Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921 |
Resumo: | The objective of this study was to describe the creation cycle of the module "medication administration" and to evaluate it. It is an evaluation research, using the Engagement Theory as a methodological/theoretical approach carried out in two phases: the first related to the creation of the module and the second to its evaluation by specialists using the instrument based on the Model of Analytical Appreciation of Hypermedia Systems. The creation cycle of the module followed the following steps: gathering the objectives of the module, organization of the content, selection of the media, creation of the classes and activation of the learning process. It was evaluated by contents specialists, informatics specialists and nursing students. The evaluation of the distribution and the accessibility of the contents, the utilization of images, the clarity and ease of execution of the program were positive. The module was considered appropriate to be used with nursing students. |
id |
USP-38_d91a7b611c5b4d5a024ab844149c7053 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/16921 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distânciaCiclo de creación y evaluación de un módulo a distancia, para estudiantes de enfermería, titulado "Administración de medicamentos"Creation and evaluation cycle of a distance module for nursing undergraduates, named "Medication admnistration"educación a distanciaenfermeríapreparaciones farmacéuticaseducação a distânciaenfermagempreparações farmacêuticaseducationdistancenursingpharmaceutical preparationsThe objective of this study was to describe the creation cycle of the module "medication administration" and to evaluate it. It is an evaluation research, using the Engagement Theory as a methodological/theoretical approach carried out in two phases: the first related to the creation of the module and the second to its evaluation by specialists using the instrument based on the Model of Analytical Appreciation of Hypermedia Systems. The creation cycle of the module followed the following steps: gathering the objectives of the module, organization of the content, selection of the media, creation of the classes and activation of the learning process. It was evaluated by contents specialists, informatics specialists and nursing students. The evaluation of the distribution and the accessibility of the contents, the utilization of images, the clarity and ease of execution of the program were positive. The module was considered appropriate to be used with nursing students.Este estudo teve por objetivos descrever o ciclo de criação do módulo Administração de Medicamentos, bem como proceder à sua avaliação. Trata-se de pesquisa de avaliação, que utilizou a Teoria do Engajamento como referencial teórico-metodológico, realizada em duas fases: a primeira, relacionada à criação do módulo e a segunda, à avaliação por especialistas, através do instrumento baseado no Modelo de Apreciação Analítica de Sistemas Hipermídia. A descrição do ciclo de criação do módulo seguiu os seguintes passos: levantamento dos objetivos do módulo, organização do conteúdo, seleção da mídia, criação das aulas e operacionalização da aprendizagem. Foi avaliado por especialistas em conteúdo, em informática e por graduandos de enfermagem, os quais o avaliaram positivamente em relação à distribuição e acessibilidade de conteúdo, à utilização de imagens, à clareza e à facilidade de execução do programa. O módulo foi, pois, considerado apropriado para utilização com alunos do curso de enfermagem.Este estudio tuvo como objetivo describir el ciclo de creación de la disciplina "Administración de Medicamentos" y realizar su evaluación. Fue una investigación de evaluación, que utilizó la Teoría del Comprometimiento como referencia teórica metodológica, la que fue realizada en dos fases: la primera está relacionada a la creación del módulo y la segunda, a la evaluación por especialistas a través del instrumento basado en el Modelo de Apreciación Analítica de Sistemas Hipermedia. La descripción del ciclo de creación del módulo siguió las siguientes etapas: levantamiento de los objetivos del módulo, organización del contenido, selección de los medios de comunicación, creación de las clases y organización y ejecución del aprendizaje. El ciclo de creación analizado por especialistas en contenido en informática y por estudiantes de enfermería, evaluaron positivamente la distribución y accesibilidad del contenido, a la utilización de imágenes, a la claridad y a la facilidad de ejecución del programa. El módulo fue considerado apropiado para ser utilizado por los alumnos del curso de enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2008-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1692110.1590/S0104-11692008000100013Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 16 n. 1 (2008); 78-85Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 1 (2008); 78-85Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 16 No. 1 (2008); 78-851518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18708https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18709https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18710Telles Filho, Paulo Celso PradoCassiani, Silvia Helena De Bortoliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-22T13:34:35Zoai:revistas.usp.br:article/16921Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-05-22T13:34:35Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância Ciclo de creación y evaluación de un módulo a distancia, para estudiantes de enfermería, titulado "Administración de medicamentos" Creation and evaluation cycle of a distance module for nursing undergraduates, named "Medication admnistration" |
title |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
spellingShingle |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância Telles Filho, Paulo Celso Prado educación a distancia enfermería preparaciones farmacéuticas educação a distância enfermagem preparações farmacêuticas education distance nursing pharmaceutical preparations |
title_short |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
title_full |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
title_fullStr |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
title_full_unstemmed |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
title_sort |
Ciclo de criação e avaliação do módulo administração de medicamentos para ensino à distância |
author |
Telles Filho, Paulo Celso Prado |
author_facet |
Telles Filho, Paulo Celso Prado Cassiani, Silvia Helena De Bortoli |
author_role |
author |
author2 |
Cassiani, Silvia Helena De Bortoli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Telles Filho, Paulo Celso Prado Cassiani, Silvia Helena De Bortoli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educación a distancia enfermería preparaciones farmacéuticas educação a distância enfermagem preparações farmacêuticas education distance nursing pharmaceutical preparations |
topic |
educación a distancia enfermería preparaciones farmacéuticas educação a distância enfermagem preparações farmacêuticas education distance nursing pharmaceutical preparations |
description |
The objective of this study was to describe the creation cycle of the module "medication administration" and to evaluate it. It is an evaluation research, using the Engagement Theory as a methodological/theoretical approach carried out in two phases: the first related to the creation of the module and the second to its evaluation by specialists using the instrument based on the Model of Analytical Appreciation of Hypermedia Systems. The creation cycle of the module followed the following steps: gathering the objectives of the module, organization of the content, selection of the media, creation of the classes and activation of the learning process. It was evaluated by contents specialists, informatics specialists and nursing students. The evaluation of the distribution and the accessibility of the contents, the utilization of images, the clarity and ease of execution of the program were positive. The module was considered appropriate to be used with nursing students. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921 10.1590/S0104-11692008000100013 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692008000100013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18708 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18709 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16921/18710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 16 n. 1 (2008); 78-85 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 16 Núm. 1 (2008); 78-85 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 16 No. 1 (2008); 78-85 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222847028690944 |