Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Sérgio Fernando Loureiro
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Versiani, Ângela França
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44432
Resumo: Grounded on the conceptualisation of multinational companies as networks of knowledge flows, this article aims to examine the influence of intersubsidiary relationships on the internationalization process of multinational companies. It begins by reviewing theoretical and empirical works that claim that knowledge of internationalization is generated and selected in the relationships between headquarters and the focal subsidiary as well as in the interorganisational relationships of multinational companies. Subsequently, one develops the idea that the internationalization of multinationals is also dependent on knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships. Illustrated by a case of an internationalization process of a British firm in the Brazilian market, the article suggests two new hypotheses for future test. The first one deals with the magnitude of exporting/ importing of knowledge and the geographical scope of the subsidiaries that are, respectively, senders/receivers of this knowledge. The second hypothesis brings dynamics to the first one by considering the time variable. Finally, one advances the idea that the internationalization of multinationals is the result of non-linear combinations in space and in time of knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships.
id USP-27_aa50e445903d83861b41633aea2cacab
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44432
network_acronym_str USP-27
network_name_str Revista de Administração (São Paulo)
repository_id_str
spelling Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionaisIntersubsidiary relationships and internationalization processes of multinational companiesRelaciones intersubsidiarias y procesos de internacionalización de multinacionalesinternationalizationmultinational companiesintersubsidiary relationshipsinternacionalizaciónmultinacionalesrelaciones intersubsidiariasinternacionalizaçãomultinacionaisrelacionamentos intersubsidiáriasGrounded on the conceptualisation of multinational companies as networks of knowledge flows, this article aims to examine the influence of intersubsidiary relationships on the internationalization process of multinational companies. It begins by reviewing theoretical and empirical works that claim that knowledge of internationalization is generated and selected in the relationships between headquarters and the focal subsidiary as well as in the interorganisational relationships of multinational companies. Subsequently, one develops the idea that the internationalization of multinationals is also dependent on knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships. Illustrated by a case of an internationalization process of a British firm in the Brazilian market, the article suggests two new hypotheses for future test. The first one deals with the magnitude of exporting/ importing of knowledge and the geographical scope of the subsidiaries that are, respectively, senders/receivers of this knowledge. The second hypothesis brings dynamics to the first one by considering the time variable. Finally, one advances the idea that the internationalization of multinationals is the result of non-linear combinations in space and in time of knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships.Partindo da concepção de que multinacionais podem ser entendidas como redes em que trafegam fluxos de conhecimentos, o presente artigo tem por objetivo examinar a influência dos relacionamentos intersubsidiárias em processos de internacionalização de multinacionais. Inicia-se o artigo analisando os trabalhos que enfatizam os relacionamentos entre matriz e subsidiária e os relacionamentos interorganizacionais das multinacionais como sendo o lócus de geração e seleção de conhecimentos em internacionalização. Posteriormente, desenvolve-se a argumentação de que a internacionalização é dependente de conhecimentos gerados e selecionados entre subsidiárias do mesmo grupo. Ilustrado por um estudo de caso, o artigo contém duas novas hipóteses, contemplando, por um lado, a relação entre a magnitude de exportação/importação de conhecimento e escopo geográfico de atuação das subsidiárias geradoras/receptoras desses conhecimentos e, por outro, introduzindo dinâmica nessa relação por meio da variável tempo. Finalmente, avança-se a idéia de que a internacionalização de multinacionais é resultado de combinações não-linares em espaço e tempo de conhecimentos gerados e selecionados em relacionamentos intersubsidiárias.Según la idea de que es posible entender a las multinacionales como redes en que circulan flujos de conocimientos, en este artículo se pretende examinar la influencia de las relaciones intersubsidiarias en procesos de internacionalización de multinacionales. Primeramente, se analizan los trabajos que señalan las relaciones entre casa matriz y subsidiaria, así como las relaciones interorganizacionales de las multinacionales, como el lugar en que se generan y seleccionan los conocimientos en