Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886 |
Resumo: | The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context. |
id |
USP-35_9d886fbed7fbb5db1cb0b97c4cac859b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/52886 |
network_acronym_str |
USP-35 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes Representaciones sociales del cuerpo: un estudio sobre las construcciones simbólicas en adolescentes Social representations of the body: a study on the symbolic constructions in teenagers EducaciónEducación físicaCuerpoRepresentaciones simbólicasAnorexiaAdolescentesEducationPhysical educationBodySymbolic representationsAnorexiaAdolescentsEducaçãoEducação físicaCorpoRepresentações sociaisAnorexiaAdolescentes The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context. Este estudo, de natureza exploratória descritiva, buscou compreender as representações do corpo em adolescentes, do nono ano de escolaridade em Portugal em ambos os gêneros. Entrevistas foram gravadas, recorrendo-se à técnica de análise de conteúdo. Utilizou-se o programa informático NVivo para tratar os dados. Como resultado, verificamos que a herança cartesiana, concebe o corpo como extensão da mente. A representação feminina valoriza o estético, enquanto o corpo é instrumento e a saúde como valor, é representado pelo gênero masculino como forma de se estar no mundo. No lazer surge o movimento pelo movimento e de novo surge o convívio como valor. A comunicação social influência o sentido crítico de cada um. A anorexia nervosa é representada por questões socioculturais e os alunos não reconhecem a aluna diagnosticada com a patologia, no contexto escolar. Este estudio, de naturaleza exploratoria descriptiva, buscó comprender las representaciones del cuerpo en adolescentes, del noveno año de escolaridad en Portugal, en ambos géneros. Entrevistas fueron grabadas, recurriéndose a la técnica de análisis de contenido. Se utilizó el programa informático NVivo para tratar los datos. Como resultado, verificamos que la herencia cartesiana, concibe el cuerpo como extensión de la mente. La representación femenina valoriza lo estético, en cuanto el cuerpo es instrumento y la salud, como valor, es representado por el género masculino como forma de estar en el mundo. En el ocio, surge el movimiento por el movimiento y de nuevo surge la convivencia como valor. La comunicación social influencia el sentido crítico de cada uno. La anorexia nerviosa es representada por cuestiones socioculturales y los alumnos no reconocen la alumna diagnosticada con la patología, en el contexto escolar. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2012-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/5288610.1590/S1807-55092012000400008Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 4 (2012); 627-643 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 4 (2012); 627-643 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 4 (2012); 627-643 1981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886/56816Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantiago, Leonéa VitóriaOliveira, Noêmia Belém deBulhões, Alexandre Magno CâncioSimões, Antonio Carlos2013-04-05T15:45:20Zoai:revistas.usp.br:article/52886Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2013-04-05T15:45:20Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes Representaciones sociales del cuerpo: un estudio sobre las construcciones simbólicas en adolescentes Social representations of the body: a study on the symbolic constructions in teenagers |
title |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
spellingShingle |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes Santiago, Leonéa Vitória Educación Educación física Cuerpo Representaciones simbólicas Anorexia Adolescentes Education Physical education Body Symbolic representations Anorexia Adolescents Educação Educação física Corpo Representações sociais Anorexia Adolescentes |
title_short |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
title_full |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
title_fullStr |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
title_full_unstemmed |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
title_sort |
Representações sociais do corpo: um estudo sobre as construções simbólicas em adolescentes |
author |
Santiago, Leonéa Vitória |
author_facet |
Santiago, Leonéa Vitória Oliveira, Noêmia Belém de Bulhões, Alexandre Magno Câncio Simões, Antonio Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Noêmia Belém de Bulhões, Alexandre Magno Câncio Simões, Antonio Carlos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santiago, Leonéa Vitória Oliveira, Noêmia Belém de Bulhões, Alexandre Magno Câncio Simões, Antonio Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Educación física Cuerpo Representaciones simbólicas Anorexia Adolescentes Education Physical education Body Symbolic representations Anorexia Adolescents Educação Educação física Corpo Representações sociais Anorexia Adolescentes |
topic |
Educación Educación física Cuerpo Representaciones simbólicas Anorexia Adolescentes Education Physical education Body Symbolic representations Anorexia Adolescents Educação Educação física Corpo Representações sociais Anorexia Adolescentes |
description |
The current descriptive exploratory nature study aimed at understanding the representations of the body in teenagers of both sexes from the ninth school year grade in Portugal. Interviews were recorded, thus using the content analysis technique. The NVivo informatics program was used to deal with the data. The results, show that the Cartesian inheritance conceives the body as an extension of the mind. The female representation highlights aesthetics, while the body is a tool and health as value is represented by the male gender as a means of being in the world. The movement by the movement arises within the leisure and again the living appears as a value. The social communication influences each one's critical sense. The nervous anorexia is represented by social-cultural matters and the students do not recognize the student who was diagnosed with the pathology within the school context. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886 10.1590/S1807-55092012000400008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1807-55092012000400008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52886/56816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 4 (2012); 627-643 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 4 (2012); 627-643 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 4 (2012); 627-643 1981-4690 1807-5509 reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||reveefe@usp.br |
_version_ |
1800222932035698688 |