Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ventura, Carla Aparecida Arena
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mendes, Isabel Amélia Costa, Wilson, Lynda Law, Godoy, Simone de, Tamí-Maury, Irene, Zárate-Grajales, Rosa, Salas-Segura, Susana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050
Resumo: OBJECTIVES: to identify the agreement of faculty affiliated with Brazilian higher education institutions about the global health competencies needed for undergraduate nursing students' education and whether these competencies were covered in the curriculum offered at the institution where they were teaching. METHOD: exploratory-descriptive study, involving 222 faculty members who answered the Brazilian version of the "Questionnaire on Core Competencies in Global Health", made available electronically on the website Survey Monkey. RESULTS: participants predominantly held a Ph.D. (75.8%), were women (91.9%) and were between 40 and 59 years of age (69.3%). The mean and standard deviation of all competencies questioned ranged between 3.04 (0.61) and 3.88 (0.32), with scores for each competency ranging from 1 "strongly disagree" to 4 "strongly agree". The results demonstrated the respondents' satisfactory level of agreement with the global health competencies. CONCLUSIONS: the study demonstrated a high mean agreement level of the nursing faculty from Brazilian HEI with the global health competencies in the questionnaire. The curricula of the HEI where they teach partially address some of these. The competencies in the domain "Globalization of health and health care" are the least addressed.
id USP-38_3653617beb27eea46b09f45d18dd343f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/85050
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras Global health competencies according to nursing faculty from Brazilian higher education institutions Competencias en salud global en la visión de docentes de enfermería de Instituciones de educación superior brasileñas OBJECTIVES: to identify the agreement of faculty affiliated with Brazilian higher education institutions about the global health competencies needed for undergraduate nursing students' education and whether these competencies were covered in the curriculum offered at the institution where they were teaching. METHOD: exploratory-descriptive study, involving 222 faculty members who answered the Brazilian version of the "Questionnaire on Core Competencies in Global Health", made available electronically on the website Survey Monkey. RESULTS: participants predominantly held a Ph.D. (75.8%), were women (91.9%) and were between 40 and 59 years of age (69.3%). The mean and standard deviation of all competencies questioned ranged between 3.04 (0.61) and 3.88 (0.32), with scores for each competency ranging from 1 "strongly disagree" to 4 "strongly agree". The results demonstrated the respondents' satisfactory level of agreement with the global health competencies. CONCLUSIONS: the study demonstrated a high mean agreement level of the nursing faculty from Brazilian HEI with the global health competencies in the questionnaire. The curricula of the HEI where they teach partially address some of these. The competencies in the domain "Globalization of health and health care" are the least addressed. OBJETIVOS: identificar a concordância de docentes vinculados a instituições de ensino superior brasileiras, quanto às competências em saúde global, necessárias para a formação do aluno de enfermagem, durante o curso de graduação, e se as competências eram contempladas no currículo atual da instituição em que atuavam. MÉTODO: estudo exploratório-descritivo, realizado com 222 docentes que responderam a versão brasileira do "Questionário sobre Competências Básicas Essenciais de Saúde Global", disponibilizado em formato eletrônico no website Survey Monkey. RESULTADOS: houve predomínio de doutores (75,8%), sexo feminino (91,9%) e faixa etária entre 40 e 59 anos (69,3%). A média e o desvio-padrão de todas as competências questionadas variaram de 3,04 (0,61) a 3,88 (0,32), sendo que a pontuação atribuída para cada competência foi de 1 "discordo totalmente" a 4 "concordo totalmente". Os resultados demonstraram nível de concordância satisfatório dos respondentes em relação às competências de saúde global. CONCLUSÕES: o estudo demonstrou alta média de concordância dos enfermeiros docentes de instituições de ensino superior brasileiras, quanto às competências em saúde global do questionário, e, também, que os currículos das instituições de ensino superior em que atuavam comtemplavam parcialmente algumas delas, sendo que as competências do domínio "Globalização da saúde e da assistência à saúde" são as menos contempladas. OBJETIVOS: identificar la concordancia de docentes vinculados a Instituciones de Educación Superior brasileñas respecto a las competencias en salud global necesarias para la formación del alumno de enfermería durante el curso de pregrado y si las competencias eran contempladas en el currículo actual de la institución en que actuaban. MÉTODO: estudio exploratorio-descriptivo, llevado a cabo con 222 docentes que respondieron