa manufatura ágil |
topic |
strategic paradigms for manufacturing management current mass manufacturing lean manufacturing responsive manufacturing mass customization agile manufacturing paradigmas estratégicos de gestión de manufactura manufactura en masa actual manufactura esbelta manufactura responsiva customización en masa manufactura ágil paradigmas estratégicos de gestão da manufatura manufatura em massa atual manufatura enxuta manufatura responsiva customização em massa manufatura ágil |
description |
Strategic Paradigms for Manufacturing Management (SPMM) are strategic, integrated and market-driven management models, which guide companies to accomplish specific goals. The SPMM attended in this paper are: Current Mass Manufacturing (CMM), Lean Manufacturing (LM), Responsive Manufacturing (RM), Mass Customization (MC) and Agile Manufacturing (AM). Due to such diversity this paper proposes a method to identify the SPMM being used in a company and the most suitable SPMM. Moreover the method proposed is also useful to: evaluate and improve the integration degree between strategies and operation in manufacturing; point out companies without strategic focus; show mistakes in the company strategic attitude; help companies to choose tools, methodologies and technologies according to their strategic goals. The method proposed is illustrated in a multiple case study in the Brazilian shoes industry. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44449 10.1590/S0080-21072007000300008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44449 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-21072007000300008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44449/48069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 349-362 Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 349-362 Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 349-362 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222888278622208 |