Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44478 |
Resumo: | The main objective of this paper was to verify the existence of relation between the perception of the masters and doctors of Banco do Brasil concerning the support to the transfer of learning offered by the organization and the application, at work, of competencies that they developed in graduate courses. Semi-structured questionnaire was used for data collection. The sample was composed by 297 employees of the company. Descriptive and factorial analysis, reliability tests, analysis of variance and multiple regression provided the bulk of the statistical data analysis. For analysis of the qualitative data, content analysis techniques were used. The results showed that the perception on the company's psychosocial and material support acted as a predictor of competencies' perceived usage at work. Individual characteristics of the respondents had not acted as predictors of this usage. The results had also indicated that the perception on the support offered by the organization is moderately positive, in a way that it is possible to be improved. |
id |
USP-27_7149b573573ddd48e917d472a662201f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44478 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do BrasilImpacts of the support to the transfer of learning on the application of competencies at work: the perception of masters and doctors of the Bank of BrazilImpactos del apoyo a la transferencia de aprendizaje sobre el uso de competencias en el trabajo: la percepción de los masters y doctores del Banco do Brasilsupport to the transfer of learningprofessional competenciesimpact of trainingapoyo a la transferencia de aprendizajecompetencias profesionalesimpacto del entrenamientosuporte à transferência da aprendizagemcompetências profissionaisimpacto do treinamentoThe main objective of this paper was to verify the existence of relation between the perception of the masters and doctors of Banco do Brasil concerning the support to the transfer of learning offered by the organization and the application, at work, of competencies that they developed in graduate courses. Semi-structured questionnaire was used for data collection. The sample was composed by 297 employees of the company. Descriptive and factorial analysis, reliability tests, analysis of variance and multiple regression provided the bulk of the statistical data analysis. For analysis of the qualitative data, content analysis techniques were used. The results showed that the perception on the company's psychosocial and material support acted as a predictor of competencies' perceived usage at work. Individual characteristics of the respondents had not acted as predictors of this usage. The results had also indicated that the perception on the support offered by the organization is moderately positive, in a way that it is possible to be improved.O objetivo principal neste artigo foi verificar a existência de relação preditiva entre a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil acerca do suporte à transferência da aprendizagem oferecido pela organização e a aplicação, no trabalho, de competências por eles desenvolvidas em cursos de pós-graduação stricto sensu. Foi utilizado questionário semi-estruturado para a coleta de dados, tendo a amostra sido constituída por 297 funcionários da empresa. Para os dados quantitativos, realizaram-se análises descritivas, fatorial, de variância e de regressão múltipla e, para os qualitativos, realizou-se análise de conteúdo. Os resultados indicaram a existência de relação positiva entre a percepção de suporte (psicossocial e material) oferecido pelo Banco e a percepção do grau de aplicação das competências no trabalho. Características individuais dos respondentes não atuaram como preditoras dessa aplicação. Os resultados indicaram, também, que a percepção quanto ao suporte oferecido pela organização é moderadamente positiva, sendo possível seu aprimoramento.El objetivo fundamental en este artículo fue verificar la existencia de relación predictiva entre la percepción de los masters y doctores del Banco do Brasil en cuanto al apoyo a la transferencia de aprendizaje ofrecido por la organización y el uso, en el trabajo, de competencias por ellos desarrolladas en cursos de posgrado strictu sensu. Se utilizó cuestionario semiestructurado para la recolección de datos y se seleccionó una muestra compuesta por 297 empleados de la organización. Para los datos cuantitativos, se realizaron análisis descriptivos, factorial, de varianza y de regresión múltiple. Para los datos cualitativos, se utilizó el análisis de contenido. Los resultados demostraron la existencia de relación positiva entre la percepción sobre el apoyo psicosocial y material ofrecido por el Banco y la percepción del uso de las competencias en el trabajo. Características individuales de los respondientes no actuaron como predictoras de esa aplicación. Los resultados indicaron, además, que la percepción sobre el apoyo ofrecido por la organización es moderadamente positiva y que su perfeccionamiento es posible.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2008-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4447810.1590/S0080-21072008000300002Revista de Administração; v. 43 n. 3 (2008); 224-237Revista de Administração; Vol. 43 No. 3 (2008); 224-237Revista de Administração; Vol. 43 Núm. 3 (2008); 224-2371984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44478/48098Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandão, Hugo PenaBahry, Carla PatriciaFreitas, Isa Aparecida de2015-09-15T16:53:19Zoai:revistas.usp.br:article/44478Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:53:19Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil Impacts of the support to the transfer of learning on the application of competencies at work: the perception of masters and doctors of the Bank of Brazil Impactos del apoyo a la transferencia de aprendizaje sobre el uso de competencias en el trabajo: la percepción de los masters y doctores del Banco do Brasil |
title |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
spellingShingle |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil Brandão, Hugo Pena support to the transfer of learning professional competencies impact of training apoyo a la transferencia de aprendizaje competencias profesionales impacto del entrenamiento suporte à transferência da aprendizagem competências profissionais impacto do treinamento |
title_short |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
title_full |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
title_fullStr |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
title_full_unstemmed |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
title_sort |
Os impactos do suporte à transferência sobre a aplicação de competências no trabalho: a percepção dos mestres e doutores do Banco do Brasil |
author |
Brandão, Hugo Pena |
author_facet |
Brandão, Hugo Pena Bahry, Carla Patricia Freitas, Isa Aparecida de |
author_role |
author |
author2 |
Bahry, Carla Patricia Freitas, Isa Aparecida de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão, Hugo Pena Bahry, Carla Patricia Freitas, Isa Aparecida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
support to the transfer of learning professional competencies impact of training apoyo a la transferencia de aprendizaje competencias profesionales impacto del entrenamiento suporte à transferência da aprendizagem competências profissionais impacto do treinamento |
topic |
support to the transfer of learning professional competencies impact of training apoyo a la transferencia de aprendizaje competencias profesionales impacto del entrenamiento suporte à transferência da aprendizagem competências profissionais impacto do treinamento |
description |
The main objective of this paper was to verify the existence of relation between the perception of the masters and doctors of Banco do Brasil concerning the support to the transfer of learning offered by the organization and the application, at work, of competencies that they developed in graduate courses. Semi-structured questionnaire was used for data collection. The sample was composed by 297 employees of the company. Descriptive and factorial analysis, reliability tests, analysis of variance and multiple regression provided the bulk of the statistical data analysis. For analysis of the qualitative data, content analysis techniques were used. The results showed that the perception on the company's psychosocial and material support acted as a predictor of competencies' perceived usage at work. Individual characteristics of the respondents had not acted as predictors of this usage. The results had also indicated that the perception on the support offered by the organization is moderately positive, in a way that it is possible to be improved. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44478 10.1590/S0080-21072008000300002 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44478 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-21072008000300002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44478/48098 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 43 n. 3 (2008); 224-237 Revista de Administração; Vol. 43 No. 3 (2008); 224-237 Revista de Administração; Vol. 43 Núm. 3 (2008); 224-237 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222888355168256 |