Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/172724 |
Resumo: | In this article, after having outlined the mythopoetic traditions and genre conventions underlying the medieval alba, we propose to examine the way in which motifs pertaining to dawn-poetry have been recycled by three Portuguese contemporary poets – Natália Correia, Joaquim Manuel Magalhães, and Pedro Sena-Lino – who, with variable mimetic accuracy and in the context of quite dissimilar poetic idioms, have attuned alba conventions both to their poiesis and personal myths. By freely combining poetic motifs stemming from troubadouresque tradition, 20 and 21st-century authors often refunctionalize or invert them parodically to the point of composing actual counter-albas. |
id |
USP-32_698b2bbceed1f66b05df49722398dba8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/172724 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporâneaWays of dawning: modulations of the dawn-song in portuguese contemporary poetryAlbaMedieval lyricContemporary portuguese poetryGeneric modulationAlbaLírica medievalPoesia portuguesa contemporâneaModulação genéricaIn this article, after having outlined the mythopoetic traditions and genre conventions underlying the medieval alba, we propose to examine the way in which motifs pertaining to dawn-poetry have been recycled by three Portuguese contemporary poets – Natália Correia, Joaquim Manuel Magalhães, and Pedro Sena-Lino – who, with variable mimetic accuracy and in the context of quite dissimilar poetic idioms, have attuned alba conventions both to their poiesis and personal myths. By freely combining poetic motifs stemming from troubadouresque tradition, 20 and 21st-century authors often refunctionalize or invert them parodically to the point of composing actual counter-albas. No presente artigo, partindo de uma breve sondagem da tradição mitopoética e das convenções sémico-formais da alba medieval, examina-se o modo como três poetas portugueses contemporâneos – Natália Correia, Joaquim Manuel Magalhães e Pedro Sena-Lino – revisitaram, com variável grau de mimetismo e no contexto de idiomas poéticos diversos, o arquétipo do canto do amanhecer, compaginando-o com a sua poiesis e mitos pessoais. Combinando livremente módulos poéticos de ascendência trovadoresca, não é raro que os autores dos séculos XX-XXI procedam à sua refuncionalização ou inversão paródica, chegando a compor verdadeiras contra-albas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/17272410.11606/va.v0i37.172724Via Atlântica; v. 21 n. 1 (2020): Imprensa brasileira e portuguesa; 400-430Via Atlântica; Vol. 21 No. 1 (2020): Portuguese-Brazilian Press; 400-4302317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/172724/166843Copyright (c) 2020 Paulo Alexandre Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Paulo Alexandre2023-06-26T13:44:45Zoai:revistas.usp.br:article/172724Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:44:45Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea Ways of dawning: modulations of the dawn-song in portuguese contemporary poetry |
title |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
spellingShingle |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea Pereira, Paulo Alexandre Alba Medieval lyric Contemporary portuguese poetry Generic modulation Alba Lírica medieval Poesia portuguesa contemporânea Modulação genérica |
title_short |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
title_full |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
title_fullStr |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
title_full_unstemmed |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
title_sort |
Modos de amanhecer: inflexões da Alba na poesia portuguesa contemporânea |
author |
Pereira, Paulo Alexandre |
author_facet |
Pereira, Paulo Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Paulo Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alba Medieval lyric Contemporary portuguese poetry Generic modulation Alba Lírica medieval Poesia portuguesa contemporânea Modulação genérica |
topic |
Alba Medieval lyric Contemporary portuguese poetry Generic modulation Alba Lírica medieval Poesia portuguesa contemporânea Modulação genérica |
description |
In this article, after having outlined the mythopoetic traditions and genre conventions underlying the medieval alba, we propose to examine the way in which motifs pertaining to dawn-poetry have been recycled by three Portuguese contemporary poets – Natália Correia, Joaquim Manuel Magalhães, and Pedro Sena-Lino – who, with variable mimetic accuracy and in the context of quite dissimilar poetic idioms, have attuned alba conventions both to their poiesis and personal myths. By freely combining poetic motifs stemming from troubadouresque tradition, 20 and 21st-century authors often refunctionalize or invert them parodically to the point of composing actual counter-albas. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/172724 10.11606/va.v0i37.172724 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/172724 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i37.172724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/172724/166843 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Paulo Alexandre Pereira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Paulo Alexandre Pereira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 21 n. 1 (2020): Imprensa brasileira e portuguesa; 400-430 Via Atlântica; Vol. 21 No. 1 (2020): Portuguese-Brazilian Press; 400-430 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222042423820288 |