Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039 |
Resumo: | Considering the broader socio-historical context in which we have lived in the relation to the use of textbooks in Basic Education, in the public school system, we seek to contribute to a social debate about the process of choosing textbooks in schools and the National Book and Didactic Material Program (PNLD) 2020 Guide, since the document offers reviews about approved Portuguese language textbooks, as well as about the possible relationships that the PNLD 2020 Guide establishes with teaching knowledge and abilities (HOFSTETTER; SCHNEUWLY, 2009; STUTZ, 2012), in addition to language skills (DOLZ; PASQUIER; BRONCKART, 1993; SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; STUTZ; CRISTOVÃO, 2011; CRISTOVÃO, 2013), fundamental for language teaching. Nevertheless, we guided our study according to the theoretical-methodological perspective of the Socio-discursive Interactionism (ISD) (BRONCKART, 1997/2009). As for the methodological procedures, we used the PNLD 2020 Guide as an object of analysis in regard to Reviews of approved books by PNLD 2020, taking language skills, knowledge and teaching abilities as categories of analysis of those Reviews. The results lead us to possible contributions and / or limitations of the PNLD 2020 Guide for the teaching of Portuguese. Having said that, we hope to contribute to the discussion about the evaluation process of choosing textbooks by the language teacher. |
id |
USP-36_dcc7d576f5a2dbd2916b58fe8a8c286a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/167039 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docentePortuguese Language PNLD 2020 Guide Textbook Reviews: A Tool for Teaching WorkPortuguese LanguageSociodiscursive InteractionismReviews of Approved TextbooksTeaching Worklíngua portuguesainteracionismo sociodiscursivoresenhas dos livros didáticos aprovadostrabalho docenteConsidering the broader socio-historical context in which we have lived in the relation to the use of textbooks in Basic Education, in the public school system, we seek to contribute to a social debate about the process of choosing textbooks in schools and the National Book and Didactic Material Program (PNLD) 2020 Guide, since the document offers reviews about approved Portuguese language textbooks, as well as about the possible relationships that the PNLD 2020 Guide establishes with teaching knowledge and abilities (HOFSTETTER; SCHNEUWLY, 2009; STUTZ, 2012), in addition to language skills (DOLZ; PASQUIER; BRONCKART, 1993; SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; STUTZ; CRISTOVÃO, 2011; CRISTOVÃO, 2013), fundamental for language teaching. Nevertheless, we guided our study according to the theoretical-methodological perspective of the Socio-discursive Interactionism (ISD) (BRONCKART, 1997/2009). As for the methodological procedures, we used the PNLD 2020 Guide as an object of analysis in regard to Reviews of approved books by PNLD 2020, taking language skills, knowledge and teaching abilities as categories of analysis of those Reviews. The results lead us to possible contributions and / or limitations of the PNLD 2020 Guide for the teaching of Portuguese. Having said that, we hope to contribute to the discussion about the evaluation process of choosing textbooks by the language teacher.Considerando o contexto sócio-histórico mais amplo em que temos vivido em relação ao uso do livro didático na Educação Básica da rede pública de ensino, buscamos contribuir para um debate social acerca do processo de escolha dos livros didáticos nas escolas e o Guia PNLD 2020, uma vez que o documento oferece resenhas a respeito dos livros didáticos de Língua Portuguesa aprovados, bem como sobre as possíveis relações que o Guia PNLD 2020 estabelece com os saberes e as Capacidades Cocentes (HOFSTETTER; SCHNEUWLY, 2009; STUTZ, 2012), além das capacidades de linguagem (DOLZ; PASQUIER; BRONCKART, 1993; SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; STUTZ; CRISTOVÃO, 2011; CRISTOVÃO, 2013), necessários ao ensino de línguas. Para tanto, pautamos nosso estudo na perspectiva teóricometodológica do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD) (BRONCKART, [1997]2009). Quanto aos procedimentos metodológicos, utilizamos o Guia PNLD 2020 como objeto de análise no que tange às Resenhas dos livros aprovados pelo PNLD 2020, tomando as capacidades de linguagem, os saberes e as Capacidades Docentes como categorias de análise destas Resenhas. Os resultados apontam para possíveis contribuições e/ou limitações do Guia PNLD 2020 para o ensino de