Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolacio Filho, Ebal Sant’Anna
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Schumann , Carina, Savedra, Mônica Maria Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pandaemonium Germanicum (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/199777
Resumo: The present article aims to describe an emergency teacher training that took place in July 2020 within the framework of the training of teachers of German as a foreign language (GFL) as part of the extension projects of three public universities in the state of Rio de Janeiro. The project was proposed and developed by teacher trainers from the three universities and was attended by undergraduate students working as teachers in the free language courses offered by the three participating institutions. The purpose of the training was to provide theoretical reflections and a practical introduction to online teaching, which, at that moment, was considered the only viable way of continuing to teach during the pandemic. This article will present the structure and content of the three weeks' training. Moreover, it presents and discusses the results of the evaluations given by the participants immediately after the course and one year later, in order to ascertain the role that the training may have had in their teaching practice.
id USP-28_480a95be2a069f223b0681734dd7728a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/199777
network_acronym_str USP-28
network_name_str Pandaemonium Germanicum (Online)
repository_id_str
spelling Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentosRemote teaching in pandemic times: experiences with an emergency teacher training and its ramificationsGerman as a foreign languageTeacher trainingNew technologiesAlemão como língua estrangeiraFormação de professoresNovas tecnologiasThe present article aims to describe an emergency teacher training that took place in July 2020 within the framework of the training of teachers of German as a foreign language (GFL) as part of the extension projects of three public universities in the state of Rio de Janeiro. The project was proposed and developed by teacher trainers from the three universities and was attended by undergraduate students working as teachers in the free language courses offered by the three participating institutions. The purpose of the training was to provide theoretical reflections and a practical introduction to online teaching, which, at that moment, was considered the only viable way of continuing to teach during the pandemic. This article will present the structure and content of the three weeks' training. Moreover, it presents and discusses the results of the evaluations given by the participants immediately after the course and one year later, in order to ascertain the role that the training may have had in their teaching practice.O presente artigo tem por objetivo descrever uma ação de formação emergencial que teve lugar em julho de 2020 no âmbito da formação de professores de alemão como língua estrangeira (ALE) nos projetos de extensão de três universidades públicas do estado do Rio de Janeiro. O projeto foi proposto e desenvolvido por professores-formadores das três universidades e teve a participação de graduandos das três instituições que atuavam nos cursos livres ofertados pelas instituições. O intuito do curso era fornecer reflexões teóricas e uma introdução prática ao trabalho online que se impunha então como única alternativa viável. Serão apresentados a estrutura do curso e os conteúdos trabalhados durante as três semanas de duração da formação. Além disso, serão discutidos igualmente os resultados das avaliações feitas pelos participantes do curso logo após o término e um ano após, a fim de se averiguar o papel que o curso possa ter tido na prática daqueles que participaram da formação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/19977710.11606/1982-88372547244Pandaemonium Germanicum; v. 25 n. 47 (2022)1982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/199777/183857Copyright (c) 2022 Pandaemonium Germanicumhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBolacio Filho, Ebal Sant’AnnaSchumann , Carina Savedra, Mônica Maria Guimarães 2022-07-12T20:49:36Zoai:revistas.usp.br:article/199777Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:59.597973Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
Remote teaching in pandemic times: experiences with an emergency teacher training and its ramifications
title Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
spellingShingle Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
Bolacio Filho, Ebal Sant’Anna
German as a foreign language
Teacher training
New technologies
Alemão como língua estrangeira
Formação de professores
Novas tecnologias
title_short Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
title_full Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
title_fullStr Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
title_full_unstemmed Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
title_sort Ensino remoto em tempos de pandemia: uma experiência de formação emergencial e seus desdobramentos
author Bolacio Filho, Ebal Sant’Anna
author_facet Bolacio Filho, Ebal Sant’Anna
Schumann , Carina
Savedra, Mônica Maria Guimarães
author_role author
author2 Schumann , Carina
Savedra, Mônica Maria Guimarães
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bolacio Filho, Ebal Sant’Anna
Schumann , Carina
Savedra, Mônica Maria Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv German as a foreign language
Teacher training
New technologies
Alemão como língua estrangeira
Formação de professores
Novas tecnologias
topic German as a foreign language
Teacher training
New technologies
Alemão como língua estrangeira
Formação de professores
Novas tecnologias
description The present article aims to describe an emergency teacher training that took place in July 2020 within the framework of the training of teachers of German as a foreign language (GFL) as part of the extension projects of three public universities in the state of Rio de Janeiro. The project was proposed and developed by teacher trainers from the three universities and was attended by undergraduate students working as teachers in the free language courses offered by the three participating institutions. The purpose of the training was to provide theoretical reflections and a practical introduction to online teaching, which, at that moment, was considered the only viable way of continuing to teach during the pandemic. This article will present the structure and content of the three weeks' training. Moreover, it presents and discusses the results of the evaluations given by the participants immediately after the course and one year later, in order to ascertain the role that the training may have had in their teaching practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/199777
10.11606/1982-88372547244
url https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/199777
identifier_str_mv 10.11606/1982-88372547244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/199777/183857
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pandaemonium Germanicum
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pandaemonium Germanicum
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum; v. 25 n. 47 (2022)
1982-8837
1414-1906
reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Pandaemonium Germanicum (Online)
collection Pandaemonium Germanicum (Online)
repository.name.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||pandaemonium@usp.br
_version_ 1800221979547009024