Os papéis de subsidiárias brasileiras na estratégia de inovação de empresas multinacionais estrangeiras
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44420 |
Resumo: | Foreign owned multinational companies (MNC) subsidiaries located in Brazil carry out what kinds of product development projects? For which markets do they develop new products, adapt or improve existing products? This paper intends to find an answer to these questions using survey data from 146 product development units. Cluster analysis helps to identify five significantly distinct strategic groups: local adaptors, nascent innovators, local innovators, innovators for emerging markets and global innovators. The groups are profiled according to the type and the degree of interactions with local clients, suppliers and research institutes. The resulting typology may also be useful for designing Science and Technology (S&T) policies focusing on integrating MNC subsidiaries into the host country innovation system. Comparing these results with previous research carried out in industrialized countries, interesting differences as for the distribution of strategic roles and local interaction patterns were found. |
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Os papéis de subsidiárias brasileiras na estratégia de inovação de empresas multinacionais estrangeirasLos papeles de subsidiarias brasileñas en las estrategias de innovación de empresas multinacionales extranjerasThe roles of Brazilian subsidiaries in the innovation strategies of foreign multinational companiesmultinational companiesproduct developmentlocal interactioncluster analysisempresas multinacionalesdesarrollo de productosinteracción localanálisis de conglomeradosempresas multinacionaisdesenvolvimento de produtosinteração localanálise de conglomeradosForeign owned multinational companies (MNC) subsidiaries located in Brazil carry out what kinds of product development projects? For which markets do they develop new products, adapt or improve existing products? This paper intends to find an answer to these questions using survey data from 146 product development units. Cluster analysis helps to identify five significantly distinct strategic groups: local adaptors, nascent innovators, local innovators, innovators for emerging markets and global innovators. The groups are profiled according to the type and the degree of interactions with local clients, suppliers and research institutes. The resulting typology may also be useful for designing Science and Technology (S&T) policies focusing on integrating MNC subsidiaries into the host country innovation system. Comparing these results with previous research carried out in industrialized countries, interesting differences as for the distribution of strategic roles and local interaction patterns were found.Que tipos de projetos de desenvolvimento de produtos são realizados pelas subsidiárias de empresas multinacionais localizadas no Brasil e para quais mercados esses projetos são voltados? Buscando responder a tais questões, faz-se neste estudo uma análise de conglomerados a partir de uma pesquisa survey com uma amostra de 146 unidades de desenvolvimento de produtos. Nessa análise são identificados cinco tipos significativamente distintos de papéis estratégicos, os adaptadores locais, os inovadores nascentes, os inovadores locais, os inovadores para mercados emergentes e os inovadores globais. A caracterização desses grupos estratégicos permite explorar seu grau de integração nas redes globais de inovação das multinacionais, assim como nas cadeias produtivas do país. A tipologia resultante pode servir de base para o desenho de estratégias e políticas de Ciência e Tecnologia (C&T) que visem à maior integração das subsidiárias de empresas multinacionais no sistema de inovação brasileiro. Ao comparar os resultados desta pesquisa com estudos realizados em países industrializados, foram encontradas diferenças interessantes em relação à distribuição de papéis estratégicos e a seus padrões de interação local.¿Qué tipo de proyectos de desarrollo de productos realizan las subsidiarias de empresas multinacionales ubicadas en Brasil y para cuáles mercados dichos proyectos se dirigen? Con el fin de responder a tales preguntas, se realiza en este estudio un análisis de conglomerados a partir de una investigación survey con una muestra de 146 unidades de desarrollo de productos. En el análisis, se identifican cinco tipos significativamente distintos de papeles estratégicos: los adaptadores locales, los innovadores nacientes, los innovadores locales, los innovadores para mercados emergentes y los innovadores globales. La caracterización de estos grupos estratégicos permite explorar el grado de integración en las redes globales de innovación de las multinacionales, bien como en las cadenas productivas del país. La tipología resultante puede servir como base para la formulación de estrategias y políticas de Ciencia y Tecnología (C&T) que tengan como objetivo una integración más fuerte de las subsidiarias de empresas multinacionales en el sistema de innovación brasileño. Al comparar los resultados de esta investigación con estudios realizados en países industrializados, se encontraron diferencias interesantes en lo que concierne a la distribución de papeles estratégicos y a su interacción local.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4442010.1590/S0080-21072007000100001Revista de Administração; v. 42 n. 1 (2007); 5-18Revista de Administração; Vol. 42 No. 1 (2007); 5-18Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 1 (2007); 5-181984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44420/48040Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBoehe, Dirk Michael2012-09-21T12:30:12Zoai:revistas.usp.br:article/44420Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:30:12Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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