internacionalización. Posteriormente, se desarrolla la idea de que la internacionalización de las multinacionales también depende del conocimiento generado y seleccionado entre subsidiarias del mismo grupo. Ilustrado por un estudio de caso, el artículo propone dos nuevas hipótesis, contemplando, por una parte, la relación entre la magnitud de exportación/importación de conocimiento y alcance geográfico de actuación de las subsidiarias generadoras/receptoras de dichos conocimientos y, por otra parte, introduciendo dinámica en dicha relación por medio de la variable tiempo. Finalmente, se presenta la idea de que la internacionalización de multinacionales es el resultado combinaciones no lineales en espacio y tiempo de conocimientos generados y seleccionados en relaciones intersubsidiarias.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4443210.1590/S0080-21072007000200004Revista de Administração; v. 42 n. 2 (2007); 155-166Revista de Administração; Vol. 42 No. 2 (2007); 155-166Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 2 (2007); 155-1661984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44432/48052Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Sérgio Fernando LoureiroVersiani, Ângela França2012-09-21T12:33:45Zoai:revistas.usp.br:article/44432Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2024-05-27T12:57:35.224436Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)true
dc.title.none.fl_str_mv Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
Intersubsidiary relationships and internationalization processes of multinational companies
Relaciones intersubsidiarias y procesos de internacionalización de multinacionales
title Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
spellingShingle Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
Rezende, Sérgio Fernando Loureiro
internationalization
multinational companies
intersubsidiary relationships
internacionalización
multinacionales
relaciones intersubsidiarias
internacionalização
multinacionais
relacionamentos intersubsidiárias
title_short Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
title_full Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
title_fullStr Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
title_full_unstemmed Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
title_sort Relacionamentos intersubsidiárias e processos de internacionalização de multinacionais
author Rezende, Sérgio Fernando Loureiro
author_facet Rezende, Sérgio Fernando Loureiro
Versiani, Ângela França
author_role author
author2 Versiani, Ângela França
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Sérgio Fernando Loureiro
Versiani, Ângela França
dc.subject.por.fl_str_mv internationalization
multinational companies
intersubsidiary relationships
internacionalización
multinacionales
relaciones intersubsidiarias
internacionalização
multinacionais
relacionamentos intersubsidiárias
topic internationalization
multinational companies
intersubsidiary relationships
internacionalización
multinacionales
relaciones intersubsidiarias
internacionalização
multinacionais
relacionamentos intersubsidiárias
description Grounded on the conceptualisation of multinational companies as networks of knowledge flows, this article aims to examine the influence of intersubsidiary relationships on the internationalization process of multinational companies. It begins by reviewing theoretical and empirical works that claim that knowledge of internationalization is generated and selected in the relationships between headquarters and the focal subsidiary as well as in the interorganisational relationships of multinational companies. Subsequently, one develops the idea that the internationalization of multinationals is also dependent on knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships. Illustrated by a case of an internationalization process of a British firm in the Brazilian market, the article suggests two new hypotheses for future test. The first one deals with the magnitude of exporting/ importing of knowledge and the geographical scope of the subsidiaries that are, respectively, senders/receivers of this knowledge. The second hypothesis brings dynamics to the first one by considering the time variable. Finally, one advances the idea that the internationalization of multinationals is the result of non-linear combinations in space and in time of knowledge generated and selected in intersubsidiary relationships.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44432
10.1590/S0080-21072007000200004
url https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44432
identifier_str_mv 10.1590/S0080-21072007000200004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44432/48052
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração; v. 42 n. 2 (2007); 155-166
Revista de Administração; Vol. 42 No. 2 (2007); 155-166
Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 2 (2007); 155-166
1984-6142
0080-2107
reponame:Revista de Administração (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Administração (São Paulo)
collection Revista de Administração (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rausp@usp.br||reinhard@usp.br
_version_ 1824325576061616128