Dois aspectos de linguagem e um poema: um estudo estilístico de "Água-forte"
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/111573 |
Resumo: | This study is based on a class experience, in Estudos Linguísticos, course taken by students of the degree in Languages. We started by reflecting about structural linguistics. Soon Jakobson shows up with his essential articles about the two complementary axes of language related to aphasic disturbances and about the functions of language, emphasizing the role of the poetic function as the one which “projects the principle of equivalence from the axis of selection into the axis of combination” (2016, p. 7). To understand these concepts which point out to the expressivity in language, we apply them in different texts, in different uses of language. The poem is one of them. Then we present the study done for the students and with them which analyses the two polar figures of speech – metaphor and metonymy – applied to the Manuel Bandeiras’ poem “Água-forte” (1986). Based on the structural principles elaborated by Saussure (1974) and Jakobson (1985), we bring the two axes of organization of language close to these figures. This analysis allows observing the constitution of meaning, produces multiple readings and, mainly, allows to observe discoursive effects related to the knowledge of expressive qualities in language. |
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Dois aspectos de linguagem e um poema: um estudo estilístico de "Água-forte"Two Aspects of Language and a Poem: One Stylistics Analysis of "Água Forte"StylisticsLinguisticsDiscourseParadigmSyntagm.EstilísticaLinguísticaDiscursoParadigmaSintagma.This study is based on a class experience, in Estudos Linguísticos, course taken by students of the degree in Languages. We started by reflecting about structural linguistics. Soon Jakobson shows up with his essential articles about the two complementary axes of language related to aphasic disturbances and about the functions of language, emphasizing the role of the poetic function as the one which “projects the principle of equivalence from the axis of selection into the axis of combination” (2016, p. 7). To understand these concepts which point out to the expressivity in language, we apply them in different texts, in different uses of language. The poem is one of them. Then we present the study done for the students and with them which analyses the two polar figures of speech – metaphor and metonymy – applied to the Manuel Bandeiras’ poem “Água-forte” (1986). Based on the structural principles elaborated by Saussure (1974) and Jakobson (1985), we bring the two axes of organization of language close to these figures. This analysis allows observing the constitution of meaning, produces multiple readings and, mainly, allows to observe discoursive effects related to the knowledge of expressive qualities in language.Este estudo organiza-se em torno de uma experiência desenvolvida em sala de aula, mais especificamente em Estudos Linguísticos, disciplina cursada por estudantes dos primeiros semestres do curso de Licenciatura em Letras. Nela começamos a reflexão sobre a constituição disciplinar da linguística pelas ideias estruturalistas. Jakobson logo aparece com seus artigos fundadores sobre os eixos da organização da linguagem associados à afasia e sobre as funções da linguagem, caracterizando a função poética como aquela que “projeta o princípio da equivalência do eixo da seleção sobre eixo da combinação” (1985, p. 130). Mas como compreender esses conceitos que descrevem a expressividade dos elementos linguísticos? A ideia é aplicá-los à linguagem em seus diferentes usos. O poema é uma dessas possibilidades. Apresentamos então o estudo feito para os estudantes e com os estudantes que analisa o funcionamento das duas figuras polares de estilo – a metáfora e a metonímia – aplicadas ao poema “Água-forte” de Manuel Bandeira (1986). Baseados nos princípios estruturalistas de Saussure (1974) e Jakobson (1985), aproximamos os eixos de organização da linguagem a essas figuras. Essa análise favorece a descoberta do sentido, produz possibilidades de leitura e, principalmente, permite a observação de efeitos discursivos relacionados ao conhecimento da expressividade dos elementos linguísticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2016-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/11157310.11606/issn.2236-4242.v29i1p67-83Linha D'Água; v. 29 n. 1 (2016): Discurso, memória e ensino; 67-832236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/111573/115009https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/111573/146253Copyright (c) 2016 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Isabel Cristina Ferreira2022-03-25T13:45:25Zoai:revistas.usp.br:article/111573Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:48.444997Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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