Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914 |
Resumo: | This article intends to show the process of construction about the females characters in the novel “O pardal é um pássaro azul de Heloneida Studart”, wrote and published in the Militar time (1964 – 1985) in Brazil. For that, this work is based on the feminist theory, because the protest against the Dictatorship and the contestation against the female oppression are present at the same time in the novel, especially in the character characterization and in the narrative focus. |
id |
USP-32_c6f295d70b4552a4d5caac4063a155d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139914 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida StuartMulheres engaioladas em Tempos de fardas: representações da mulher como ser à margem em “O pardal é um pássaro azul” de Heloneida Studartfeminismopersonagens femininasHeloneida Studartfeminismfemale charactersHeloneida StudartThis article intends to show the process of construction about the females characters in the novel “O pardal é um pássaro azul de Heloneida Studart”, wrote and published in the Militar time (1964 – 1985) in Brazil. For that, this work is based on the feminist theory, because the protest against the Dictatorship and the contestation against the female oppression are present at the same time in the novel, especially in the character characterization and in the narrative focus. O presente trabalho pretende problematizar a construção das personagens femininas na obra “O pardal é um pássaro azul”, de Heloneida Studart, escrito e publicado no período referente ao Regime Militar no Brasil, estabelecido em 1 de abril de 1964, cuja vigência se deu até o ano de 1985. Para tanto, dialoga-se com a teoria feminista, uma vez que juntamente ao protesto contra a ditadura, assume-se uma postura de contestação à situação de opressão feminina e à desigualdade de gênero, explicitada especialmente na construção das personagens e na manipulação do foco narrativo.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/13991410.11606/va.v0i33.139914Via Atlântica; v. 19 n. 1 (2018): Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro; 301-310Via Atlântica; Vol. 19 No. 1 (2018): Dossier 33 - Queering the luso-african-brazilian canon; 301-3102317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914/147138https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914/196970Copyright (c) 2018 Evelyn Caroline de Mellohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMello, Evelyn Caroline de2023-06-26T13:43:18Zoai:revistas.usp.br:article/139914Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:43:18Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart Mulheres engaioladas em Tempos de fardas: representações da mulher como ser à margem em “O pardal é um pássaro azul” de Heloneida Studart |
title |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
spellingShingle |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart Mello, Evelyn Caroline de feminismo personagens femininas Heloneida Studart feminism female characters Heloneida Studart |
title_short |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
title_full |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
title_fullStr |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
title_full_unstemmed |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
title_sort |
Caged woman in the militar time:woman representation as marginalized person in “O pardal é um pássaro azul”, by Heloneida Stuart |
author |
Mello, Evelyn Caroline de |
author_facet |
Mello, Evelyn Caroline de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mello, Evelyn Caroline de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
feminismo personagens femininas Heloneida Studart feminism female characters Heloneida Studart |
topic |
feminismo personagens femininas Heloneida Studart feminism female characters Heloneida Studart |
description |
This article intends to show the process of construction about the females characters in the novel “O pardal é um pássaro azul de Heloneida Studart”, wrote and published in the Militar time (1964 – 1985) in Brazil. For that, this work is based on the feminist theory, because the protest against the Dictatorship and the contestation against the female oppression are present at the same time in the novel, especially in the character characterization and in the narrative focus. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914 10.11606/va.v0i33.139914 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i33.139914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914/147138 https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/139914/196970 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Evelyn Caroline de Mello https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Evelyn Caroline de Mello https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 19 n. 1 (2018): Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro; 301-310 Via Atlântica; Vol. 19 No. 1 (2018): Dossier 33 - Queering the luso-african-brazilian canon; 301-310 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222041920503808 |