Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santiago, Leonéa Vitória
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, Noêmia Belém de, Bulhões, Alexandre Magno Câncio, Simões, Antonio Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886
Resumo: The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context.
id USP-35_9d886fbed7fbb5db1cb0b97c4cac859b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/52886
network_acronym_str USP-35
network_name_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository_id_str
spelling Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes Representaciones sociales del cuerpo: un estudio sobre las construcciones simbólicas en adolescentes Social representations of the body: a study on the symbolic constructions in teenagers EducaciónEducación físicaCuerpoRepresentaciones simbólicasAnorexiaAdolescentesEducationPhysical educationBodySymbolic representationsAnorexiaAdolescentsEducaçãoEducação físicaCorpoRepresentações sociaisAnorexiaAdolescentes The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context. Este estudo, de natureza exploratória descritiva, buscou compreender as representações do corpo em adolescentes, do nono ano de escolaridade em Portugal em ambos os gêneros. Entrevistas foram gravadas, recorrendo-se à técnica de análise de conteúdo. Utilizou-se o programa informático NVivo para tratar os dados. Como resultado, verificamos que a herança cartesiana, concebe o corpo como extensão da mente. A representação feminina valoriza o estético, enquanto o corpo é instrumento e a saúde como valor, é representado pelo gênero masculino como forma de se estar no mundo. No lazer surge o movimento pelo movimento e de novo surge o convívio como valor. A comunicação social influência o sentido crítico de cada um. A anorexia nervosa é representada por questões socioculturais e os alunos não reconhecem a aluna diagnosticada com a patologia, no contexto escolar. Este estudio, de naturaleza exploratoria descriptiva, buscó comprender las representaciones del cuerpo en adolescentes, del noveno año de escolaridad en Portugal, en ambos géneros. Entrevistas fueron grabadas, recurriéndose a la técnica de análisis de contenido. Se utilizó el programa informático NVivo para tratar los datos. Como resultado, verificamos que la herencia cartesiana, concibe el cuerpo como extensión de la mente. La representación femenina valoriza lo estético, en cuanto el cuerpo es instrumento y la salud, como valor, es representado por el género masculino como forma de estar en el mundo. En el ocio, surge el movimiento por el movimiento y de nuevo surge la convivencia como valor. La comunicación social influencia el sentido crítico de cada uno. La anorexia nerviosa es representada por cuestiones socioculturales y los alumnos no reconocen la alumna diagnosticada con la patología, en el contexto escolar. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2012-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/5288610.1590/S1807-55092012000400008Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 4 (2012); 627-643 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 4 (2012); 627-643 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 4 (2012); 627-643 1981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886/56816Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantiago, Leonéa VitóriaOliveira, Noêmia Belém deBulhões, Alexandre Magno CâncioSimões, Antonio Carlos2013-04-05T15:45:20Zoai:revistas.usp.br:article/52886Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2013-04-05T15:45:20Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
Representaciones sociales del cuerpo: un estudio sobre las construcciones simbólicas en adolescentes
Social representations of the body: a study on the symbolic constructions in teenagers
title Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
spellingShingle Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
Santiago, Leonéa Vitória
Educación
Educación física
Cuerpo
Representaciones simbólicas
Anorexia
Adolescentes
Education
Physical education
Body
Symbolic representations
Anorexia
Adolescents
Educação
Educação física
Corpo
Representações sociais
Anorexia
Adolescentes
title_short Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
title_full Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
title_fullStr Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
title_full_unstemmed Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
title_sort Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
author Santiago, Leonéa Vitória
author_facet Santiago, Leonéa Vitória
Oliveira, Noêmia Belém de
Bulhões, Alexandre Magno Câncio
Simões, Antonio Carlos
author_role author
author2 Oliveira, Noêmia Belém de
Bulhões, Alexandre Magno Câncio
Simões, Antonio Carlos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santiago, Leonéa Vitória
Oliveira, Noêmia Belém de
Bulhões, Alexandre Magno Câncio
Simões, Antonio Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Educación física
Cuerpo
Representaciones simbólicas
Anorexia
Adolescentes
Education
Physical education
Body
Symbolic representations
Anorexia
Adolescents
Educação
Educação física
Corpo
Representações sociais
Anorexia
Adolescentes
topic Educación
Educación física
Cuerpo
Representaciones simbólicas
Anorexia
Adolescentes
Education
Physical education
Body
Symbolic representations
Anorexia
Adolescents
Educação
Educação física
Corpo
Representações sociais
Anorexia
Adolescentes
description The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886
10.1590/S1807-55092012000400008
url https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886
identifier_str_mv 10.1590/S1807-55092012000400008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886/56816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 4 (2012); 627-643
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 4 (2012); 627-643
Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 4 (2012); 627-643
1981-4690
1807-5509
reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
collection Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||reveefe@usp.br
_version_ 1800222932035698688