Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198 |
Resumo: | Poems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance. |
id |
USP-36_b7f084ffeccb0b9d0470d133c7c55977 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/151198 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Encenações da escrita nos textos de Adília LopesMises-en-Scène of Writing in the Texts by Adília LopesWritingAdília LopesJan MukarovskyAesthetic FunctionEthicsEscritaAdília LopesJan MukarovskyFunção estéticaEstéticaPoems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance.Nos poemas e nas narrativas-fragmentos de Adília Lopes trata-se de um intenso convívio com a tessitura da morte e de um significativo deslocamento de sua representação do domínio consagrado pela tradição – o das flores, dos ossos e das conchas – para o âmbito dos materiais da escrita. E é justamente nesse deslocamento, que distancia a encenação da relação entre escrita e desejo do contexto da natureza, que consiste a singularidade dos textos da poeta portuguesa nos dias de hoje. Com efeito, a perturbadora confusão entre as posturas estética, prática e mágico-religiosa, delimitadas no âmbito do Círculo Linguístico de Praga por Jan Mukarovski, vê-se encenada em muitos dos textos de Adília Lopes que relatam fatos aparentemente corriqueiros, apontando para os perigos da pseudo-racionalidade totalitária. De fato, a renúncia ao caráter arbitrário do signo, típica da função mágica, é característica também de certos estados de um delírio psicótico que procura gratificações brutas para impulsos agressivos. Dessa forma, a denúncia do considerável enfraquecimento da eficácia da função estética em prol da função mágica, característica da superstição, torna-se o foco de sua exigente poética, na qual a lógica da metonímia e a referencialidade negativa se revelam instrumentos necessários da resistência subjetiva.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/15119810.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144Linha D'Água; v. 32 n. 2 (2019): Cartografia(s) da(s) Lusofonia(s); 127-1442236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/155787https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/159854Copyright (c) 2019 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessKempinska, Olga2022-03-25T13:43:08Zoai:revistas.usp.br:article/151198Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:53.245641Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes Mises-en-Scène of Writing in the Texts by Adília Lopes |
title |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
spellingShingle |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes Kempinska, Olga Writing Adília Lopes Jan Mukarovsky Aesthetic Function Ethics Escrita Adília Lopes Jan Mukarovsky Função estética Estética |
title_short |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
title_full |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
title_fullStr |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
title_full_unstemmed |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
title_sort |
Encenações da escrita nos textos de Adília Lopes |
author |
Kempinska, Olga |
author_facet |
Kempinska, Olga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kempinska, Olga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing Adília Lopes Jan Mukarovsky Aesthetic Function Ethics Escrita Adília Lopes Jan Mukarovsky Função estética Estética |
topic |
Writing Adília Lopes Jan Mukarovsky Aesthetic Function Ethics Escrita Adília Lopes Jan Mukarovsky Função estética Estética |
description |
Poems and narrative-fragments by Adília Lopes relate to an intense interaction with the composition of death and a significant displacement of its representation from the domain acclaimed by the tradition – that of flowers, bones and shells –as for the realm of writing materials. Moreover, it is in this very displacement, that disassociates the mise-en-scène of the relation between writing and desire away from the context of nature, which consists of the singularity of the Portuguese poet. In fact, the disturbing confusion of the esthetic postures, the practical and the magically-religious ones, delineated in the ambit of the Prague Linguistic Circle by Jan Mukarovski, is represented in numerous texts by Adília Lopes which narrate apparently ordinary facts, pointing to the dangers of the totalitarian pseudo-rationality. In fact, the renunciation of the arbitrary character of sign, typical of the magical function, is also characteristic of some states of the psychotic delirium, which seeks brutal gratifications of aggressive impulses. Thus, the denunciation of the enfeeblement of the esthetic function’s efficacy in favour of the magical function, characteristic of the superstition, becomes the focus of her demanding poetics, in which the logic of metonymy and the negative referenciality prove to be the indispensable instruments of the subjective resistance. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198 10.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v32i2p127-144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/155787 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151198/159854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linha D'Água info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linha D'Água |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 32 n. 2 (2019): Cartografia(s) da(s) Lusofonia(s); 127-144 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221894485475328 |