Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueira, Ana Laura Galhardo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas, Coelho, Anna Claudia Martins, Freitas, Maria Cristina Foss de, Pace, Ana Emilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935
Resumo: Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p
id USP-38_4d5b0276b7420e098974023ee653574e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/134935
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitusEducational interventions for knowledge on the disease, treatment adherence and control of diabetes mellitusIntervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento e controle do diabetes mellitusDiabetes MellitusHealth EducationKnowledgeMedication AdherencePatient ComplianceDiabetes MellitusEducação em SaúdeConhecimentoAdesão à MedicaçãoCooperação do PacienteDiabetes MellitusEducación en SaludConocimientoCumplimiento de la MedicaciónCooperación del Paciente Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p Objetivo: avaliar o efeito de intervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento medicamentoso e controle glicêmico das pessoas com diabetes mellitus. Método: pesquisa de avaliação, do tipo "antes e depois" desenvolvido em amostra de 82 pessoas com diabetes mellitus tipo 2. Os dados foram obtidos por meio dos instrumentos Versão Brasileira da Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), Medida de Adesão aos Tratamentos e pelo sistema eletrônico do local do estudo, coletados antes e após o término das intervenções educativas. As atividades educativas foram desenvolvidas em um período de 12 meses, mediadas pelos Mapas de Conversação em Diabetes, utilizando-se da Teoria Social Cognitiva para a condução das intervenções. Resultados: existiu melhora significativa do conhecimento da doença (p Objetivo: evaluar el efecto de intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento medicamentoso y control glucémico de las personas con diabetes mellitus. Método: investigación de evaluación, del tipo "antes y después" desarrollado en muestra de 82 personas con diabetes mellitus tipo 2. Los datos fueron obtenidos por medio de los instrumentos Versión Brasileña de la Diabetes Knowledge Scale DKN-A, Medida de Adhesión a los Tratamientos y por el sistema electrónico del local del estudio, recolectados antes y después del término de las intervenciones educativas. Las actividades educativas fueron desarrolladas durante un período de 12 meses, utilizando los Mapas de Conversación en Diabetes y la Teoría Social Cognitiva para la conducción de las intervenciones. Resultados: existió mejoría significativa del conocimiento de la enfermedad (pUniversidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2017-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/13493510.1590/1518-8345.1648.2863Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 25 (2017); e2863-Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130708https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130709https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130710Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueira, Ana Laura GalhardoBoas, Lilian Cristiane Gomes VillasCoelho, Anna Claudia MartinsFreitas, Maria Cristina Foss dePace, Ana Emilia2017-08-01T18:01:19Zoai:revistas.usp.br:article/134935Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2017-08-01T18:01:19Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
Educational interventions for knowledge on the disease, treatment adherence and control of diabetes mellitus
Intervenções educativas para o conhecimento da doença, adesão ao tratamento e controle do diabetes mellitus
title Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
spellingShingle Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
Figueira, Ana Laura Galhardo
Diabetes Mellitus
Health Education
Knowledge
Medication Adherence
Patient Compliance
Diabetes Mellitus
Educação em Saúde
Conhecimento
Adesão à Medicação
Cooperação do Paciente
Diabetes Mellitus
Educación en Salud
Conocimiento
Cumplimiento de la Medicación
Cooperación del Paciente
title_short Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
title_full Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
title_fullStr Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
title_full_unstemmed Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
title_sort Intervenciones educativas para el conocimiento de la enfermedad, adhesión al tratamiento y control de la diabetes mellitus
author Figueira, Ana Laura Galhardo
author_facet Figueira, Ana Laura Galhardo
Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas
Coelho, Anna Claudia Martins
Freitas, Maria Cristina Foss de
Pace, Ana Emilia
author_role author
author2 Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas
Coelho, Anna Claudia Martins
Freitas, Maria Cristina Foss de
Pace, Ana Emilia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueira, Ana Laura Galhardo
Boas, Lilian Cristiane Gomes Villas
Coelho, Anna Claudia Martins
Freitas, Maria Cristina Foss de
Pace, Ana Emilia
dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus
Health Education
Knowledge
Medication Adherence
Patient Compliance
Diabetes Mellitus
Educação em Saúde
Conhecimento
Adesão à Medicação
Cooperação do Paciente
Diabetes Mellitus
Educación en Salud
Conocimiento
Cumplimiento de la Medicación
Cooperación del Paciente
topic Diabetes Mellitus
Health Education
Knowledge
Medication Adherence
Patient Compliance
Diabetes Mellitus
Educação em Saúde
Conhecimento
Adesão à Medicação
Cooperação do Paciente
Diabetes Mellitus
Educación en Salud
Conocimiento
Cumplimiento de la Medicación
Cooperación del Paciente
description Objective: to assess the effect of educational interventions for knowledge on the disease, medication treatment adherence and glycemic control of diabetes mellitus patients. Method: evaluation research with "before and after" design, developed in a sample of 82 type 2 diabetes mellitus patients. To collect the data, the Brazilian version of the Diabetes Knowledge Scale (DKN-A), the Measure of Adherence to Treatments and the electronic system at the place of study were used. The data were collected before and after the end of the educational interventions. The educational activities were developed within 12 months, mediated by the Diabetes Conversation Maps, using the Cognitive Social Theory to conduct the interventions. Results: the knowledge on the disease (p
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935
10.1590/1518-8345.1648.2863
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935
identifier_str_mv 10.1590/1518-8345.1648.2863
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130708
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130709
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/134935/130710
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Latino-Americana de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 25 (2017); e2863-
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 25 (2017); e2863-
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222852703584256