Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
DOI: | 10.1590/1518-8345.1648.2863 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935 |
Resumo: | Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p |
id |
USP-38_4d5b0276b7420e098974023ee653574e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/134935 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
spelling |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitusEducational interventions for knowledge on the disease, treatment adherence and control of diabetes mellitusIntervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento e controle do diabetes mellitusDiabetes MellitusHealth EducationKnowledgeMedication AdherencePatient ComplianceDiabetes MellitusEducação em SaúdeConhecimentoAdesão à MedicaçãoCooperação do PacienteDiabetes MellitusEducación en SaludConocimientoCumplimiento de la MedicaciónCooperación del Paciente Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p Objetivo: avaliar o efeito de intervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento medicamentoso e controle glicêmico das pessoas com diabetes mellitus. Método: pesquisa de avaliação, do tipo "antes e depois" desenvolvido em amostra de 82 pessoas com diabetes mellitus tipo 2. Os dados foram obtidos por meio dos instrumentos Versão Brasileira da Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), Medida de Adesão aos Tratamentos e pelo sistema eletrônico do local do estudo, coletados antes e após o término das intervenções educativas. As atividades educativas foram desenvolvidas em um período de 12 meses, mediadas pelos Mapas de Conversação em Diabetes, utilizando-se da Teoria Social Cognitiva para a condução das intervenções. Resultados: existiu melhora significativa do conhecimento da doença (p Objetivo: evaluar el efecto de intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento medicamentoso y control glucémico de las personas con diabetes mellitus. Método: investigación de evaluación, del tipo "antes y después" desarrollado en muestra de 82 personas con diabetes mellitus tipo 2. Los datos fueron obtenidos por medio de los instrumentos Versión Brasileña de la Diabetes Knowledge Scale DKN-A, Medida de Adhesión a los Tratamientos y por el sistema electrónico del local del estudio, recolectados antes y después del término de las intervenciones educativas. Las actividades educativas fueron desarrolladas durante un período de 12 meses, utilizando los Mapas de Conversación en Diabetes y la Teoría Social Cognitiva para la conducción de las intervenciones. Resultados: existió mejoría significativa del conocimiento de la enfermedad (pUniversidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2017-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/13493510.1590/1518-8345.1648.2863Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 25 (2017); e2863-Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130708https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130709https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130710Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueira, Ana Laura GalhardoBoas, Lilian Cristiane Gomes VillasCoelho, Anna Claudia MartinsFreitas, Maria Cristina Foss dePace, Ana Emilia2017-08-01T18:01:19Zoai:revistas.usp.br:article/134935Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2017-08-01T18:01:19Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus Educational interventions for knowledge on the disease, treatment adherence and control of diabetes mellitus Intervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento e controle do diabetes mellitus |
title |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
spellingShingle |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus Figueira, Ana Laura Galhardo Diabetes Mellitus Health Education Knowledge Medication Adherence Patient Compliance Diabetes Mellitus Educação em Saúde Conhecimento Adesão à Medicação Cooperação do Paciente Diabetes Mellitus Educación en Salud Conocimiento Cumplimiento de la Medicación Cooperación del Paciente Figueira, Ana Laura Galhardo Diabetes Mellitus Health Education Knowledge Medication Adherence Patient Compliance Diabetes Mellitus Educação em Saúde Conhecimento Adesão à Medicação Cooperação do Paciente Diabetes Mellitus Educación en Salud Conocimiento Cumplimiento de la Medicación Cooperación del Paciente |
title_short |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
title_full |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
title_fullStr |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
title_full_unstemmed |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
title_sort |
Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus |
author |
Figueira, Ana Laura Galhardo |
author_facet |
Figueira, Ana Laura Galhardo Figueira, Ana Laura Galhardo Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas Coelho, Anna Claudia Martins Freitas, Maria Cristina Foss de Pace, Ana Emilia Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas Coelho, Anna Claudia Martins Freitas, Maria Cristina Foss de Pace, Ana Emilia |
author_role |
author |
author2 |
Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas Coelho, Anna Claudia Martins Freitas, Maria Cristina Foss de Pace, Ana Emilia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueira, Ana Laura Galhardo Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas Coelho, Anna Claudia Martins Freitas, Maria Cristina Foss de Pace, Ana Emilia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diabetes Mellitus Health Education Knowledge Medication Adherence Patient Compliance Diabetes Mellitus Educação em Saúde Conhecimento Adesão à Medicação Cooperação do Paciente Diabetes Mellitus Educación en Salud Conocimiento Cumplimiento de la Medicación Cooperación del Paciente |
topic |
Diabetes Mellitus Health Education Knowledge Medication Adherence Patient Compliance Diabetes Mellitus Educação em Saúde Conhecimento Adesão à Medicação Cooperação do Paciente Diabetes Mellitus Educación en Salud Conocimiento Cumplimiento de la Medicación Cooperación del Paciente |
description |
Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935 10.1590/1518-8345.1648.2863 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935 |
identifier_str_mv |
10.1590/1518-8345.1648.2863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130708 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130709 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 25 (2017); e2863- Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863- Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863- 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1822179418004520960 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/1518-8345.1648.2863 |