Análise de conteúdo em pesquisas que utilizam metodologia clínico-qualitativa: aplicação e perspectivas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2570 |
Resumo: | Content analysis comprises a set of techniques for organizing communication/information - a procedure used with qualitative data to make themes/topics and concepts/knowledge emerge. Communication content, considering human written or spoken discourse, is complex and presents valuable polysemous characteristic. With the dissemination of the clinical-qualitative method, the use of content analysis, considered an important methodological tool, raises theoretical-practical issues that need to be taken into consideration for its academically precise use. Thus, this article aimed to enumerate specific elements of the content analysis technique and discuss its suitability for the clinical-qualitative method that combines generic qualitative methods from Human and Cultural Sciences with the area of Health Sciences. Concepts were selected due to their pertinence, use and eventual adaptation to the method focused on. |
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Análise de conteúdo em pesquisas que utilizam metodologia clínico-qualitativa: aplicação e perspectivasContent analysis in studies using the clinical-qualitative method: application and perspectivesAnálisis de contenido en investigaciones que utilizan la metodología clínico-cualitativa: aplicación y perspectivasmétodospesquisa qualitativapesquisa metodológica em enfermagemmétodosinvestigación cualitativainvestigación metodológica en enfermeríamethodsqualitative researchnursing methodology researchContent analysis comprises a set of techniques for organizing communication/information - a procedure used with qualitative data to make themes/topics and concepts/knowledge emerge. Communication content, considering human written or spoken discourse, is complex and presents valuable polysemous characteristic. With the dissemination of the clinical-qualitative method, the use of content analysis, considered an important methodological tool, raises theoretical-practical issues that need to be taken into consideration for its academically precise use. Thus, this article aimed to enumerate specific elements of the content analysis technique and discuss its suitability for the clinical-qualitative method that combines generic qualitative methods from Human and Cultural Sciences with the area of Health Sciences. Concepts were selected due to their pertinence, use and eventual adaptation to the method focused on.Análise de conteúdo abrange um conjunto de técnicas de organização de comunicações/informações - um procedimento frente a dados qualitativos para fazer emergir temas/tópicos e conceitos/conhecimentos. O conteúdo de uma comunicação, considerando o discurso humano falado ou escrito, é complexo e apresenta valiosa característica polissêmica. Com a difusão do método de pesquisa clínico-qualitativo dentre nós, a utilização da análise de conteúdo, importante ferramenta metodológica, traz questões teórico-práticas que necessitam ser bem apreciadas para a utilização academicamente precisa. Dessa forma, objetivou-se neste artigo enumerar elementos particulares da técnica de análise de conteúdo, discutindo sua adequação à metodologia clínico-qualitativa, que casa os genéricos métodos qualitativos, construídos nas Ciências do Homem e da Cultura, com o campo das Ciências da Saúde. Foram selecionados conceitos visando sua pertinência, emprego e eventuais adaptações para o citado método.El análisis de contenido incluye un conjunto de técnicas de organización de comunicaciones/informaciones - un procedimiento frente a datos cualitativos para hacer surgir temas/tópicos y conceptos/conocimientos. El contenido de una comunicación, considerando el discurso humano hablado y escrito, es complejo y presenta una valiosa característica polisémica. Con la difusión del método de investigación clínico-cualitativo en nuestro medio, la utilización del análisis de contenido, una importante herramienta metodológica, trae cuestiones teóricas y prácticas que necesitan ser bien observadas para obtener una utilización académicamente precisa. Así, nos proponemos, en este artículo, enumerar elementos particulares de la técnica de análisis de contenido, discutiendo su adecuación a la metodología Clínica-Cualitativa que une los métodos cualitativos genéricos, construidos en las Ciencias del Hombre y de la Cultura, con el campo de las Ciencias de la Salud. Fueron seleccionados conceptos tomando en cuenta su pertinencia, empleo y eventuales adaptaciones para el método citado.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2009-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/257010.1590/S0104-11692009000200019Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 17 n. 2 (2009); 259-264Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 Núm. 2 (2009); 259-264Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 17 No. 2 (2009); 259-2641518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2570/3171https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2570/3172https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2570/3173Campos, Claudinei José GomesTurato, Egberto Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T20:26:20Zoai:revistas.usp.br:article/2570Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T20:26:20Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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