Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Pimenta, Cibele Andrucioli de Mattos, Pedrosa, Maria Fernanda Vita, Lima, Antônio Fernandes da Costa, Gaidzinski, Raquel Rapone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566
Resumo: This article reports on a study on nurses' perception of power regarding their clinical role before and after implementation of a nursing diagnosis classification. Sixty clinical nurses (average age = 37.2 ± 7.0 years) from a Brazilian teaching hospital answered the Power as Knowing Participation in Change Tool (PKPCT) before and after the implementation of a diagnosis classification. PKPCT has four domains and provides total and partial scores. Reliability coefficients ranged from 0.88 to 0.98. Total scores were not statistically different between assessments (p=0.21), although scores in the "Involvement in Creating Change" domain were higher in the second assessment (p=0.04). Further studies providing sound evidence regarding the impact of nursing classification systems on nurses' power perception are needed to guide decisions on teaching and clinical practice.
id USP-38_51b9b5d480b7dc4e863fd656b41a98f0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/2566
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínicoNurses' perception of power regarding their clinical roleLa percepción de poder de las enfermeras frente a su papel clínicoatitudepapel do profissional de enfermagemdiagnóstico de enfermagemdesenvolvimento de pessoalactitudrol de la enfermeradiagnóstico de enfermeríadesarrollo de personalattitudenurse´s rolenursing diagnosisstaff developmentThis article reports on a study on nurses' perception of power regarding their clinical role before and after implementation of a nursing diagnosis classification. Sixty clinical nurses (average age = 37.2 ± 7.0 years) from a Brazilian teaching hospital answered the Power as Knowing Participation in Change Tool (PKPCT) before and after the implementation of a diagnosis classification. PKPCT has four domains and provides total and partial scores. Reliability coefficients ranged from 0.88 to 0.98. Total scores were not statistically different between assessments (p=0.21), although scores in the "Involvement in Creating Change" domain were higher in the second assessment (p=0.04). Further studies providing sound evidence regarding the impact of nursing classification systems on nurses' power perception are needed to guide decisions on teaching and clinical practice.Este artigo relata estudo sobre a percepção de poder clínico de enfermeiras, antes e após a implementação de uma classificação de diagnósticos de enfermagem. Sessenta enfermeiras (idade média = 37,2±7 anos), de um hospital brasileiro de ensino, responderam o instrumento Power as Knowing Participation in Change Tool, antes e após a implementação de uma classificação de diagnósticos. Esse instrumento tem 4 domínios e provê escores parciais e totais. Os coeficientes de confiabilidade do instrumento foram de 0,88 a 0,98. Os escores totais não foram estatisticamente diferentes entre as avaliações (p=0,21,), mas os escores de "Envolvimento na Criação de Mudanças" foram mais altos após a implementação da classificação (p=0,04). O impacto do uso de sistemas de classificação de enfermagem na percepção das enfermeiras sobre seu poder clínico ainda requer estudos que forneçam evidências úteis para guiar decisões no ensino e na clínica.Este artículo relata un estudio sobre la percepción de poder clínico de las enfermeras, antes y después de la implementación de una clasificación de diagnósticos de enfermería. Sesenta enfermeras (edad promedio = 37,2±7 años), de un hospital brasileño de enseñanza, respondieron el instrumento Power as Knowing Participation in Change Tool, antes y después de la implementación de una clasificación de diagnósticos. Ese instrumento tiene 4 dominios y provee puntajes parciales y totales. Los coeficientes de confiabilidad del instrumento fueron de 0,88 la 0,98. Los puntajes totales no fueron estadísticamente diferentes entre las evaluaciones (p=0,21), sin embargo los puntajes de "Participación en la Creación de Cambios" fueron más altos después de la implementación de la clasificación (p=0,04). El impacto del uso de sistemas de clasificación de enfermería en la percepción de las enfermeras sobre su poder clínico todavía requiere estudios que entreguen evidencias útiles para guiar decisiones en la enseñanza y en la clínica.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2009-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/256610.1590/S0104-11692009000200015Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 17 n. 2 (2009); 234-239Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 Núm. 2 (2009); 234-239Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 No. 2 (2009); 234-2391518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3159https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3160https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3161Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro daPimenta, Cibele Andrucioli de MattosPedrosa, Maria Fernanda VitaLima, Antônio Fernandes da CostaGaidzinski, Raquel Raponeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T20:25:51Zoai:revistas.usp.br:article/2566Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T20:25:51Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
Nurses' perception of power regarding their clinical role
La percepción de poder de las enfermeras frente a su papel clínico
title Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
spellingShingle Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
atitude
papel do profissional de enfermagem
diagnóstico de enfermagem
desenvolvimento de pessoal
actitud
rol de la enfermera
diagnóstico de enfermería
desarrollo de personal
attitude
nurse´s role
nursing diagnosis
staff development
title_short Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
title_full Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
title_fullStr Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
title_full_unstemmed Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
title_sort Percepção de poder de enfermeiras frente ao seu papel clínico
author Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
author_facet Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
Pimenta, Cibele Andrucioli de Mattos
Pedrosa, Maria Fernanda Vita
Lima, Antônio Fernandes da Costa
Gaidzinski, Raquel Rapone
author_role author
author2 Pimenta, Cibele Andrucioli de Mattos
Pedrosa, Maria Fernanda Vita
Lima, Antônio Fernandes da Costa
Gaidzinski, Raquel Rapone
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
Pimenta, Cibele Andrucioli de Mattos
Pedrosa, Maria Fernanda Vita
Lima, Antônio Fernandes da Costa
Gaidzinski, Raquel Rapone
dc.subject.por.fl_str_mv atitude
papel do profissional de enfermagem
diagnóstico de enfermagem
desenvolvimento de pessoal
actitud
rol de la enfermera
diagnóstico de enfermería
desarrollo de personal
attitude
nurse´s role
nursing diagnosis
staff development
topic atitude
papel do profissional de enfermagem
diagnóstico de enfermagem
desenvolvimento de pessoal
actitud
rol de la enfermera
diagnóstico de enfermería
desarrollo de personal
attitude
nurse´s role
nursing diagnosis
staff development
description This article reports on a study on nurses' perception of power regarding their clinical role before and after implementation of a nursing diagnosis classification. Sixty clinical nurses (average age = 37.2 ± 7.0 years) from a Brazilian teaching hospital answered the Power as Knowing Participation in Change Tool (PKPCT) before and after the implementation of a diagnosis classification. PKPCT has four domains and provides total and partial scores. Reliability coefficients ranged from 0.88 to 0.98. Total scores were not statistically different between assessments (p=0.21), although scores in the "Involvement in Creating Change" domain were higher in the second assessment (p=0.04). Further studies providing sound evidence regarding the impact of nursing classification systems on nurses' power perception are needed to guide decisions on teaching and clinical practice.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566
10.1590/S0104-11692009000200015
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692009000200015
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3159
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3160
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2566/3161
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 17 n. 2 (2009); 234-239
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 Núm. 2 (2009); 234-239
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 No. 2 (2009); 234-239
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222843201388544