a la versión brasileña del "Cuestionario sobre Competencias Básicas Esenciales de Salud Global" disponible en formato electrónico en la página Survey Monkey. RESULTADOS: predominaron doctores (75,8%), sexo femenino (91,9%) y rango de edad entre 40 y 59 años (69,3%). El promedio y desvío estándar de todas las competencias cuestionadas variaron de 3,04 (0,61) a 3,88 (0,32), siendo que la puntuación atribuida para cada competencia varió de 1 "completamente en desacuerdo" a 4 "completamente de acuerdo". Los resultados demostraron nivel de concordancia satisfactorio de los respondientes respecto a las competencias de salud global. CONCLUSIONES: el estudio demostró alta concordancia media de los enfermeros docentes de IES brasileñas respecto a las competencias en salud global del cuestionario y que los currículos de las IES en que actúan contemplan parcialmente algunas de ellas, siendo que las competencias del dominio "Globalización de la salud y de la atención a la salud" son las menos contempladas. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/8505010.1590/0104-1169.2996.2400Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 2 (2014); 179-186Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 2 (2014); 179-186Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 2 (2014); 179-1861518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87873https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87874https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87875Ventura, Carla Aparecida Arena Mendes, Isabel Amélia Costa Wilson, Lynda Law Godoy, Simone de Tamí-Maury, Irene Zárate-Grajales, Rosa Salas-Segura, Susana info:eu-repo/semantics/openAccess2014-10-29T18:19:22Zoai:revistas.usp.br:article/85050Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2014-10-29T18:19:22Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
Global health competencies according to nursing faculty from Brazilian higher education institutions
Competencias en salud global en la visión de docentes de enfermería de Instituciones de educación superior brasileñas
title Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
spellingShingle Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
Ventura, Carla Aparecida Arena
title_short Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
title_full Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
title_fullStr Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
title_full_unstemmed Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
title_sort Competências em saúde global na visão de docentes de enfermagem de instituições de ensino superior brasileiras
author Ventura, Carla Aparecida Arena
author_facet Ventura, Carla Aparecida Arena
Mendes, Isabel Amélia Costa
Wilson, Lynda Law
Godoy, Simone de
Tamí-Maury, Irene
Zárate-Grajales, Rosa
Salas-Segura, Susana
author_role author
author2 Mendes, Isabel Amélia Costa
Wilson, Lynda Law
Godoy, Simone de
Tamí-Maury, Irene
Zárate-Grajales, Rosa
Salas-Segura, Susana
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ventura, Carla Aparecida Arena
Mendes, Isabel Amélia Costa
Wilson, Lynda Law
Godoy, Simone de
Tamí-Maury, Irene
Zárate-Grajales, Rosa
Salas-Segura, Susana
description OBJECTIVES: to identify the agreement of faculty affiliated with Brazilian higher education institutions about the global health competencies needed for undergraduate nursing students' education and whether these competencies were covered in the curriculum offered at the institution where they were teaching. METHOD: exploratory-descriptive study, involving 222 faculty members who answered the Brazilian version of the "Questionnaire on Core Competencies in Global Health", made available electronically on the website Survey Monkey. RESULTS: participants predominantly held a Ph.D. (75.8%), were women (91.9%) and were between 40 and 59 years of age (69.3%). The mean and standard deviation of all competencies questioned ranged between 3.04 (0.61) and 3.88 (0.32), with scores for each competency ranging from 1 "strongly disagree" to 4 "strongly agree". The results demonstrated the respondents' satisfactory level of agreement with the global health competencies. CONCLUSIONS: the study demonstrated a high mean agreement level of the nursing faculty from Brazilian HEI with the global health competencies in the questionnaire. The curricula of the HEI where they teach partially address some of these. The competencies in the domain "Globalization of health and health care" are the least addressed.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050
10.1590/0104-1169.2996.2400
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050
identifier_str_mv 10.1590/0104-1169.2996.2400
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87873
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87874
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/85050/87875
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 2 (2014); 179-186
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 2 (2014); 179-186
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 2 (2014); 179-186
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222849815805952