Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kempinska, Olga
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linha D'Água (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198
Resumo: Poems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance.
id USP-36_b7f084ffeccb0b9d0470d133c7c55977
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/151198
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling Encenações da escrita nos textos de Adília LopesMises-en-Scène of Writing in the Texts by Adília LopesWritingAdília LopesJan MukarovskyAesthetic FunctionEthicsEscritaAdília LopesJan MukarovskyFunção estéticaEstéticaPoems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance.Nos poemas e nas narrativas-fragmentos de Adília Lopes trata-se de um intenso convívio com a tessitura da morte e de um significativo deslocamento de sua representação do domínio consagrado pela tradição – o das flores, dos ossos e das conchas – para o âmbito dos materiais da escrita. E é justamente nesse deslocamento, que distancia a encenação da relação entre escrita e desejo do contexto da natureza, que consiste a singularidade dos textos da poeta portuguesa nos dias de hoje. Com efeito, a perturbadora confusão entre as posturas estética, prática e mágico-religiosa, delimitadas no âmbito do Círculo Linguístico de Praga por Jan Mukarovski, vê-se encenada em muitos dos textos de Adília Lopes que relatam fatos aparentemente corriqueiros, apontando para os perigos da pseudo-racionalidade totalitária. De fato, a renúncia ao caráter arbitrário do signo, típica da função mágica, é característica também de certos estados de um delírio psicótico que procura gratificações brutas para impulsos agressivos. Dessa forma, a denúncia do considerável enfraquecimento da eficácia da função estética em prol da função mágica, característica da superstição, torna-se o foco de sua exigente poética, na qual a lógica da metonímia e a referencialidade negativa se revelam instrumentos necessários da resistência subjetiva.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/15119810.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144Linha D'Água; v. 32 n. 2 (2019): Cartografia(s) da(s) Lusofonia(s); 127-1442236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/155787https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/159854Copyright (c) 2019 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessKempinska, Olga2022-03-25T13:43:08Zoai:revistas.usp.br:article/151198Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:53.245641Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
Mises-en-Scène of Writing in the Texts by Adília Lopes
title Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
spellingShingle Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
Kempinska, Olga
Writing
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Aesthetic Function
Ethics
Escrita
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Função estética
Estética
title_short Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
title_full Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
title_fullStr Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
title_full_unstemmed Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
title_sort Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
author Kempinska, Olga
author_facet Kempinska, Olga
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kempinska, Olga
dc.subject.por.fl_str_mv Writing
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Aesthetic Function
Ethics
Escrita
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Função estética
Estética
topic Writing
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Aesthetic Function
Ethics
Escrita
Adília Lopes
Jan Mukarovsky
Função estética
Estética
description Poems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198
10.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/155787
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/159854
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 32 n. 2 (2019): Cartografia(s) da(s) Lusofonia(s); 127-144
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1800221894485475328