Troca vocabular: humor e expressividade nas propagandas da Hortifruti
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/160508 |
Resumo: | Exceeding discourses whose purpose is, above all, information, the advertising discourse prioritizes playful ideas and word games, by using strategies that imply verbal and nonverbal language. It considers the participation of the other, dialoguing with other texts, discourses, emotionally appealing to memory, to the reader/consumer repertoire. Thus, this paper considers the linguistic and discursive aspect of Hortifruti (a kind of greengrocer) advertising campaigns, aiming at showing the word substitution as an expressive resource constructing advertisements parodic tones. The analysis of the selected corpus is based on the Lexical Stylistic which is engaged with the expressiveness of the words. |
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Troca vocabular: humor e expressividade nas propagandas da HortifrutiWord Substitution: Humor and Expressiveness in Hortifruti AdvertisementsAdvertising DiscourseLexiconExpressivenessParodyStylisticDiscurso publicitárioLéxicoExpressividadeParódiaEstilísticaExceeding discourses whose purpose is, above all, information, the advertising discourse prioritizes playful ideas and word games, by using strategies that imply verbal and nonverbal language. It considers the participation of the other, dialoguing with other texts, discourses, emotionally appealing to memory, to the reader/consumer repertoire. Thus, this paper considers the linguistic and discursive aspect of Hortifruti (a kind of greengrocer) advertising campaigns, aiming at showing the word substitution as an expressive resource constructing advertisements parodic tones. The analysis of the selected corpus is based on the Lexical Stylistic which is engaged with the expressiveness of the words.Distanciando-se de discursos cuja finalidade é sobretudo a informação, o discurso publicitário prioriza o lúdico, o jogo de ideias e palavras, fazendo uso de estratégias que envolvem a linguagem verbal e não verbal. Considera efetivamente a participação do outro, dialogando com diversos textos, discursos, apelando emocionalmente à memória, ao repertório do leitor/ consumidor. O presente trabalho considera, assim, o aspecto linguístico e discursivo das campanhas publicitárias da rede Hortifruti, tendo por objetivo mostrar as trocas vocabulares como recurso expressivo na construção do tom paródico das propagandas. A análise do corpus selecionado é pautada na Estilística Léxica que se ocupa da expressividade das palavras.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/16050810.11606/issn.2236-4242.v32i3p99-115Linha D'Água; v. 32 n. 3 (2019): Estudos lexicais em foco; 99-1152236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/160508/158147https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/160508/170420Copyright (c) 2019 Linha D'Águahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIgnez, Alessandra FerreiraFerreira, Eliana Roda2022-03-25T13:42:53Zoai:revistas.usp.br:article/160508Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:54.559908Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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