Língua Portuguesa. Com isso, esperamos contribuir para a discussão acerca do processo de avaliação e escolha do livro didático pelo professor de línguas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/16703910.11606/issn.2236-4242.v33i2p189-214Linha D'Água; v. 33 n. 2 (2020): Gêneros, tecnologia e multimodalidade: perspectivas para o ensino-aprendizagem de línguas e para a formação de professores; 189-2142236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039/162690https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039/170463Copyright (c) 2020 Linha D'Águahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTognato, Maria Izabel RodriguesButtler, Daniella Barbosa2022-03-25T13:42:18Zoai:revistas.usp.br:article/167039Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:55.664067Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente Portuguese Language PNLD 2020 Guide Textbook Reviews: A Tool for Teaching Work |
title |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
spellingShingle |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente Tognato, Maria Izabel Rodrigues Portuguese Language Sociodiscursive Interactionism Reviews of Approved Textbooks Teaching Work língua portuguesa interacionismo sociodiscursivo resenhas dos livros didáticos aprovados trabalho docente |
title_short |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
title_full |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
title_fullStr |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
title_full_unstemmed |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
title_sort |
Resenhas dos livros didáticos aprovados pelo Guia PNLD 2020 de língua portuguesa: uma ferramenta para o trabalho docente |
author |
Tognato, Maria Izabel Rodrigues |
author_facet |
Tognato, Maria Izabel Rodrigues Buttler, Daniella Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Buttler, Daniella Barbosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tognato, Maria Izabel Rodrigues Buttler, Daniella Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese Language Sociodiscursive Interactionism Reviews of Approved Textbooks Teaching Work língua portuguesa interacionismo sociodiscursivo resenhas dos livros didáticos aprovados trabalho docente |
topic |
Portuguese Language Sociodiscursive Interactionism Reviews of Approved Textbooks Teaching Work língua portuguesa interacionismo sociodiscursivo resenhas dos livros didáticos aprovados trabalho docente |
description |
Considering the broader socio-historical context in which we have lived in the relation to the use of textbooks in Basic Education, in the public school system, we seek to contribute to a social debate about the process of choosing textbooks in schools and the National Book and Didactic Material Program (PNLD) 2020 Guide, since the document offers reviews about approved Portuguese language textbooks, as well as about the possible relationships that the PNLD 2020 Guide establishes with teaching knowledge and abilities (HOFSTETTER; SCHNEUWLY, 2009; STUTZ, 2012), in addition to language skills (DOLZ; PASQUIER; BRONCKART, 1993; SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; STUTZ; CRISTOVÃO, 2011; CRISTOVÃO, 2013), fundamental for language teaching. Nevertheless, we guided our study according to the theoretical-methodological perspective of the Socio-discursive Interactionism (ISD) (BRONCKART, 1997/2009). As for the methodological procedures, we used the PNLD 2020 Guide as an object of analysis in regard to Reviews of approved books by PNLD 2020, taking language skills, knowledge and teaching abilities as categories of analysis of those Reviews. The results lead us to possible contributions and / or limitations of the PNLD 2020 Guide for the teaching of Portuguese. Having said that, we hope to contribute to the discussion about the evaluation process of choosing textbooks by the language teacher. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039 10.11606/issn.2236-4242.v33i2p189-214 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v33i2p189-214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039/162690 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/167039/170463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linha D'Água https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linha D'Água https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 33 n. 2 (2020): Gêneros, tecnologia e multimodalidade: perspectivas para o ensino-aprendizagem de línguas e para a formação de professores; 189-214 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221894567264256 |