Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255 |
Resumo: | Almost always associated to the popular culture, the kitsch has an important place in the Brazilian society. If that aesthetics influences the music and the television, the filmmakers sought in the kitsch not just strategies to attract the public, but also to rethink the politics in some important moments of the Brazilian history. In this article, we propose an analysis of the film Amor, plástico e barulho (2013) by Renata Pinheiro. In this movie, Renata Pinheiro brings us to the universe of the peripheries of Recife through the dreams and the disillusions of Shelly and Jaqueline, two dancers / singers of the group Brega Show. In her mise en scène, Renata Pinheiro adopts a kitsch aesthetics, approaching those characters' universe and revealing all the complexities of the social relationships of class and gender in the Brazilian society. |
id |
USP-32_fa23891d5773a24e711e5078d94ebbde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/140255 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata PinheiroGender representations in the kitsch universe of Renata Pinheiro’s Amor, plástico e barulhocinema brasileirokitschrepresentação de gênerobregaBrazilian cinemakitschgender representationtackyAlmost always associated to the popular culture, the kitsch has an important place in the Brazilian society. If that aesthetics influences the music and the television, the filmmakers sought in the kitsch not just strategies to attract the public, but also to rethink the politics in some important moments of the Brazilian history. In this article, we propose an analysis of the film Amor, plástico e barulho (2013) by Renata Pinheiro. In this movie, Renata Pinheiro brings us to the universe of the peripheries of Recife through the dreams and the disillusions of Shelly and Jaqueline, two dancers / singers of the group Brega Show. In her mise en scène, Renata Pinheiro adopts a kitsch aesthetics, approaching those characters' universe and revealing all the complexities of the social relationships of class and gender in the Brazilian society.Quase sempre associado à cultura popular, o kitsch tem um lugar importante na sociedade brasileira. Se essa estética influencia a música e a televisão, os cineastas brasileiros procuraram no kitsch não apenas estratégias para atrair o público, mas também para repensar a política em alguns momentos importantes da história brasileira. Neste artigo, propomos uma análise do filme Amor, plástico e barulho (2013), de Renata Pinheiro, no qual a diretora nos leva ao universo das periferias de Recife através dos sonhos e das desilusões de Shelly e Jaqueline, duas dançarinas/cantoras do grupo Brega Show. Na sua mise en scène, Renata Pinheiro adota uma estética kitsch, aproximando-nos do universo dessas personagens e revelando todas as complexidades das relações sociais de classe e gênero na sociedade brasileira.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/14025510.11606/va.v0i33.140255Via Atlântica; v. 19 n. 1 (2018): Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro; 365-378Via Atlântica; Vol. 19 No. 1 (2018): Dossier 33 - Queering the luso-african-brazilian canon; 365-3782317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255/147130https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255/196974Copyright (c) 2018 Alberto Inacio da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alberto Inacio da2023-06-26T13:43:18Zoai:revistas.usp.br:article/140255Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:43:18Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro Gender representations in the kitsch universe of Renata Pinheiro’s Amor, plástico e barulho |
title |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
spellingShingle |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro Silva, Alberto Inacio da cinema brasileiro kitsch representação de gênero brega Brazilian cinema kitsch gender representation tacky |
title_short |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
title_full |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
title_fullStr |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
title_full_unstemmed |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
title_sort |
Representações de gênero no universo kitsch de Amor, plástico e barulho de Renata Pinheiro |
author |
Silva, Alberto Inacio da |
author_facet |
Silva, Alberto Inacio da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alberto Inacio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema brasileiro kitsch representação de gênero brega Brazilian cinema kitsch gender representation tacky |
topic |
cinema brasileiro kitsch representação de gênero brega Brazilian cinema kitsch gender representation tacky |
description |
Almost always associated to the popular culture, the kitsch has an important place in the Brazilian society. If that aesthetics influences the music and the television, the filmmakers sought in the kitsch not just strategies to attract the public, but also to rethink the politics in some important moments of the Brazilian history. In this article, we propose an analysis of the film Amor, plástico e barulho (2013) by Renata Pinheiro. In this movie, Renata Pinheiro brings us to the universe of the peripheries of Recife through the dreams and the disillusions of Shelly and Jaqueline, two dancers / singers of the group Brega Show. In her mise en scène, Renata Pinheiro adopts a kitsch aesthetics, approaching those characters' universe and revealing all the complexities of the social relationships of class and gender in the Brazilian society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255 10.11606/va.v0i33.140255 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i33.140255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255/147130 https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/140255/196974 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alberto Inacio da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alberto Inacio da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 19 n. 1 (2018): Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro; 365-378 Via Atlântica; Vol. 19 No. 1 (2018): Dossier 33 - Queering the luso-african-brazilian canon; 365-378 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222041936232448 |