Poder, persuasão, exibição: análise de mensagens de “influenciadoras” na rede social Instagram
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
DOI: | 10.11606/issn.2236-4242.v37i1p128-148 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/214318 |
Resumo: | The social media platform Instagram appears, currently, as a privileged communication space, where users can easily share and publish their photos and videos. We are therefore witnessing the emergence of female influencers, women who gain visibility through publications on this social network and who promote brands through images and comments on the products they advertise. Given Instagram’s highly competitive market, this study analyses posts on a Portuguese influencer’s page in order to reconsider, on one hand, the linguistic-discursive strategies of comments that convey the ethos of character and credibility and, on the other hand, the strategies at the service of the construction of power and persuasion. The analysis shows that the technique of glamourisation is used to create an excessive effect regarding what is being advertised in order to exert power. |
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Poder, persuasão, exibição: análise de mensagens de “influenciadoras” na rede social InstagramPower, persuasion, self-exhibition: analysing messages from “influencers” on the social media platform InstagramDiscourse strategiesPragmatic-discursive analysisEthos constructionPersuasive discourseEstratégias discursivasAnálise pragmático-discursivaConstrução do ethosDiscurso persuasivoThe social media platform Instagram appears, currently, as a privileged communication space, where users can easily share and publish their photos and videos. We are therefore witnessing the emergence of female influencers, women who gain visibility through publications on this social network and who promote brands through images and comments on the products they advertise. Given Instagram’s highly competitive market, this study analyses posts on a Portuguese influencer’s page in order to reconsider, on one hand, the linguistic-discursive strategies of comments that convey the ethos of character and credibility and, on the other hand, the strategies at the service of the construction of power and persuasion. The analysis shows that the technique of glamourisation is used to create an excessive effect regarding what is being advertised in order to exert power.A rede social Instagram afigura-se, na contemporaneidade, como um espaço de comunicação privilegiado, em que os utilizadores podem partilhar e publicar facilmente as suas fotografias e vídeos. Assistimos, por isso, ao surgimento de influenciadoras, mulheres que ganham visibilidade através de publicações na rede social e que promovem marcas através de imagens e de comentários para os produtos que publicitam. Face ao mercado muito competitivo que é criado a partir da rede social, analisam-se neste estudo publicações da página de Instagram de uma influenciadora portuguesa, a fim de recensear, por um lado, as estratégias linguístico-discursivas de posts que veiculam ethè de carácter, de credibilidade e, por outro, as estratégias ao serviço da construção do poder e da persuasão. A análise permite comprovar o recurso à técnica da glamourização, que visa construir um efeito excessivo em relação ao que se quer publicitar para, desta forma, exercer o poder.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2024-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/21431810.11606/issn.2236-4242.v37i1p128-148Linha D'Água; v. 37 n. 1 (2024): Diálogos Brasil-Portugal nos Estudos do Texto e do Discurso; 128-1482236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/214318/203265https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/214318/204589Copyright (c) 2024 Isabel Roboredo Searahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeara, Isabel Roboredo2024-05-10T23:52:21Zoai:revistas.usp.br:article/214318Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2024-05-10T23:52:21Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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Poder, persuasão, exibição: análise de mensagens de “influenciadoras” na rede social Instagram Poder, persuasão, exibição: análise de mensagens de “influenciadoras” na rede social Instagram Seara, Isabel Roboredo Discourse strategies Pragmatic-discursive analysis Ethos construction Persuasive discourse Estratégias discursivas Análise pragmático-discursiva Construção do ethos Discurso persuasivo Seara, Isabel Roboredo Discourse strategies Pragmatic-discursive analysis Ethos construction Persuasive discourse Estratégias discursivas Análise pragmático-discursiva Construção do ethos Discurso persuasivo |
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