Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature class
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658 |
Resumo: | In this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights. |
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Intrusive, unconfortable, urgent: the places of testimony in literature classIntruso, incômodo e urgente: lugares do testemunho No ensino de literaturaensino de literaturatestemunhoeducaçãoliterature teachingtestimonyaesthetic pleasureeducationIn this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights.Neste artigo discutimos algumas eventuais contribuições de textos testemunhais para o ensino de literatura na educação básica. Desenvolvemos uma análise do modo como certa “literatura de testemunho” é abordada nas escolas, a partir de um olhar crítico sobre documentos oficiais da educação, livros didáticos e propostas de projetos pedagógicos. O trabalho atesta a necessidade de se aprimorar a abordagem do testemunho nas aulas de literatura, apontando alguns equívocos comuns na utilização destes textos, bem como salientando sua relevância para a compreensão da natureza e limites do literário, dos meandros entre ética e estética, ficção e realidade. Também damos destaque aos problemáticos vínculos entre testemunho, literatura, prazer estético, políticas da memória e direitos humanos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/9865810.11606/va.v0i28.98658Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 121-142Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 121-1422317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/107103https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98658/196508Copyright (c) 2015 Marcelo Ferraz De Paulahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Marcelo Ferraz De2023-06-26T13:40:58Zoai:revistas.usp.br:article/98658Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:40:58Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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In this paper we discuss some contributions of testimonial texts to basic literature teaching. We develop an analysis of how the “testimonial literature” is addressed in oficial documents, textbooks and in some pedagogical projects. The research indicates the necessity of improving the work with testimonials in literature classes, defending its approach importance, focusing on the reflexive opening occasioned by such testimonial in relation to the links between fiction and reality, aesthetic pleasure, literature’s function and human rights. |
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