Enfermagem operativa: uma nova perspectiva para o cuidado em situações de "crash"
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Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2088 |
Resumo: | Operative Nursing (EO) allows for a new perspective in military nursing education. This case study from a qualitative approach aimed to describe the construction process of EO at the School of Health (ES) of a Brazilian Navy (MB) Hospital and to characterize "military nurses'" care performance in "crash" situations. Data collection started in 2002 through a literature review, combined with meetings between military to discuss the rules and bases of this modality, which gave rise to the reorganization of the curriculum, infrastructure and normative instruments and the review of ethical-legal aspects. This study discloses a valuing sense of human life and allows for the search to legitimize the activities of a differentiated nursing before competent organs. |
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Enfermagem operativa: uma nova perspectiva para o cuidado em situações de "crash"Enfermería operativa: una nueva perspectiva para el cuidado en situaciones de "crash"Operative nursing: a new perspective for care in "crash" situationsemergênciasenfermagem militarenfermagem em emergênciascurrículourgencias médicasenfermería militarenfermería de urgenciacurrículumemergenciesmilitary nursingemergency nursingcurriculumOperative Nursing (EO) allows for a new perspective in military nursing education. This case study from a qualitative approach aimed to describe the construction process of EO at the School of Health (ES) of a Brazilian Navy (MB) Hospital and to characterize "military nurses'" care performance in "crash" situations. Data collection started in 2002 through a literature review, combined with meetings between military to discuss the rules and bases of this modality, which gave rise to the reorganization of the curriculum, infrastructure and normative instruments and the review of ethical-legal aspects. This study discloses a valuing sense of human life and allows for the search to legitimize the activities of a differentiated nursing before competent organs.A Enfermagem Operativa (EO) possibilita uma nova perspectiva no ensino de enfermagem em nível militar. Este estudo objetiva descrever o processo de construção da EO na Escola de Saúde (ES) de um Hospital da Marinha do Brasil (MB) e caracterizar a atuação do "enfermeiro militar" nos cuidados em situações de "crash". Trata-se de estudo de caso com abordagem qualitativa. A coleta de dados teve início em 2002 com a revisão de literatura, concatenada a reuniões entre militares para discussão dos preceitos e bases desta modalidade. Esta aponta para a reestruturação curricular, de infra-estrutura e de instrumentos normativos e a revisão dos aspectos ético-legais. Este estudo evidencia um senso valorativo da vida humana e permite a busca da legitimação das atividades dessa enfermagem diferenciada junto aos órgãos competentes.La Enfermería Operativa (EO) posibilita una nueva perspectiva en la enseñanza de enfermería a nivel militar. Objetivos: describir el proceso de construcción de la EO de la Escuela de Salud (ES) de un Hospital de la Marina del Brasil (MB) y caracterizar la actuación del "enfermero militar" en los cuidados en situaciones de "crash". Fue un estudio de caso con aproximación cualitativa. La recopilación de datos se inició en 2002, con revisión de literatura concatenada a reuniones entre militares para discusión de los preceptos y bases de esta modalidad. Esta apunta para la reestructuración curricular, de infraestructura y de instrumentos normativos y la revisión de los aspectos ético-legales. Se evidencia un sentido valorativo de la vida humana y permite la búsqueda de la legitimación de las actividades de una enfermería diferenciada junto a los órganos competentes.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2005-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/208810.1590/S0104-11692005000300006Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 13 n. 3 (2005); 322-331Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 13 Núm. 3 (2005); 322-331Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 13 No. 3 (2005); 322-3311518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2088/2173https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2088/2174Alcantara, Leila MilmanLeite, Joséte LuziaErdmann, Alacoque LorenzineTrevizan, Maria AuxiliadoraDantas, Claudia de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T18:38:46Zoai:revistas.usp.br:article/2088Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T18:38:46Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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