Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Marcelo Ferraz De
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658
Resumo: In this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights.
id USP-32_69741d77f583f663dd600f49236c4dc4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/98658
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature classIntruso, incômodo e urgente: lugares do testemunho No ensino de literaturaensino de literaturatestemunhoeducaçãoliterature teachingtestimonyaesthetic pleasureeducationIn this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights.Neste artigo discutimos algumas eventuais contribuições de textos testemunhais para o ensino de literatura na educação básica. Desenvolvemos uma análise do modo como certa “literatura de testemunho” é abordada nas escolas, a partir de um olhar crítico sobre documentos oficiais da educação, livros didáticos e propostas de projetos pedagógicos. O trabalho atesta a necessidade de se aprimorar a abordagem do testemunho nas aulas de literatura, apontando alguns equívocos comuns na utilização destes textos, bem como salientando sua relevância para a compreensão da natureza e limites do literário, dos meandros entre ética e estética, ficção e realidade. Também damos destaque aos problemáticos vínculos entre testemunho, literatura, prazer estético, políticas da memória e direitos humanos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/9865810.11606/va.v0i28.98658Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 121-142Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 121-1422317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/107103https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/196508Copyright (c) 2015 Marcelo Ferraz De Paulahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Marcelo Ferraz De2023-06-26T13:40:58Zoai:revistas.usp.br:article/98658Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:40:58Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
Intruso, incômodo e urgente: lugares do testemunho No ensino de literatura
title Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
spellingShingle Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
Paula, Marcelo Ferraz De
ensino de literatura
testemunho
educação
literature teaching
testimony
aesthetic pleasure
education
title_short Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
title_full Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
title_fullStr Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
title_full_unstemmed Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
title_sort Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
author Paula, Marcelo Ferraz De
author_facet Paula, Marcelo Ferraz De
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Marcelo Ferraz De
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de literatura
testemunho
educação
literature teaching
testimony
aesthetic pleasure
education
topic ensino de literatura
testemunho
educação
literature teaching
testimony
aesthetic pleasure
education
description In this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658
10.11606/va.v0i28.98658
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658
identifier_str_mv 10.11606/va.v0i28.98658
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/107103
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/196508
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Marcelo Ferraz De Paula
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Marcelo Ferraz De Paula
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 121-142
Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 121-142
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222041116246016