Charles Baudelaire e o espiritual nas artes: um estudo comparativo entre poesia e pintura moderna
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126073 |
Resumo: | There is no way to traverse the poetic work of Charles Baudelaire without considering at any moment, and is expected not to be late, the persistence of poetic correspondences. In this work, through an intersemiotic analysis of language systems, we highlight structural correspondences between two sonnets of Les fleurs du mal and the plastic modernity of the works of Wassily Kandinsky and Jackson Pollock. A central and determining aspect to the comparative readings we will present, the theory of correspondences in Baudelaire's poetry becomes an inescapable subject for any comparative approach between his poetry and the plastic works of modernity. |
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Charles Baudelaire e o espiritual nas artes: um estudo comparativo entre poesia e pintura modernaCharles Baudelaire and the spiritual in the arts: a comparative study between poetry and modern painting Baudelaireintersemioticcorrespondenceartsmodernitypoemaoutras artestradiçãorupturamodernidadeThere is no way to traverse the poetic work of Charles Baudelaire without considering at any moment, and is expected not to be late, the persistence of poetic correspondences. In this work, through an intersemiotic analysis of language systems, we highlight structural correspondences between two sonnets of Les fleurs du mal and the plastic modernity of the works of Wassily Kandinsky and Jackson Pollock. A central and determining aspect to the comparative readings we will present, the theory of correspondences in Baudelaire's poetry becomes an inescapable subject for any comparative approach between his poetry and the plastic works of modernity.Não há como atravessar verticalmente a obra poética de Charles Baudelaire sem considerar em algum momento, e espera-se que não tarde, a persistência das correspondências poéticas. Neste trabalho, por meio de uma análise intersemiótica dos sistemas de linguagem, destacamos correspondências estruturais entre dois sonetos de Les Fleurs du mal e a modernidade plástica das obras de Wassily Kandinsky e Jackson Pollock. Aspecto fulcral e determinante às leituras comparadas que apresentaremos, a teoria das correspondências na poesia de Baudelaire torna-se assunto incontornável para qualquer abordagem comparatista entre sua poesia e as obras plásticas da modernidade.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/12607310.11606/va.v0i31.126073Via Atlântica; v. 18 n. 1 (2017): Literatura e política nos países de língua portuguesa; 313-329Via Atlântica; Vol. 18 No. 1 (2017): Literatura e política nos países de língua portuguesa; 313-3292317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126073/136877https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126073/196477Copyright (c) 2017 Aguinaldo José Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Aguinaldo JoséNarvaes, Giuliarde de Abreu2023-06-26T13:42:35Zoai:revistas.usp.br:article/126073Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:42:35Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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